Begära av en 25åring?

Tikket

Trådstartare
Har en häst född 1987. Korsning och import Polen.
Nu har jag börjat att få ner honom i vikt efter sommarbetet och börjat att fundera på hur mycket jag kan kräva av honom, med tanke på hans ålder.

Han är en f.d ridskolehäst, och kan ju därför en hel del, både bra och dåliga saker ;)
Men det jag undrar främst är hur hårt jag kan pressa honom under ridpassen..?
Låter honom skritta fram ett bra tag 15min ca, och travar sedan fram på långa tyglar i fältsits så att han får hosta av sig ca 8-10min (han hostar alltid i början på traven, två tre hostningar, sen inget mer).
Saktar sedan av till skritt och börjar jobba med volter, och mer koncentrerad böjning och rakriktning på kortare tyglar. Brukar ta galoppen en gång i varje varv och galoppera ungefär ett varv + en 20m volt.

Vad är då rimligt att kräva av honom, längdmässigt på ridpass, som är ungefär såhär i upplägget? :confused:

Film på longering (trav) http://www.youtube.com/watch?v=C1WFwYX9qgQ

(oktober-12)
1_507694d2ddf2b3719a001433.jpg


(I somras)
dsc_0230_506aea86e087c31a2b086a54.jpg


(September-12)
408330_356878567725837_818449072_n.jpg


Jag vet att min sits + blick är helt åt skogen, men nu var det hästen jag ville ha hjälp med.
 
Sv: Begära av en 25åring?

vad som är rimligt beror ju på i vilken kondition han är i. Jag skulle börja kolla hans återhämtningspuls men även vara uppmärksam på hur han verkar vara under ridpasset, har han mycket energi kvar när du slutar? får han träningsvärk och är lite extra stel dagen efter? Och lägga upp träningen efter det.

Tänk på att han kan behöva längre återhämtning än en yngre häst och bör kanske inte gå hårt två dagar i rad utan få en ordentlig chans att återhämta sig och bygga muskler. Sen skulle jag vara noga med att kyla benen och även kanske lägga stallbandage efter hårdare pass. - allt för att förebygga skador och hjälpa kroppen att läka de små förslitningar som kan uppstå. Och så skulle jag se till att ta mig tiden att ge hästen en ordentlig rykt varje dag.
 
Sv: Begära av en 25åring?

Krav och krav, så länge ni har roligt båda två så tror jag din kille kan jobba på. Lång uppvärmning och nedvarvning, gärna avsuttet, är A och O, lite stretching efteråt är inte heller dumt. Sedan blir en äldre häst känsligare för ombyten, tex ny sadel, för det tar längre tid att anpassa muskler osv. Så länge man tar det lugn takt, vilket du verkar göra, så hinner kroppen med. Hårt underlag är inte heller super, att tänka på när det börjar frysa nu.

Om det är samma häst som dyker upp i en löshoppningsvideo i menyn jämte longeringsvideo tycker jag han ser oförskämt pigg och fräsch ut för 25 år ;) men jag skulle nog ändå avråda från hoppning med ryttare, för att han ska hålla så länge som möjligt.
 
Sv: Begära av en 25åring?

Vad fräsch och fin han ser ut för att vara 25! :) Ser väldigt sund och frisk ut, skulle inte förvåna mig om du fick en del år med honom :love:

Min förra medryttarhäst hann bli 26 år, och reds aktivt nästan ända in i det sista, undantaget hennes sista månader då vi mest red korta stunder.
Hon blev stel och och nervös och började krubbita om hon inte fick ridas eller aktiveras varje dag.

Av henne fick jag lära mig vikten av att motionera äldre hästar. Om man rider en äldre häst 5-6 dagar i veckan så måste man hålla sig till det, och inte låta den stå någon vecka, eftersom de lätt blir stela.

Sen får man förstås visa hänsyn till att hästen kanske inte orkar bära sig som förr, och kanske får ridas en i lägre form. Många rider sina seniorer i remontform. I övrigt får man lyssna på hästen! Donnan kunde vissa dagar vara supertrött och bara vilja skritta och trava lite, för att nästa dag ladda till tusen och kasta sig uppför en backe som om hon vore på Täby Galopp ;) Hon blev också jätteglad om hon fick skutta någon liten stock i skogen, men högre än så fick hon inte hoppa.

Fram - och avskrittning är väldigt viktigt och får inte slarvas med, och kan med fördel göras avsuttet.

Vidare är det en bra idé att massera hästen efter ridning, med eller utan liniment.
 
Sv: Begära av en 25åring?

Jadå, det är min gamla kille som hoppar! Det är något som han verkligen älskar, så vi gör det dock ganska sällan, men när jag märker att han behöver piggas upp, så brukar det bli lite lek i paddocken.

Ska absolut tänka på det här med stretchning, har varit slarvig med det ett tag, men ska absolut bli bättre. Vill ju att han ska hålla.

hier: Brukar låta honom hitta den form som han känner sig bekväm i, vilket brukar vara en lägre form. Låter honom jobba så, för jag ser resultat i musklerna med det, och sedan varvar jag ju såklart med lite högre form korta stunder under ridpassen.
Min häst brukar också ha lite bättre och sämre dagar, men uteritt när mamma går med hunden tycker han är super, speciellt att få galoppera i skogen! ;)

Ottilia: Är det bra i förebyggande syfte att använda stallbandage?
Ibland när jag rider ut långt, så kan han bli lite stel dagen efter, står gärna bara och vilar. Annars har han alltid energi kvar när jag slutar ridpass i paddocken.

Passade på att svara alla här, istället för med flera inlägg, hoppas det är okej! :confused:
 
Sv: Begära av en 25åring?

ja, att kyla benen direkt efter ansträngning och sen värma under natten är för att förebygga skador. Finns även liniment som omväxlande värmer och kyler för samma effekt. Kylan minskar effekten av en mikroskada och värmen ökar blodgenomströmningen och hjälper till med läkningen. Det förebygger ju inte större skador som kan hända ändå men det hjälper kroppen att hantera de små påfrestningar som kan uppstå under träning och minskar risken för att dessa upprepade påfrestningar utvecklas till en värre skada.

Är han pigg och glad så är det bara att fortsätta med den typen av intensitet i ridningen som ni har nu, vill du så kan du öka på något pass, öka successivt och ge honom några veckor att vänja sig vid den ökade ansträngningen innan du ökar igen. Om han har varit skol-häst så förstår jag att uteritterna kan vara lite jobbiga för honom, det aktiveras en hel del muskler när man rider på olika sorters underlag och lite oländig terräng. - men det är bra träning så dagen efter en sådan uteritt kan en promenad för hand på minst en halvtimme göra susen för att mjuka upp hästen igen.
 
Sv: Begära av en 25åring?

Helt ot men den paddocken känner jag igen ;) Har ägaren kvar sina hästar? Minns att det gick massa fina halvblodshästar där :)
 
Sv: Begära av en 25åring?

Ja, några är kvar. Du är välkommen att pm.a om du vill prata mer, så slipper vi gå ot ;)
 
Sv: Begära av en 25åring?

Jag kan inte ett dugg om detta men vill bara säga att han är jättefin och fräsch för sin ålder :love: Fick faktiskt lite tårar i ögonen av löshoppningsfilmen. Underbart att se en senior med så mycket energi och livsglädje. Tur han har som får vara hos dig.

För övrigt tycker jag inte att din sits ser speciellt dålig ut. Du behöver ju lyfta och räta upp huvudet såklart och ha handen lite längre fram, men annars tycker jag du sitter trevligt. Hästen ser tillfreds ut, och det är ju det viktigaste.
 
Sv: Begära av en 25åring?

Jag kan inte ett dugg om detta men vill bara säga att han är jättefin och fräsch för sin ålder :love: Fick faktiskt lite tårar i ögonen av löshoppningsfilmen. Underbart att se en senior med så mycket energi och livsglädje. Tur han har som får vara hos dig.

För övrigt tycker jag inte att din sits ser speciellt dålig ut. Du behöver ju lyfta och räta upp huvudet såklart och ha handen lite längre fram, men annars tycker jag du sitter trevligt. Hästen ser tillfreds ut, och det är ju det viktigaste.

Åh blir så glad över att höra att han ser så levnadsglad ut. För det är ju det jag vill, att han ska ha det bra de sista åren i sitt liv. :p
Ska iväg till honom nu och får se vad vi hittar på. :D
 
Sv: Begära av en 25åring?

Vilken fining! Man blir så himla glad när man ser såhär fina och välskötta gamlingar! Din häst kan vara lycklig över att ha hamnat hos dig!

Jag har själv en 26-åring arabvalack som fortfarande rids mycket, fast allra mest i skog och mark. Trots att han är äldsta hästen i stallet, är han ändå den som är piggast och busigast. Det är så roligt med dessa seniorer!

Mina tips är att fortsätta på samma spår som nu. Öka intensiteten på passen om du känner att hästen själv har viljan att arbeta. Var uppmärksam på små förändringar. Och ut och busa lite i skogen emellanåt :)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 444
Senast: Hedinn
·
Ridning Blir lite nyfiken, hur värmer ni upp era hästar inför ett vanligt ridpass? Och ungefär hur lång tid lägger ni på uppvärmningen? Jag...
Svar
19
· Visningar
2 340
Ridning Hej på er! Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: RubinNovak
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 045
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp