Du har helt fel.. det är då väldigt märkligt att alla domare och tränare och kreti och pleti ALLTID säger tvärtom än alla andra runtomkring dig vad det än gäller
Nu har du blantat i hop det. Det är inte så att alla säger annorlunda. Det är däremot så att enbart på forumen finns ett par tre stycken som alltid säger tvärtemot. Inte alls bland alla hästmänniskor jag träffar i verkliga livet.
Det är INTE så att en femma automatiskt blivit en sexa... för då skulle alla som red på 60% då helt plötsligt rida på 70% nu och de som red på 70% då skulle rida på 80% nu och så är det INTE det förstår väl vem som helst som läser lite resultat....
Du har inte läst vad jag skrivt. Betyg 7=ganska bra. Så var det tidigare och så är det fortfarande. Det är ju bara betyg 5 och 6 som har en annan innebörd nu. Inget av de andra betygen.
Fyror var inte så sällsynta förr, men idag är de det i mycket större utsträckning. (här i värmland hade de inga problem att underkänna och ge en 4a) sexor är lika vanliga idag som 5 or var förr. (tycker jag) Jag har flera tävlande ryttare nära mig så jag ser fortfarande mycket tävling. Jag ser bedrövligt många ritter som ligger mellan 60 och 65 % och de skulle legat runt 50 % enligt den tidigare bedömningen. (Så jag menar att det verkar inte givit något i praktiken även om syftet var gott.)
Återkommer när jag pratat med domarna igen.
Nej du kan inte bara ändra 5 och 6 : ans innebörd utan att det påverkar resten av skalan uppåt... för hur du än vänder och vrider på det kan du inte ge dom som red på 50% då 60% idag utan att höja de som red på 60% då till 70% idag osv för oavsett så är dom 10% bättre... så hur hade du tänkt lösa det problemet??
Du har återigen missat vad jag skrivt. Eftersom betyg 5 förut var det samma som godkänt och numera står betyg 6 för godkänt så blir det ju skillnad i betyget med samma ridning. Betyg 6 stod tidigare för väl godkänt och nu för kort och gott godkänt. (precis som 5:an gjorde tidigare)
Värst vad ni krånglade till det.