Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Funkar det? Vi brukar ha en del knott i sommarhagarna, och fullt med broms i skogen. Har använt ultrashield, men vill inte hålla på med massa gifter om jag inte behöver… Funderade på beckolja redan förra året, men blev inte av att jag köpte.

Jag har en skimmel också ska tilläggas, färgar oljan?

Funkar det? Vi brukar ha en del knott i sommarhagarna, och fullt med broms i skogen. Har använt ultrashield, men vill inte hålla på med massa gifter om jag inte behöver… Funderade på beckolja redan förra året, men blev inte av att jag köpte.

Jag har en skimmel också ska tilläggas, färgar oljan?
Ja, den färgar om jag minns rätt. Kan hjälpa mot knott men jag tror inte det hjälper mot broms.

Tjärsalva har jag till ljuver och navel, flugtäcke används, men tycker dom biter igenom, och knotten kommer åt ändå.

Ja mot knott hjälper bara eksemtäcke, men riktigt arga bromsar kan bita igenom det tunna men täta tyget 😅...

Så på min som var känslig hade jag eksemtäcke i början och slutet av sommaren när knotten var som värst, men ett grovt zebra i juli när bromsen var som värst.

Jag har nästan alltid beck olja hemma, tycker dock bara det fungerar mot mygg. Nu har jag även citronella essentiell olja och det verkar fungera likvändigt lr tom snäppet bättre. (Bör påpeka att jag använder ihop med eget hop kok av örter)

Men effekten är väldigt mild, duger bara milda år. Är det ett väldigt jobbigt år då upplevt jag bara flug/exemtäcke ihop med ultrashield fungerar. 🙈

Min som var superkänslig och sprang om det var för mkt bitande insekter, och dessutom känslig mot citronella, använde jag beckolja på tillsammans med rambo Hoody. Det höll honom lugn! Han blev brun, men det var rätt lätt att tvätta bort vid behov, även om svansen behövde några schamponeringar... Han var skimmel😁

Liknande trådar

• Lös och sur mage
  • Är jag orimligt nojjig över gräs?
  • Sko häst med kilar
  • Stor mage vs överviktig

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat