Finns min "drömtransport" (begagnat)?

Om du tummar på sadelkammaren, en lite äldre Boj Bravo.
Är ju tveksamt om hon klarar sig med den faktiska lastvikten. Man får försöka kontrollväga innan köp om man är noggrann. Min har totalvikt 1400 lastvikt 690 och släpet ska väga 710kg och det är utan sadelkammare, standard storlek. Men det väger runt 800 på våg så att lasta över 600kg i släpet kommer bli för tungt.
 
Skulle kolla på ett UME A40/45. Min extremt kräsna häst har åkt som absolut bäst i ett sådant och de går att få tag i hyfsat billigt. Tror lastvikten brukar ligga runt 700 med totalvikt på 1400 även i varianten med fronturlastning. Har inget emot Star eller Boj heller men har för mig att de brukar vara lite tyngre (om än långt ifrån tunga släp).
 
Thule/Ronbe kanske. Ska i dagarna lämna min väldigt kära Thule i inbyte, den uppfyller alla dina krav utom lastvikten som bara är 530 kg. Men den är extra lång och bred samt har fronturlastning så det borde gå att hitta någon mindre modell med högre lastvikt gissar jag.
 
Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha:
* Boggie (såklart)
* Max totalvikt 1400
* Får lasta minst 650
* Gärna sadelkammare men det är förmodligen inte möjligt med de vikterna
* Tvåhästars
* Begagnatpris under 30-35, så självklart räknar jag med en äldre transport, men priserna bör ligga där UTAN större renoveringsbehov

Jag har kollat lite, och de enda jag hittat som stämmer in på det jag söker är gamla värmlandsvagnar, vilket väl också är typ det enda jag vet att jag INTE vill ha :meh:
Har cheval i nuläget, och är egentligen jättenöjd förutom att lastvikten är lite låg (590).

Blir också lite förvånad över hur många släp det är som har max lastvikt runt 450 kg. Är det SÅ många som enbart kör ponny verkligen? :crazy: Eller kör väldigt många runt med överlast?
Mitt Umesläp A60 som är typat till 1400 lastar 640 kg. Det har ju en jättestor sadelkammare så den funkar perfekt.
Den är en -98 så det börjar bli en del att hålla efter men då har jag kanske inte varit den bästa på att underhålla det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 341
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
2 958
Utrustning Vilken av de tre märkena är bästa valet vid köp av begagnad transport? Totalvikt högst 1400, boggi, plyfagolv, säkerhetsbommar (lågt...
Svar
2
· Visningar
1 271
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 732
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp