Uppvärmning av äldre häst!

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!
Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att han är stelare (såklart.) Han behöver längre tid att värma upp och komma igång och jag har lite olika funderingar hur jag ska göra detta på bästa sätt. Det är ju självklart olika från häst till häst men jag undrar hur ni som har gamla hästar värmer upp.
För mig och min häst är det bästa att skritta ut en sväng på grusväg och skog, men mörker, regn och rusk gör att jag ofta får hålla mig i ridhuset den här årstiden.
Jag brukar skritta fram för hand ca 5 min, skritta uppsuttet ca 5 min och sen trava igång på lite halvlånga tyglar några min innan jag börjar lägga stora volter. Alltså går han väldigt fritt första 20 min..... men när han joggar på "långa tyglar" har jag märkt att han allt oftare snubblar till med bakbenen, typ tappar ett ben om ni fattar. Detta händer i båda varv och det är olika bakben, fast något oftare på höger ( vänster är hans starkare sida) Detta snubblande försvinner när jag samlar ihop honom.
Vad skulle ni ha gjort? Jag är inne på att skritta längre och jobba mer i skritten med volter, ställa, böja och samla för att sen trava igång i en mer samlad trav.

Långt inlägg och aningen snurrigt kanske men jag hoppas att ni vill komma med tankar och ideer. Det här är min första egna häst jag vill göra allt så bra som möjligt för honom!
Mvh Linnpan
 
Hej på er!
Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att han är stelare (såklart.) Han behöver längre tid att värma upp och komma igång och jag har lite olika funderingar hur jag ska göra detta på bästa sätt. Det är ju självklart olika från häst till häst men jag undrar hur ni som har gamla hästar värmer upp.
För mig och min häst är det bästa att skritta ut en sväng på grusväg och skog, men mörker, regn och rusk gör att jag ofta får hålla mig i ridhuset den här årstiden.
Jag brukar skritta fram för hand ca 5 min, skritta uppsuttet ca 5 min och sen trava igång på lite halvlånga tyglar några min innan jag börjar lägga stora volter. Alltså går han väldigt fritt första 20 min..... men när han joggar på "långa tyglar" har jag märkt att han allt oftare snubblar till med bakbenen, typ tappar ett ben om ni fattar. Detta händer i båda varv och det är olika bakben, fast något oftare på höger ( vänster är hans starkare sida) Detta snubblande försvinner när jag samlar ihop honom.
Vad skulle ni ha gjort? Jag är inne på att skritta längre och jobba mer i skritten med volter, ställa, böja och samla för att sen trava igång i en mer samlad trav.

Långt inlägg och aningen snurrigt kanske men jag hoppas att ni vill komma med tankar och ideer. Det här är min första egna häst jag vill göra allt så bra som möjligt för honom!
Mvh Linnpan

Jag skrittar fram länge innan jag börjar jogga fram i en lång och låg form. 10 minuter är fört kort för en gammal häst, tycker jag. 15-20 brukar min få. Att de "tappar bakben" kan bero på inflammation i bakknäna, men behöver förstås inte göra det. Så, längre skrittarbete innan du börjar trava, tycker jag. :)
 
Snubbla med bakbenen är inte normalt, låter som problem i bakkärran, rygg, bakben ect så jag skulle kontaka klinik. Det är inte normalt att en häst blir så stel. Hur gammal är den? Min häst på 22 år har dessutom pålagringar i bakknän och rids begränsat nu pga underlaget och hon är inte stel.

Så klinikbesök vore på sin plats! :)
 
Hej på er!
Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att han är stelare (såklart.) Han behöver längre tid att värma upp och komma igång och jag har lite olika funderingar hur jag ska göra detta på bästa sätt. Det är ju självklart olika från häst till häst men jag undrar hur ni som har gamla hästar värmer upp.
För mig och min häst är det bästa att skritta ut en sväng på grusväg och skog, men mörker, regn och rusk gör att jag ofta får hålla mig i ridhuset den här årstiden.
Jag brukar skritta fram för hand ca 5 min, skritta uppsuttet ca 5 min och sen trava igång på lite halvlånga tyglar några min innan jag börjar lägga stora volter. Alltså går han väldigt fritt första 20 min..... men när han joggar på "långa tyglar" har jag märkt att han allt oftare snubblar till med bakbenen, typ tappar ett ben om ni fattar. Detta händer i båda varv och det är olika bakben, fast något oftare på höger ( vänster är hans starkare sida) Detta snubblande försvinner när jag samlar ihop honom.
Vad skulle ni ha gjort? Jag är inne på att skritta längre och jobba mer i skritten med volter, ställa, böja och samla för att sen trava igång i en mer samlad trav.

Långt inlägg och aningen snurrigt kanske men jag hoppas att ni vill komma med tankar och ideer. Det här är min första egna häst jag vill göra allt så bra som möjligt för honom!
Mvh Linnpan

Jag har också en äldre häst som behöver värmas upp länge. Men det jag också gör att att jag leder henne över något upphöjda bommar ett tag också innan jag sitter upp. Jag rider i skritt länge men inte bara på lång tygel utan med lite mer kontakt och öppna, sluta, serpentiner, skänkelvikning etc för att mjuka upp. När jag börjar trava rådde min tränare mig att börja med "ponnytrav" alltså små fjuttsteg i lugnt tempo, men fortfarande lätt kontakt.
Min häst kan också vara snubblig bak ibland och det blir värre om hon inte får stöd på tygeln. Så mitt råd är att hjälpa hästen med lite stöd av handen.

Att vara lite snubblig kan visst en äldre häst vara utan att det är något fel.
 
Jag har också en äldre häst som behöver värmas upp länge. Men det jag också gör att att jag leder henne över något upphöjda bommar ett tag också innan jag sitter upp. Jag rider i skritt länge men inte bara på lång tygel utan med lite mer kontakt och öppna, sluta, serpentiner, skänkelvikning etc för att mjuka upp. När jag börjar trava rådde min tränare mig att börja med "ponnytrav" alltså små fjuttsteg i lugnt tempo, men fortfarande lätt kontakt.
Min häst kan också vara snubblig bak ibland och det blir värre om hon inte får stöd på tygeln. Så mitt råd är att hjälpa hästen med lite stöd av handen.

Att vara lite snubblig kan visst en äldre häst vara utan att det är något fel.
Nån gång ja, men hon skriver att den ofta snubblar i båda varv etc :(
 
Nån gång ja, men hon skriver att den ofta snubblar i båda varv etc :(
Ja, allt är ju beroende på hur ofta det händer. Min häst kan ha vissa dagar när jag upplever att hon "tappar" ett bakben lite för ofta för att vara normalt och då låter jag bli att rida helt enkelt.
 
Hej på er!
Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att han är stelare (såklart.) Han behöver längre tid att värma upp och komma igång och jag har lite olika funderingar hur jag ska göra detta på bästa sätt. Det är ju självklart olika från häst till häst men jag undrar hur ni som har gamla hästar värmer upp.
För mig och min häst är det bästa att skritta ut en sväng på grusväg och skog, men mörker, regn och rusk gör att jag ofta får hålla mig i ridhuset den här årstiden.
Jag brukar skritta fram för hand ca 5 min, skritta uppsuttet ca 5 min och sen trava igång på lite halvlånga tyglar några min innan jag börjar lägga stora volter. Alltså går han väldigt fritt första 20 min..... men när han joggar på "långa tyglar" har jag märkt att han allt oftare snubblar till med bakbenen, typ tappar ett ben om ni fattar. Detta händer i båda varv och det är olika bakben, fast något oftare på höger ( vänster är hans starkare sida) Detta snubblande försvinner när jag samlar ihop honom.
Vad skulle ni ha gjort? Jag är inne på att skritta längre och jobba mer i skritten med volter, ställa, böja och samla för att sen trava igång i en mer samlad trav.

Långt inlägg och aningen snurrigt kanske men jag hoppas att ni vill komma med tankar och ideer. Det här är min första egna häst jag vill göra allt så bra som möjligt för honom!
Mvh Linnpan
Jag hade värmt upp längre i skritt först och främst, sen hade jag inte ridit hästen på helt långa tyglar utan haft ett stöd för hästen så den arbetar rätt och balanserat även under uppvärmningen. Sen ska det inte vara samlat men ett stöd räcker.

Sen om hästen är bra på galoppfattningar och är stadig så hade jag nog börjat med galoppen innan traven, fungerade bra på min häst då hela kroppen kommer igång på ett annat sätt. Men det krävs att hästen är stadig i fattningar så det blir lite kvalité på det och inte bara rusar fram.

Sen är även skänkelvikningar bra som uppvärmning tycker jag.
 
Hej!
Tack för era tankar och svar! Det verkar ju som att vi tänker ganska lika om att jobba länge i skritten för att senare komma fram i en långsam trav med stöd från tygeln. :up:
 
Och för att förtydliga tappande av bakben så händer det inte ofta i båda varv, utan allt oftare ( än förut) och inte mer i något varv än det andra. Och stelheten menar jag i hela hästen innan han är uppvärmd. Vissa dagar tappar han inte alls och vissa dagar tappar han 2/4 ggr i trav på långa tyglar, aldrig eller väldigt sällan i skritt och inte heller när jag rider med stöd.
( där svarade jag på min egen fråga, skritta längre och rid med stöd människa!!
:banghead:)
Han är 22 år och jag tränar en dag i veckan för tränare som känner mig och hästen väl, hon ser inget konstigt med honom mer än att han är lite stel och behöver längre tid att komma igång och fler micropauser i arbetet.
Han kollas igenom varje 6 mån av eq/ kiropraktor och hon tycker att allt ser fint ut. Jag vet att det inte är samma som ett klinikbesök men det är ändå någon som är mycket kunnig som känner igenom honom ordentligt med jämna mellanrum.
Jag skulle absolut ta honom till klinik direkt om jag var orolig att det var något fel med honom men det känns inte som något annat än att han just snubblar lite utan stöd när han är kall....
Tack igen för svar, ni får gärna fortsätta komma med uppvärmnings tips. Jag ska prova upphöjda bommar idag :) Det blir även mycket längre skritt med öppna, sluta och andra mjukgörande övningar!
 
Jag rider rider en häst som snart fyller 23, och även han kräver mycket uppvärmning. Tacksamt nog har vi ca 10 minuter att rida till paddocken, dit rider jag på långa tyglar om det inte är osedvanligt många monster ute ;) Väl i paddocken skrittar jag bara något varv på långa tyglar innan jag kortar dom och börjar få bättre stöd och stabilitet, utan krav på form eller något avancerat. Efter några minuter joggar jag igång honom lite lätt i båda varv, sedan skrittpaus. Nästa steg är trav med något kortare tyglar och om han känns bra galopperar jag något varv på spåret i båda varven, sedan trav och skritt igen. Efter det brukar han kännas redo för mjukgörande, som tillexempel serpentiner med halvhalter på mitten, korta sidvärtes osv. Det kommer vissa dagar då han behöver lite extra tid och då tränar vi lite tempoväxlingar eller något liknande. Jag är väldigt försiktig med volter och liknande under uppvärmningen, vill ha honom i stabil form innan dess :) skulle uppskatta att vi värmer upp i 25-30 minuter, men på just denna hästen krävs nästan att man rider igenom alla gångarter. Kanske fungerar inte det på alla hästar..
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
822
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: __sofia__
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp