Begagnad boggi

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 256
Sv: Begagnad boggi

Den enklaste varianten borde vara den som bygger på att du har ringbultar som du kan lossa främre bommarna med utifrån ifall din häst skulle hoppa över. Denna lösning är nog den allra vanligaste. Nackdelen är att du behöver ha ngt att skruva upp med i bilen.

Star har en bra variant där man inte behöver skruva loss utan bara trampar på en "spak" så bommarna lossnar. Det finns säkert andra lösningar också.

Såg en häst hoppa och fastna över bommen och det var skönt att den gick att lossa!

Jag vet inte vilka begagnade svenskar som har det men Star o Kylinge borde vara värda att kolla upp?

Att 2008 tillverka o sälja släp utan denna lösning är helt klart tveksamt o snålt.

Senast ändrad av en moderator:

Hur är det med priset, är ett läckösläp årsmodell 95, boggi. Ingen sadelkammare eller nått sånt tillval värd 28,000 om den är i "normalt" skick? Skulle ni betala det om ni ville ha en sån vagn?

Den jag är intresserad av är iofs mörk(brun) på insidan och jag vill ha en ljus men det är väl bara att måla om.

Jag fick 27500 för mitt 1998 boggie i toppskick, med sommar + vinterdäck (mkt fräscha), takfönster och extra bommar, högt placerade blinkers + takmonterat bromsljus (allt detta extra tillbehör). Då var släpet nybesiktigat, nyservat (hos tillverkarna) och nyskattat. Av tillverkarna blev jag rekommenderad att ta 28-33000kr, så jag tycker att 28000 för en 95:a låter lite mkt, någonstans mellan 20-25000 skulle jag chansa på... (vet en -01:a som ska säljas för 35000, så där har du lite pris att referera till) Ring till tillverkarna och fråga vad de anser vara normalt pris, de är jättetrevliga att prata med.

Jag har haft flera från början svårlastade hästar, som efter ett tag börjat lasta sig själva i mitt släp, så jag utgår från att de gillat det. ;)

Har hittat en annan transport nu som kan tänkas passa. Men det är en värmlandsvagn. Har hört både bra och dåligt om dom nu så vet inte vilket jag ska tro på. "Hobby-kör" ju bara till ridhuset max 1-2 dagar i veckan vintertid och nån gång ibland till kliniken så behöver ju inte ha det allra bästa man kan få. Vill bara ha en säker vagn som hästen ska trivas i.
Detta är en -00:a för 32,000:-.

Är dom mörka eller ljusa på insidan? Det är den gröna modellen som heter H2-1500 tror jag.

Den är förmodligen mörk på insidan, men det är inte säkert att det är någon nackdel. Jag vet hästar som trivs betydligt bättre i mörka transporter än ljusa.

jag har en VV och är supernöjd med den, visserligen en -06:a men jag tror att det som pratas mycket också är hörsägner, någon hör att någon säger att VV är skit och så pratar man om det... Visst det är en enklare vagn och därmed billigare, men jag behöver inte en massa "lull lull" utan som du, en transport som kan ta hästen från och till ridhuset lite då och då... Och till det är den utmärkt! Jag gillar min transport!!!

Det finns väl också en del "märkessnobberi" även inom transportvärlden... Men alla måste inte ha Umesläp och GPA-hjälmar... En del av oss klarar oss väldigt bra ändå!

Senast ändrad:

Om man tittar bakifrån på en VV när lämmen är nedfälld tycker jag den ser väldigt bräcklig ut, som ett tunt skal bara... Behöver ju inte betyda något, men det är bara en observation jag gjort. :angel:

Jag tycker inte om VV men det faktum att man kan få ett relativt nytt släp för lite pengar gör det ju givetvis värt att överväga när man bara kör korta vändor.

Jag har precis köpt ett tvåaxlat Ifor Williams HB505 -99, ser precis ut som de nyare av samma märke, för 37.000 kr, som jag är supernöjd med. Robust och rejält, ligger bra och stabilt efter bilen. Men så tävlar jag en hel del med resor upp till 50 mil enkel väg.

Vi har ett Umesläp "äkta Boggi" vi är kanon nöjda med den och varmt rekomendera ett sådant släp dock var vårat dyrare än vad du vill lägga men du kan nog hitta ett äldre ume för den prislappen. Lycka till:bump:

Vi har även haft ett VV släp men jag tycker dock inte om dom Ingen jag skulle lägga dessa pengar på den är ganska svår sålda också och här jag bor tar de inte änns in dom i inbyte, men kolla på den men dom är mörka innuti tror det är från-05 och nyare som är ljusare inne.

Skulle personligen inte köpa en VV, särskilt inte om den kommer användas mkt vintertid. De jag kört har jag upplevt som svajiga och skramliga, och det sista man vill ha efter bilen i vinterväglag är ett svajande släp...
Jag är en av dem som i princip bara skulle köra min häst i ett värmlandssläp endast i YTTERSTA nödfall (mina resvana tävlingshästar var inte heller förtjusta de få gånger de fick åka VV pga att mitt eget släp var krockat)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 207
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 083
Senast: Calmiche
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna... 2
Svar
23
· Visningar
4 393
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 449
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka