Behåller ni era föl?

FT_ryttare

Trådstartare
Hejsan!
nu börjar hösten göra intrång och vissa fölungar e redan avvanda medan andra lattjar omkring med sina mammor ett tag till.
Så hur blir d sen när alla e avvanda, tänker ni behålla dom?

Jag själv har en hingstföl (connemara) o han blir kvar hemam hos oss.

hur gör ni?
Sara!

Sv: Behåller ni era föl?

Ska sälja mitt lilla stoföl till en kompis, det känns inte så kul men jag har inte råd att behålla henne :cry: Skulle nog inte kunna sälja henne till någon som jag inte känner, nu vet jag att hon kommer att få det bra. Carro har redan planerat för inkörning,inridning och när hon ska betäckas. Men det bästa är att hon hamnar innom räckhåll så jag kan åka och hälsa på när jag vill. :)
Men lite sorgligt är det allt. Lisa

Första fölet avvant och klart. Ska snart hämtas av nya ägaren. Andra fölet blir kvar hos oss som blivande avelsto. Hon får gå kvar med sin mamma til våren. 3e fölet ska vänjas av i dec och blir då hämtat av sin nya ägare (som bor 7 km från oss)

fick inget föl i år men ska köpa nytt sto som är dräktigt och skall ha i början av april. blir det ett sto skall hon behållas då hon kan betäckas med min hingt, och blir det en hingstbebis så säljs den.

Har sålt mitt föl, nya ägaren hämtar på söndag. Men jag har varit iväg och tingat ett annat istället!

Jag hade bestämt mig innan fölningen att fölet skulle säljas, vi har inte plats för fler hästar. Men eftersom vi så tragiskt fick avliva stoet och fölungen föds upp av oss nu, så har situationen blivit lite annorlunda. Det lutar väl åt att han blir kvar så att vi iallafall har nåt kvar efter stoet... Han är en underbar liten kille, mamma upp i dagen! :love:

Årets stoföl, New forest e.Fredriksbergs Dizney u.Priory Miss Ellie kommer jag att behålla, har sålt moderns två tidigare stoföl, den ena som ettåring, den andra som föl. Dessutom har jag köpt in ytterligare ett stoföl e.Fredriksbergs Dizney i år.
Annars varierar det, jag försöker att behålla "de bästa" för egen rekrytering i aveln eller åtminstone för att se hur de utvecklas från föl till vuxna. Stofölen vill jag gärna betäcka som treåringar innan jag säljer. Har nu ett sto f-93, ett sto f-94, en hingst f-98, två ston f-02 samt årets föl av egen uppfödning som jag behållt. Troligtvis kommer 2-3 av dessa att säljas inom de två närmaste åren.

Hlsn Helena

Mina två hingstungar ska säljas..... men troligen kommer de finnas kvar hos mig en tid (läs några år!!)

Jag har för tillfället 5 unghästar till salu.......

Hingstungarna kommer troligtvis inte att avvänjas förren feb/mars eftersom det ena stoet inte är dräktigt och det andra fölar sent.

Adoptivfölet Modena kommer snart att lämna oss för att åka tillbaka till sin ägare. Kommer att sakna henne. Hon har verkligen lyst upp min sommarflock!

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har inte bestämt mig än... Vi har bara ett russföl i år. En kille som är otroligt trevlig på alla sätt och vis... :-)

Jag ska behålla min stounge, som blev precis vad jag ville ha! Men iväg på lösdrift ska hon i alla fall.

Jag vill behålla men får se om det går - ekonomiskt och tidsmässigt. Hade det blivit ett stoföl hade jag behållit men nu blev det ju en hingst så vi får se...

Var det inte meningen att du skulle behålla eller har jag fått det om bakfoten?

Behåller min tills hon blir 3 i alla fall.
Hade en önskan om att kunna få en något mindre avkomma men så verkar det inte bli. :angel:
Exteriört och rörelsemässigt är hon i alla fall snäppet bättre än mor sin och super i temperamentet :love:

Jag har fått två fina stoföl i år, ett halvblod som ska behållas som blivande ridhäst, samt en new forest som ska säljas men inte förrän tidigast som ettåring. Tenderar att gärna behålla dem så länge det går...
Har en vallack, new forest, som blir 3 år i vinter, också till salu men jag skulle gärna vilja behålla honom tills 3-årstesten är gjord. Det är förhoppningsvis en merit för hans mor och mitt framtida avelsarbete.

Nejdå, du har rätt för dig, det var tänkt så från början.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 516
Senast: lizzie
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 198
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka