Behandla mugg inifrån - hur?

Thera

Trådstartare
Har läst i olika muggtrådar och ser att en del säger att det beror på obalans i mage/tarm.

Men hur kommer man tillrätta med det?

Min unghäst har mugg som inte ger med sig, och efter två kurer penicillin (för annat krångel) börjar jag misstänka att det är magen som kärvar på grund av medicinen.

Vad ska man ge? Gärna sådant som går att köpa utan recept. Har läst om Pro-Equo, men det verkar vara svårt att få tag på samt kort hållbarhet.

Hur är det med Proviva? Något annat man kan testa?

Jättetacksam för svar! :bow:

Sv: Behandla mugg inifrån - hur?

om dom menar att det är samma "obalans i mag/tarm" som hos fång hästar så finns finns det särskilda tillskott för mag tarm balans. även foderjäst ska vara bra, fick ett tips för några dagar sedan av en användare här på buke att vanlig bakjäst ska vara det bästa (vi har en pålle som fått fång pga. dubbla kortisonkurer för bronkit)

Probimin, har jag använt mig utav. Är enkelt och lätt, ges i maten 2 gånger dagligen. Ger otroliga resultat.

Beror helt på VAD för magproblem hästen här. Det bästa man kan göra är att se över foderstaten och foderrutinerna och undvika stress.
Proteinöverskott bör man undvika och gärna ligga lite lågt under en tid. Fri tillgång på grovfoder, häsdten får inte stå med "tom mage".
Regelbundna utfodringar på samma tider varje dag.
Undvika koncentrerade proteinfoder (med högt SRP även om det bara är en liten mängd).
Pelleterade foder verkar ofta kunna vara en bov i dramat. Använd hellre spannmäl så hästen får chans att tugga maten ordentligt, matsmältningen börjar ju redan i munhålan.

Probiotika/jäst för att återställa tarmfloran.
AloeVera juice för att återställa rätt pH.

en kompis gav sin fodertran, hans mugg blev bättre på några dagar.

Beror helt på VAD för magproblem hästen här. Det bästa man kan göra är att se över foderstaten och foderrutinerna och undvika stress.
Proteinöverskott bör man undvika och gärna ligga lite lågt under en tid. Fri tillgång på grovfoder, häsdten får inte stå med "tom mage".
Regelbundna utfodringar på samma tider varje dag.
Undvika koncentrerade proteinfoder (med högt SRP även om det bara är en liten mängd).
Pelleterade foder verkar ofta kunna vara en bov i dramat. Använd hellre spannmäl så hästen får chans att tugga maten ordentligt, matsmältningen börjar ju redan i munhålan.

Probiotika/jäst för att återställa tarmfloran.
AloeVera juice för att återställa rätt pH.

Eftersom det är en unghäst som gått på bete i snart fyra månader tror jag vi kan avskriva stressmage.

Foderstaten, nja, det är i nuläget gräs, gräs, gräs och ett halvt kilo Krafft Groov om dagen. Så inte heller det tror jag på direkt.

Det jag tror det är är en rubbning av tarmfloran på grund av penicillinet.

Är probiotika det som finns i ProViva, Pro-Equo etc? Andra tips?

Senast ändrad:

Hos veterinären, köpte idag Probiotika till mig, fast det hette inte just Probimin. Vet. sa att de sålde mycket av det och att folk var väldigt nöjda med resultatet.

Min unghäst har fått väldigt mkt mugg och tom rasp när jag stallade in henne från bete och började ge kraftfoder (kr***t g***v). Jag blev lite fundersam iår med tanke på att det var torrt i hagen, (jag har inte tidigare kopplat mugg/eksem till magen utan till leriga hagar) och vid närmare eftertanke har det varit samma visa varje höst vid installning och påbörjad kraftfodergiva. Sen har det kommit och gått under höst/vinter/vår för att bli bättre under betesperioden.

Hon är antagligen väldigt proteinkänslig och känslig för foderbyten, tror att hennes tarm kommit i obalans tidigare av mkt mask och sen tät avmaskning. Hon får nu stöpta linfrö och muggen och raspen läker jättefint.:) Hon får inga pelletsar längre utan ytterst lite müsli för att inte bli jättearg när de andra får krafftfoder, sen får hon mkt grovfoder.

Jag har varit i kontakt med de som tillverkar proequo och har fått jättebra respons från dem men jag avvaktar och ser hur hon "läker" av linfröt först. Annars provar jag proequo enl rek från min vet.

Eftersom det är en unghäst som gått på bete i snart fyra månader tror jag vi kan avskriva stressmage.

Foderstaten, nja, det är i nuläget gräs, gräs, gräs och ett halvt kilo Krafft Groov om dagen. Så inte heller det tror jag på direkt.

Det jag tror det är är en rubbning av tarmfloran på grund av penicillinet.

Är probiotika det som finns i ProViva, Pro-Equo etc? Andra tips?

Jag svarade mer generellt.
Givetvis är bete det absolut bästa hästen kan gå på. :)

ProViva innehåller väl levande bakteriekultur? HAr för mig det. ProEquo är som mjölk och består av ensilerad havre (eller nåt, jag är inte säker men borde gå att googla på).
Hos veterinärer finns något som heter Pronutrin, det ska vara riktigt bra. Annars finns ju många olika fabrikat av probiotika, Kraffts Mag-tarm är ett.

Tack för ditt svar!

Har läst på lite nu och ProViva och ProEquo tillverkas av samma företag, och innehåller samma sorts bakteriekultur.

Skillnaden är att det är tredubbelt så höga halter bakteriekultur i ProEquon, samt att den är framställd av nästan enbart havre, till skillnad mot ProVivan som innehåller vatten, fruktpureér, samt korn-och havremjöl.

I alla fall, tyckte det var värt att prova med ProVivan ändå, har svårt att få tag på hästvarianten, samt att det är dålig hållbarhet och endast stooora förpackningar.

Så jag köpte 1 liter Skogsbärsdryck, den med minst socker, och det var väldigt uppskattat!

Så jag tänkte testa att ge en halvliter om dagen i tio dagar eller nåt och se om det blir bättre.

Jag tror och hoppas att muggen beror på de penicillinkurer hon fått, penicillin brukar ju i alla fall kunna ge magproblem. I vilket fall kan det aldrig skada att testa.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 579
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka