behålla sadel eller ej?

Modest

Trådstartare
hej!

ska sälja min c-ponny och köpa en ny (c-)ponny.
har en ganska fin (1 år gammal) apaloosa sadel, svart.

skulle ni behålla sadeln eller skicka med den?
man kan ju byta in sadlar också har jag hört?
(ifall den inte skulle passa eller nåt)
man kanske inte får med sadel till nya hästen?
hur stor chans är det?
lite förvirrad..:crazy:

Sv: behålla sadel eller ej?

Jag hade nog behållt sadeln. Ifall den inte passar nya hästen kan man ju alltid sälja/byta in den. Om du skickar med sadeln tycker jag att du ska höja köpesumman med sadelns värde, så att du får betalt för den med!

okej tack för hjälpen, har funderat på det oxå;)
ville bara höra vad nån annan tyckte.

Håller med, skulle inte låta sadeln ingå i priset, men kanske erbjuda köparna att köpa den till. Är ju svårt att säga om sadeln kommer passa din andra häst, men gör den inte det är det ju som sagt bara att byta in den eller sälja den privat till någon annan!

Passar sadeln bra på hästen du säljer så skulle jag fråga om köparna är intresserade av att köpa med den. Vill de inte det kan du ju behålla den.

Håller med de andra. skulle erbjuda en nya ägarna att köpa till sadeln, en sadel som passar bra är ju ganska viktigt så köparna gör det ju ganska lätt för sig att köpa till den.
Är de inte intresserade får du väl behålla den...

Om du låter sadeln följa med hästyen får de betala för sadeln också, annars kan du prova den på nästa häst och om den inte passar sälja den.

Hade det vart min häst hade jag skickat med så att jag visste att han fick en sadel som passade :p

jag har redan bestämt att den dagen ja kanske gör mej av med min polle så åker sadlarna med eftersom de är utprovade för honom och även om ja köper en ny kuse å de passar på den så kan ja köpa nya för mej är de en försäkran om att min polle som ja säljer har rätt sadlar på sig, alla hästägare är inte lika mån om hur sadlar sitter.

karatefisken skrev:
jag har redan bestämt att den dagen ja kanske gör mej av med min polle så åker sadlarna med eftersom de är utprovade för honom och även om ja köper en ny kuse å de passar på den så kan ja köpa nya för mej är de en försäkran om att min polle som ja säljer har rätt sadlar på sig, alla hästägare är inte lika mån om hur sadlar sitter.

:bow: Precis, så tänker jag med.
Även fast min häst stannar hos mig livet ut.

Men det är ju inte säkert att sadeln passar den nya ryttaren.. Kände en som sålde sin häst med sadeln till. Den låg bra när hon och jag red i den men inte när nya ägaren gjorde det. Hon hamnade för långt bak i sadeln vilket gjorde att den låg an på fel ställe på ryggen och hästen fick ont. Hon bytte sadel och har inte haft några problem sen dess..

Funderar på hur det fungerar i ditt exempel, har svårt att få det att gå ihop, någon som kan hjälpa mig förklara?

hur sadeln ligger an mot ryggen borde väll inte ändras av att man sitter tokigt i den? Isåfall kan den väll inte sitta bra?
Däremot kan jag tänka mig att vikten blir felfördelad och att man helt enkelt inte sitter rätt?
Eller om sadeln inte sitter helt rätt, bara nästan så kanske man skjuter den om man inte sitter rätt i den?

Jag skickade med min hästs Prestige. Då vet jag att han har en sadel som passar och behöver inte gräma mig över det. Han har historia med lite ryggont efter att ha blivit riden i fel sadlar innan han kom till mig men som han är helt återhämtad ifrån.

Jag kanske uttryckte mej lite konstigt. Vet inte riktigt varför, men den låg inte bra me den nya ryttaren. Hon hamnade för långt bak i sadeln så att trycket inte fördelades över ryggen som det skulle. Poängen med mitt inlägg var att det är inte säkert att kombinationen häst-sadel-ryttare funkar bara för att häst-sadel gör det..

du ska behålla den! helt klart, det är inte ofta man får med en sadel med sina nya häst. det är bättre och se om den passar på den nya och sedan sälja (byta in den) och köpa en ny. ska göra det nu med min hoppsadel jag har haft till min d-ponny, ska se om den passar till min nya stora häst om den inte gör det säljer jag den och köper ny!

hoppas du hittar en ny fin c-ponny :)

Jag kan ärligt talat inte få ihop det du skriver, tycker du skriver exakt detsamma som du gjorde nyss, vilket fortfarande inte går ihop för mig :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur