Bedömning på "blåbärshoppning"

W

Whiplashr

Hej!
På min ridskola har vi två olika sorts "tävlingsformer". Den ena är blåbärshoppning, 6 stycken enkelhinder 1 fas bed. CL. Den andra är klubbhoppning, 6-8 hinder 2 faser bedömning A0/A0. Blåbärshoppningen brukar ha 2-3 klasser, 40 cm & 60 cm oftast, ibland också 50 cm. På klubbtävling är det 3 klasser; 70cm - 80 cm - 90 cm. En egentligen bra fördelning!
Problemet är att om man vill tävla högre än blåbärshoppning så måste man rida i specialgrupp i hoppning (En extra kostad på upp till 5000 kr per termin) utöver sin vanliga ridgrupp, ett beslut både på gott och ont! Visst förstår jag att de vill att man ska ha en viss specialträning för att inte slita ut hästarna men det är inte så kul för dem som inte har råd/tid att rida i spec grupp. Visst, 80-90 förstår jag att inte vilken ridskole-elev som helst kan rida, speciellt inte eftersom vi i de vanliga grupperna hoppar typ 60-70 cm MAX om ens det. Men, är det inte rimligt att ha 60-70 där alla får vara med?

Anledning till att jag skriver detta är för att det är möte om några dagar och jag vill PÅVERKA! Jag har en ide om att man skulle kunna ha 40-50 cm som man haft på föregående blåbärshoppningar, 80-90 som på föregående klubbhoppningar MEN förändra något för 60-70.
Jag skulle vilja ha tips på vad man kan ha för bedömning där! Typ 1 fas, stilbedömning, bara tid i ena fasen osv..
HJÄLP MIG! :)

OBS! Vill inte snacka skit om min ridskola det är ABSOLUT INTE därför jag skriver här! Den är bra på alla sätt och vis, men jag vill göra just den här delen bättre och rättvisare :)
 
Sv: Bedömning på "blåbärshoppning"

60-70 cm med stilbedömning är väl en bra tanke.
Tycker egentligen att alla höjder skulle ha det.
Det är kul för barnen att kunna få pris för bra ridning även om dom fått stallets besvärligaste ponny.
 
Sv: Bedömning på "blåbärshoppning"

ja, jag tycker också att det låter bra :)
på stockholm horse show (stjärnornas hoppning) hade de ju stilbedömingen och gav poäng på sits, vägar, tempo, hinder och heltheltsintryck. vore kanske något att anamma..
 
Sv: Bedömning på "blåbärshoppning"

På blåbärshoppningen i ridklubben jag är medlem i får man hoppa vilken höjd man vill.. Allt ifrån 30 cm till 150 cm. Menar du att tävlingarna enbart är på lektionshästar? I "min" klubb får man bara hoppa 40 cm första gångenn (på lektionshäst) sen får man gå uppåt steg för steg, men tror absolut inte att man får hoppa högre än en meter. Varje häst ska inte hoppa mer än tre gånger så det är först till kvarn. Dessutom kan man säkerligen bli nekad till en höjd om ridläraren inte anser att man klarar av höjden.Har man egen häst så väljer man såklart höjd och antal rundor själv.

Tycker att din idé om stilpoäng är bra! Tycker även att man borde få hoppa 60-70 cm på blåbärshoppning om ridläraren anser att man är kapabel till det. Kanske blir lite mycket att ha tre olika tävlingsformer som egentligen påminner så mycket om varandra. Rider man i en specialgrupp så klarar man absolut av att hoppa 80-90 cm, rider man vanlig grupp men har ridit i ett antal år så bör man klara att hoppa 60-70 cm. I min klubb måste man gå i N3 för att få vara med på blåbärshoppningen. (Det finns N1-N3, M1-M3, K1-->) Och har man då ridit i 6 år på ridskola (M3) så bör man ju klara att hoppa 60-70 cm.

Så varför inte ha med 60-70 cm på blåbärshoppning men att ridläraren kan säga till om den inte tycker det är lämpligt att X är med på den höjden.
 
Sv: Bedömning på "blåbärshoppning"

Är blåbärshoppning likadant som CR? Hur gick det på mötet då?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 023
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
8 081
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 157
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp