Hur värmer ni upp?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Blir lite nyfiken, hur värmer ni upp era hästar inför ett vanligt ridpass? Och ungefär hur lång tid lägger ni på uppvärmningen?

Jag lägger nog ungefär 25 min på uppvärmningen. Först skrittar jag på lång tygel i 5-7 min. Därefter kortar jag upp tyglarna och jobbar lite i skritten. Beroende på vad jag känner för, och hur hästen känns, kan det antingen vara mycket övergångar halt-skritt skritt-halt eller volter för att mjuka upp. Detta gör jag i ungefär 5 min. Därefter kommer jag igång i trav, och fortsätter på ungefär samma sätt som i skritten med övergångar och/eller volter. Detta görs i ungefär 6-8 min. Sen tar jag lite "microvila" och saktar av till skritt på lång tygel i typ 1 min. Därefter är det dags för galoppen. Brukar galoppera på en ganska stor volt, typ 20 m, 3 varv i varje varv. Sen avslutar jag framridningen med att återigen gå ner i skritt på långa tyglar, fast nu i 2-3 min.
 
Beror lite på vilken häst jag sitter på. Jag är ärligt talat ganska dålig på att skritta fram uppsuttet. Leder hellre nåt varv i ridhuset, ytterligare nåt varv på lång tygel i skritt och sen kortar jag tyglarna och och skrittar ytterligare några minuter. Renodlar hjälperna lite med skritt-halt övergångar, flyttar lite undan skänkel till och från spåret och kontrollerar att hästen spårar. Joggar lite i lägre form, tempo växlingar osv, när det känns lämpligt sätter jag mer tryck och övergår till "huvudsysslan".

Är inte så inrutad på "nu är det uppvärming" liksom, ökar bara intensiteten allt eftersom passet fortgår. skrittpauserna är oftast mer för min skull än hästarnas, jag har så fruktansvärt dålig kondition och är för tillfället så dåligt tränad så jag blir oftast trött före hästen ;)

edit: Första minutrarna försöker jag lägga mycket fokus på mig själv, att jag sitter rakt över hästen och inte välter händerna. Är jag tillräckligt noga med det i början så faller det sig lite mer naturligt att sitta ordentligt när jag försöker påverka hästen också :)
 
Senast ändrad:
Jag rider inte särskilt långa pass på banan, det brukar bli ca 30 minuter exklusive fram -och avskrittning. Det tar sällan längre tid än så att få henne lösgjord och genomarbetad. Uppvärmningen är i princip bara jogg i alla gångarter och övergångar mellan olika gångarter och halter, alltihop på lite längre tygel i en låg och fri form. Innan jag lägger in galoppfattningar vill jag flytta henne lite för skänklarna samt ställa igenom, till exempel genom svag öppna. Korta tyglar = jobb, hur lång tid det tar innan jag "plockar ihop" henne är olika från pass till pass. Uppvärmningen för mig har två syften; att hästen ska bli varm i kroppen, och att checka av lyhördheten, hur framme den är på hjälperna. Jag brukar inte bry mig om klockan utan rider tills känslan är rätt. Vissa dagar skrittar jag kanske bara två varv på lång tygel, andra gånger åtta varv. Det beror ju på t.ex. ifall hästen kommer direkt från att ha busat runt i hagen eller har stått i boxen en hel natt osv.
 
Jag har inte tillgång till ridhus/paddock vid stallet, så för mig blir det automatisk fram- och avskrittning när jag rider dit. Har en ridväg på ungefär 20 minuter till ridhuset, lite beroende på hur pass bra jag kan smita över vägen på vägen dit. Eftersom jag redan skrittat i 20 minuter (minst) på vägen dit börjar jag därför jobba hästen nästan direkt när jag kommer fram. Rider ganska kort och effektivt när jag väl är där, kanske 30 minuter aktiv ridning. Behöver ju aldrig lägga tid på att skritta fram och skritta av, för det gör jag ju när jag går dit och därifrån.
 
Skrittar tills hästen känns mjuk och varm. Kan ta 5 min och det kan ta 30min beror på häst och hästens dagshummör.

Ofta när hästen är över taggad så är det 50m steppande och sen 5 min trav längst vägen innan vi återgår till skritt och börjar böja och stretcha innan vi börjar arbeta ordentligt.
 
Jag har ingen speciell uppvärmning.. att ex. uppvärmning 20min och sen börjar ridpasset. Utan mina krav ökas successivt. :)
Uppvärmning kan vara för mig skritt på lång tygel, galopp i medeltempo, trav lång och låg.. osv. Jag gör det som passar hästen bäst! jag rider en hel del unghästar och då skrittar jag mycket sällan fram, möjligtvis ett varv i paddocken.. skritt utan krav tar död på vilken unghäst som helst och ger utrymme för "egna påhitt" ;) en äldre häst ex. när jag rider till ridskolehästarna kan man med fördel skritta en stund då det ofta tar längre tid för dem att bli mjuka och det är också det dem är van vid på lektionerna.
 
Min rygghäst skrittas alltid minst 10 min för hand innan jag sitter upp. Sedan värmer jag gärna i galopp så att hästen får komma igång innan jag börjar med arbetet för dagen. Galoppen är väldigt lösgörande så den värmningen har vi nytta av hela passet sen.
 
Blir lite nyfiken, hur värmer ni upp era hästar inför ett vanligt ridpass? Och ungefär hur lång tid lägger ni på uppvärmningen?

Jag lägger nog ungefär 25 min på uppvärmningen. Först skrittar jag på lång tygel i 5-7 min. Därefter kortar jag upp tyglarna och jobbar lite i skritten. Beroende på vad jag känner för, och hur hästen känns, kan det antingen vara mycket övergångar halt-skritt skritt-halt eller volter för att mjuka upp. Detta gör jag i ungefär 5 min. Därefter kommer jag igång i trav, och fortsätter på ungefär samma sätt som i skritten med övergångar och/eller volter. Detta görs i ungefär 6-8 min. Sen tar jag lite "microvila" och saktar av till skritt på lång tygel i typ 1 min. Därefter är det dags för galoppen. Brukar galoppera på en ganska stor volt, typ 20 m, 3 varv i varje varv. Sen avslutar jag framridningen med att återigen gå ner i skritt på långa tyglar, fast nu i 2-3 min.

Inför ett pass som blir "perfekt" brukar jag göra följande.

Skritta fram ett bra tag, korta upp tygeln rätt tidigt. Mkt tempoväxlingar redan i skritten och få kvick för hjälperna. Sen när hon känns mjuk, kvick och framåt i skritten gör jag samma jobb i trav. Efter det kör jag galoppen. Då blir det mkt förvänd galopp, mkt fattningar från halt och framåt i rejält tempo. Sen lite skritt innan vanligt jobb.
 
Det beror lite på hur dagsformen är. Börjar alltid skritt på lång tygel ett par varv åt båda hållen, här brukar det avslöjas rätt fort vilket humör han är på. Kortar sen upp och kollar av att han lyssnar för skänkel, hand och röst. Gör gärna öppnor och slutor, när dessa funkar (skiter i form bara han går på rätt spår) gör jag alltid övergångar, men de ser lite olika ut beroende på om han är på (skritt-trav-skritt) eller av (trav-skritt-trav). I traven fortsätter jag gärna med öppnor, slutor både längs långsida och diagonalen för då vet jag att han är med. När detta fungerar och jag känner att han börjar lossna då är uppvärmningen färdig och vi kör vidare med ridpasset. Detta brukar ta ca 15 min, lite längre om det är kallt ute då gammelgubben är lite stel :)
 
Skulle jag värma upp 25 minuter skulle min häst vara helt slut i huvudet innan jag ens "börjat rida". ;) (och blir hästen slut i huvudet kommer han inte vilja göra något jag ber honom om, blir bara massa bråk och en omotiverad häst som inte lär sig något)

Jag rider bara ca 15-30 minuter (max!), går dock med han eller longerar innan ridningen så han får busa av sig. Nu på vintern går jag med honom till ridhuset och det tar ca 15 minuter så redan där får vi vår uppvärmning. Mitt enda mål är att ha en avslappnad häst och bara han slappnar av så avslutar vi när det går som bäst. :) (vid det här laget så brukar han stå och gäspa)
 
Lite olika beroende på häst... Men när min häst är igång brukar jag rida pass som är max 40min långa, rider henne med AR-inriktning. Skrittar på lång tygel utan krav i ca 5min... sen jobbar jag i skritt ganska stor del av passet testar av ställning, skolorna, brukar rida ganska mycket 8or och liknande... ibland slalom på volt om jag använder koner... rider på volt och flyttar framdel/bakdel utåt/inåt. Sen fortsätter jag i trav och rider henne i låg form på stora 8or, volter och serpentiner. Galoppherar lite fortfarande i låg form och sen gör jag lite mer samlat arbete i trav och galopp ofta med svag öppna och svag sluta inräknat och med mer raka spår än i uppvärmningsarbtet innan jag skrittar av, gärna utanför ridbanan. Har jag framme slalom på volt övningen som är min favorit rider jag den i alla gångarter. Om vi pratar ett typiskt dressyrpass på banan är ju lite olika beroende på vad man ska göra. :)
 
Brukar skritta 10 min innan några trav steg för att kolla så hästen är ren sedan går vi över i galopp där jag har en lätt sits och låter hästen rulla på i galopp i några minuter sedan skritt en stund för att efter det börja med lite lättare jobb som byggs på.

Simba har en galopp som rör sig genom hela kroppen så bara den är lösgörande.

På min andra häst fick jag använda mycket bommar eller rida ut en sväng över stock och sten för att få henne att börja jobba genom hela kroppen, hennes markbundna gångarter gjorde det svårt, men hon var lätt att rida barbacka på då inte mycket annat än benen rörde sig i både skritt, trav och galopp.
 
Beror helt på hästen. :)

Min funkar bäst med följande upplägg:
Skritt på lång tygel ca 10 min
Ponnytravsteg/skritt övergånger
Trav i lättridning eller fler trav/skritt övergångar
Öppnor i trav ev skänkelvikning
Serpentiner
Galopp några varv
Övergångar galopp/skritt

All uppvärmning sker i en låg och rund form men EJ bakom lod.
Lägger mycket tid på uppvärmning eftersom min häst är stor och behöver lite tid att värma upp ordentligt.
 
Har märkt att min häst funkar bäst om jag värmer på samma sätt varje gång. Han är fruktansvärt beroende av vanor. Att värma på samma sätt gör honom oxå lättare att ha med på nya ställen då han känner igen sig och blir trygg i att samma sak händer vart han än är.

Börjar med att skritta fram 5 min för hand, samtidigt som jag spänner gjorden hål för hål. Sen sitter jag upp och skrittar 5-10 min till. Travar sen fram i en stor åtta på lös tygel, lägger ibland in mjuka serpentiner med övergångar.
Fortsätter med att plocka upp tygeln och växla tempon i traven för att känna av att han är med framåt och bakåt (fram är sällan ett problem :D).
Sen skrittar vi, flyttar för skänkeln och fattar sen galopp (från skritt eller trav beroende på dagsform. Hetsig=från skritt) och galopperar omväxlande rakt och på volt.
Avslutar med att pusta på lång tygel i skritt innan jobbet börjar.
 
Jag vill ha skritt på lång tygel eller för hand i minst tio minuter, oberoende häst. Detta i ett bra tempo, inte släpa hovar (eller fötter!) och gå och såsa. Efter det lägger jag upp planen efter häst och dagsform. Ibland börjar jag med att skrittjobba länge, ibland blir det galopp nästan direkt. Ibland kan framridningen bli lång, ibland blir den kort. Så himla svårt att säga tycker jag, viktigast är att man lyssnar på hästen.
 
Skritt på lång tygel ca 10 min.
Öppnar och slutor i skritt.
Trav i lång och låg form.
Öppnor, slutor och sidoförflyttningar i trav.
Något varv i skritt igen.
Tempoväxlingar och rakriktning i galopp.

Är hon på sitt allra värsta humör så kan hela passet gå ut på att hitta en avslappnad låg form, så då går vi inte ens vidare från "uppvärmningsfasen".
Enbart när ovanstående känns bra och funkar börjar jag med min bestämda övning för passet.
 
Jag använder mig av samma system varje ridpass och låter dagsformen avgöra hur lång tid jag lägger på varje del. Skrittar fram för hand 10-20 min och sedan ett par varv skritt på lång tygel när jag suttit upp. Kortat tyglarna och börjar med övergångar skritt-halt. När det fungerar bra är det skänkelvikning korta bitar i båda varven. När hon är aktiv och framme för skänkeln travar jag fram i en lägre form, stora volter, åttor osv. Ganska snart börjar jag med skänkelvikning även i trav och gärna några övergångar trav-skritt. Avslutar uppvärmningen med frisk galopp i båda varven och sedan skrittpaus på lång tygel ett varv.
 
Jag skrittar länge. Först rätt fritt för att sen börja med sidvärtrörelser, böjningar och förvända volter. Blir sällan kortare än 30 minuter. Sen känner jag igenom i trav och tar några fattningar åt båda hållen. Total uppvärmningstid 40-45 minuter ungefär. Sen kan vi börja jobba...
 
Innan dressyrpass så skrittar jag uppsuttet eller vid hand några varv i ridhuset. Jobbar sedan ca 5 min skritt, 5 min jogg i låg form och sedan något varv i "jogging" galopp.
Ute så blir det nog mer skritt och sen lite jogg.
 
Rider i skritt trav gallopp på ganska lång tygel för att hästen ska hitta sin balans. Sen lite kortare tyglar och låter honom skritta och trava lite ställd i båda varven. Börjar aktivera bakbenen med olika övningar. Sen jobbar vi i låg form med längd överlinje i 4 gångarter. Känns han lösgjord och lätt i handen så jobbar vi i en högre form men fortfarande focus på att länga överlinjen. Inte för långa pass ca 40 min max 2 ggr i veckan.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
981
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp