Sko häst med kilar

Bukefalos 30 år!

Clearcoolcrime

Trådstartare
Hej, jag behöver lite tips och råd ang. kilsulor.
Lite bakgrund:
Min häst är 8 år, har tävlat upp till 130 med tidigare ägare. Vi hoppar just nu lite lågt och har inga ambitioner för dom klasserna närmsta åren.
Hon rör sig otroligt luftigt och stort, är lite svag fortfarande efter att ha fallit ur en del under förra vintern/våren.

Hon har lite låga trakter, och min hovslagare vill att vi skor henne med kilsulor från och med nu (egentligen redan i våras när jag köpte henne) men jag tordes inte ändra allt samtidigt.

Min rädsla är ju att ändra vinkeln och då belastningen, så hon får skador.
Samtidigt så köper jag ju det hovslagaren säger- att om vinkeln är dålig så kommer hon inte hålla lika länge. Det är bättre att ändra vinkeln nu i ung ålder, samt att det inte är farligt att ändra åt "rätt håll" utan att det är värre att t.ex ta bort en kil då senorna töjs.

Vad hade ni gjort?
Jag känner ju på ett sätt att jag måste lita och lyssna på min hovslagare?

Vad pratar hovis om för kilsulor, med strålstöd? Ett annat vanligt problem är att lämna tån för hög, har du kunskap eller information nog att avgöra det? Och hur ser planen ut för att hästens hovar ska kunna återfå sin funktionalitet på sikt? Varken låga trakter eller hög tå är ju en konstant exteriör avvikelse utan handlar om felaktig belastning.

Vad pratar hovis om för kilsulor, med strålstöd? Ett annat vanligt problem är att lämna tån för hög, har du kunskap eller information nog att avgöra det? Och hur ser planen ut för att hästens hovar ska kunna återfå sin funktionalitet på sikt? Varken låga trakter eller hög tå är ju en konstant exteriör avvikelse utan handlar om felaktig belastning.
Vanliga "plastsulor" kan man väl kalla det kanske? Jag har sett dom, och ser inget speciellt som skulle kunna vara strålstöd.
Jag är inte så duktig på hovar som jag önskar, men jag anser inte att tån är för hög.
Hon var skodd med bakflyttad sko, avklippt tå och låga trakter när jag köpte henne..
Jag har erfarenhet av en annan häst som alla tyckte han var så ful och lång i tån hela tiden, han fick kilar och plötsligt insåg vi alla att det var inte tån som var lång utan trakten låg.
Tanken är väl att vi nån gång kan sluta sko med kilar men jag tror inte riktigt det funkar så..?

Vanliga "plastsulor" kan man väl kalla det kanske? Jag har sett dom, och ser inget speciellt som skulle kunna vara strålstöd.
Jag är inte så duktig på hovar som jag önskar, men jag anser inte att tån är för hög.
Hon var skodd med bakflyttad sko, avklippt tå och låga trakter när jag köpte henne..
Jag har erfarenhet av en annan häst som alla tyckte han var så ful och lång i tån hela tiden, han fick kilar och plötsligt insåg vi alla att det var inte tån som var lång utan trakten låg.
Tanken är väl att vi nån gång kan sluta sko med kilar men jag tror inte riktigt det funkar så..?

Jamen precis det du beskriver är vanligt! Tån kan se lång ut när trakten egentligen bara är låg och/eller understucken.

Har du länk till sulorna? Något som enbart höjer upp trakterna utan att ge samma höjs under strålen känns för mig som något man övervägt noga innan man använder. På hästar skodda med öppna skor är det ju vanligt att de bakre strukturerna är svaga och kollapsade, kan du känna igen det tror du? Om hästen har det så är risken väldigt stor att bara förvärra det ifall man bara skulle höja hovväggen i trakterna. @super brukar länka till en bra video med information om det!

Hovar är absolut inte statiska till sin form utan påverkas otroligt mycket av vilken belastning de utsätts för! Förr var det ju vanligare att låta hästarna vila utan skor några perioder per år så då kunde man i bästa fall få lite hovrehab på köpet. Så att cykeln med sämre och sämre funktionalitet inte pågick konstant liksom om man inte hade en häst med superhovar och en bra hovis som lyckades behålla den även med traditionell skoning.

Här är en sula jag hade frågat hovis om tex:

1000023823.webp

Jag hade litat på hovslagaren👍

Men är också inne på samma spår som @the_connemara ang typ av kilsula. Min hovslagare säger att vanliga kilsulor hjälper vinkeln, men över tid så ”äter” de upp trakten så grundproblemet försvinner inte. Min häst skoddes med sådana en period pga skada, efter rekommendation från vet. Hovslagaren har efter det jobbat jättemycket med trakterna.
Vi har övervägt att sko med kil igen, men då har hovslagaren föreslagit denna variant istället:
IMG_2190.webp

Här är en sula jag hade frågat hovis om tex:

Visa bifogad fil 174349
Min häst är skodd med dessa, tredje skoperioden nu. Hon är också 8 år och med fötter som flyter ut åt alla håll, mamman är fullblod och hon har verkligen fullblodsfötter. Låga trakter och får lätt sprickor, och haft en hel del hovbölder som inte gör det bättre. Hon skos normalt på 6 veckor och det brukar vara rejält utflytet då. Första skoomgången med sulorna märktes ingen skillnad men andra gången var hovarna mycket bättre, kan vara en tillfällighet men hon hade denna gång gått 7 veckor men såg ut som hon brukar göra efter 4 veckor. Så jag hoppas att det ska vända och bli bättre!

Min häst är skodd med dessa, tredje skoperioden nu. Hon är också 8 år och med fötter som flyter ut åt alla håll, mamman är fullblod och hon har verkligen fullblodsfötter. Låga trakter och får lätt sprickor, och haft en hel del hovbölder som inte gör det bättre. Hon skos normalt på 6 veckor och det brukar vara rejält utflytet då. Första skoomgången med sulorna märktes ingen skillnad men andra gången var hovarna mycket bättre, kan vara en tillfällighet men hon hade denna gång gått 7 veckor men såg ut som hon brukar göra efter 4 veckor. Så jag hoppas att det ska vända och bli bättre!

Vad härligt! Det känns som att man ofta får trixa lite för att behålla funktionaliteten i hovarna när man behöver järnsko längre perioder. Toppen att det finns så många alternativ numera!

Förresten, tips till TS eller allmänt om man behöver sko med sulor man inte kan göra rent under. Leror likt Redhorse Artimud (återigen, numera finns massa alternativ, även svenska tror jag) är toppen att lägga ett tunt lager av i strålfårorna så slipper man ofta problem med räta när det blir instängt en hel skoperiod. För min häst är det tom effektivaste rötbehandlingen 😅 Milt och snällt mot hoven jämfört med tex kopparsulfat.

Jag provade kilsulor en hel vinter för mitt sto har som nämnt ovan, typ inga trakter osv. Upplevde inte att kilsulan gjorde någon skillnad? 🤔

Förutom att vi hade en miljon fler tappskor.

Skos efter de med sidokappor och drar bak skon för att kapa tån istället. Har också överrullningssko.

Har sett otrolig förbättring på häst med hjälp av kilsula med sultryck och shoefill. Helt plötsligt kunde hästen börja röra sig framåt istället för bara uppåt.

Min hade den meshsula som @the_connemara la upp bild på i en skoperiod men de flög av och försvann i leran, sen körde vi på vanliga kilsulor med fyllning under (artimud först sen en fyllning som inte kräver andningsmask). Detta har vi kört i ca ett år och hans hovar har växt super i trakten, är jättemycket bättre. Nu ska vi nästa period prova utan och se vad som händer.

Jag har en jättebra hovslagare, hon jobbar även på klinik och har all specialkompetens. Jag litar verkligen på henne.

Hon älskar även att prata hovar och förklarar gärna i detalj om man är intresserad 😍

Min hade den meshsula som @the_connemara la upp bild på i en skoperiod men de flög av och försvann i leran, sen körde vi på vanliga kilsulor med fyllning under (artimud först sen en fyllning som inte kräver andningsmask). Detta har vi kört i ca ett år och hans hovar har växt super i trakten, är jättemycket bättre. Nu ska vi nästa period prova utan och se vad som händer.

Jag har en jättebra hovslagare, hon jobbar även på klinik och har all specialkompetens. Jag litar verkligen på henne.

Hon älskar även att prata hovar och förklarar gärna i detalj om man är intresserad 😍

Det där är ju verkligen drömscenariot! Så kul att höra! Var det fram och/eller bak som behövde hjälp på din häst?

Jag provade kilsulor en hel vinter för mitt sto har som nämnt ovan, typ inga trakter osv. Upplevde inte att kilsulan gjorde någon skillnad? 🤔

Förutom att vi hade en miljon fler tappskor.

Skos efter de med sidokappor och drar bak skon för att kapa tån istället. Har också överrullningssko.

Hade sulorna stöd för strålen också? Använde ni fyllning? Men sjukt svårt om man får massa tappskor ju.

Hade sulorna stöd för strålen också? Använde ni fyllning? Men sjukt svårt om man får massa tappskor ju.
Yes vi hade stöd för strålen och fyllning 🫠🙃 hon har aldrig tappskor i vanliga fall så högst oklart varför de blev sådär 😅 men efter ca 4 tappskor varje skoperiod bestämde jag mig för att inte försöka mer eftersom fötterna blev så förstörda 🙃

Yes vi hade stöd för strålen och fyllning 🫠🙃 hon har aldrig tappskor i vanliga fall så högst oklart varför de blev sådär 😅 men efter ca 4 tappskor varje skoperiod bestämde jag mig för att inte försöka mer eftersom fötterna blev så förstörda 🙃

Fattar det! Tror det blir högre o högre risk för tappskor ju mer sula/fyllning o dyl man har rent generellt? Iaf om man inte lyckas åtgärda någon brist I mekaniken som jämnar ut den risken antar jag? Är ju alltid för o nackdelar som måste överväga åt fördelarna för att få resultat :)

Liknande trådar

• Snubblig häst
  • Gasig häst
  • Tips om brunst!
  • Fång

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat