Behandling av diabetes typ 2

Bukefalos 30 år!

Bröd (främst vitt), pasta, ris, till viss del potatis.

Då borde du också veta att glykemisk belastning av måltiden är det viktiga, och inte GI i specifika livsmedel som är en del av en måltid.

När man utbildar människor i förändring brukar man fokusera på var man kan göra störst nytta, och då är just fikabröd och godis för de flesta människor förmodligen den enskilda förändring som gör den största skillnaden. Försöker man få någon till 100% optimering blir resultatet ofta att hela projektet havererar. (Om man inte är den typen som har lättare att följa rigida regler hellre än att ha lite frihet, du kanske råkar vara just den typen?)

Personerna själva. De har hänvisat till vad vården sagt.
Då är min fråga genast hur duktiga de är på sånthär själva? Har man inte koll på kroppen så kan det vara svårt att hänga med vad läkaren menar.

Och så kanske man ställer frågan: Kan jag fortsätta äta pasta?
Och får svaret: Ja men i väldigt begränsad mängd.

Och då hör patienten bara "Ja!"
Vad som kommer efter "Ja:et" hör de inte alls.
Jag tror att det här är rätt vanligt faktiskt.

För visst måste man inte sluta äta pasta och potatis, men man bör kanske äta det väldigt begränsat, när man vill unna sig lite extra eller sådär.

Är det de här kostråden du menar att man inte får? https://janusinfo.se/download/18.36...4276492/Bra mat vid typ-2 diabetes 230328.pdf
https://mellanarkiv-offentlig.vgreg...-12/surrogate/Diabetes mellitus – kostråd.pdf
https://vis.nll.se/process/administ...formerande/Kosten vid diabetes 2020-09-04.pdf

Alla regioner jobbar med den här informationen kring kost. Eftersom jag har både en förälder samt en föräldersförälder och ett ex med typ 2 diabetes så vet jag att de får info om kost såväl om motion och medicinering, sådant som gås igenom årligen med diabetesköterskan när värden och annat stäms av. Men det är många andra saker som också påverkar blodsockret så som medicinering och infektioner.

Är det de här kostråden du menar att man inte får? https://janusinfo.se/download/18.36273bb31879a408e5f3cc43/1751034276492/Bra mat vid typ-2 diabetes 230328.pdf
https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/sas9614-1097948292-12/surrogate/Diabetes mellitus – kostråd.pdf
https://vis.nll.se/process/administrativ/Dokument/lakemedelsenheten/Informerande/Kosten vid diabetes 2020-09-04.pdf

Alla regioner jobbar med den här informationen kring kost. Eftersom jag har både en förälder samt en föräldersförälder och ett ex med typ 2 diabetes så vet jag att de får info om kost såväl om motion och medicinering, sådant som gås igenom årligen med diabetesköterskan när värden och annat stäms av. Men det är många andra saker som också påverkar blodsockret så som medicinering och infektioner.
"Ät gärna fullkorn". Gärna. Inte "du bör för din hälsa äta fullkorn".
Och tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater känns ju inte helt sunt för ett högt blodsocker. Bättre att byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker.

Då är min fråga genast hur duktiga de är på sånthär själva? Har man inte koll på kroppen så kan det vara svårt att hänga med vad läkaren menar.

Och så kanske man ställer frågan: Kan jag fortsätta äta pasta?
Och får svaret: Ja men i väldigt begränsad mängd.

Och då hör patienten bara "Ja!"
Vad som kommer efter "Ja:et" hör de inte alls.
Jag tror att det här är rätt vanligt faktiskt.

För visst måste man inte sluta äta pasta och potatis, men man bör kanske äta det väldigt begränsat, när man vill unna sig lite extra eller sådär.
Så där är min styvpappa, fast tvärt om, hans läkare sa att han behövde tänka på vad han äter för hjärtat och kolesterolet om han vill leva länge (han fick en hjärtinfarkt förra påsken). Han tolkade det som "ät inte kött/fett/pasta osv om du inte vill Dööö" 🙃 så nu äter han inte ens vanligt, utan bara 0 points mat från viktväktarna typ, och ser nån prestige i att ha poäng kvar, men programmet är ju utformat att du ska äta allt i lagom mängd för att få i dig tillräckligt🤦🏼‍♀️

Och tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater känns ju inte helt sunt för ett högt blodsocker. Bättre att byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker.
Fast då ökar du väl risken att personen blir för hungrig/sugen och överäter nått annat? Kanske mer aktuellt för övrigt dietande, men man stöter ju ofta på "vill ha en kaka, äter äpple, banan, smörgås ist..fortfarande sugen och äter 5 kakor".

Sen är väl inte alla taggade på förbud, slår ibland över.

Sen finns ju fullkorns pasta å bönpasta å så?

Och låter du kolhydraterna kallna en gång innan ätning så blir dom ju ännu bättre.

Är du överläkare inom diabetesvården och forskar på ämnet så skulle jag kunna ta din kritik på allvar men då tänker jag att det här ändå inte är rätt forum för att nå ut med sina kunskaper. Annars tror jag nog att jag litar mer på vårdens kunskap och beprövade erfarenhet.

Grönsaker är också kolhydrater och kall potatis är nyttigare att äta än varm.
Förvisso, men det finns ju andra aspekter av mat än att enbart hålla blodsockret lågt. För min förälder är det tex att äta överhuvudtaget. Kall potatis verkar inte vara på listan av aptitretande måltider direkt. Hon tycker heller inte om fett, blir illamående av det och av kött.

Patienten svalt ihjäl, men blodsockret var jättefint ända in i döden... ;)

Är du överläkare inom diabetesvården och forskar på ämnet så skulle jag kunna ta din kritik på allvar men då tänker jag att det här ändå inte är rätt forum för att nå ut med sina kunskaper. Annars tror jag nog att jag litar mer på vårdens kunskap och beprövade erfH
Helt okej för mig, jag ville bara lyfta frågan då jag tycker det är konstigt :)

Så där är min styvpappa, fast tvärt om, hans läkare sa att han behövde tänka på vad han äter för hjärtat och kolesterolet om han vill leva länge (han fick en hjärtinfarkt förra påsken). Han tolkade det som "ät inte kött/fett/pasta osv om du inte vill Dööö" 🙃 så nu äter han inte ens vanligt, utan bara 0 points mat från viktväktarna typ, och ser nån prestige i att ha poäng kvar, men programmet är ju utformat att du ska äta allt i lagom mängd för att få i dig tillräckligt🤦🏼‍♀️
Ja just livsomvälvande saker ÄR svårt att ta in. Och det är inte helt ovanligt med den reaktionen heller. Jag vet att mitt ex hade fått höra att han hade blåsljud på hjärtat. Han tänkte fel på hjärtat= snart död.

Han var helt förstörd när han kom hem. Och innan jag förstod hur lite han hade förstått tog nog ändå nån timme. Tänk om jag hade varit lika lost som honom när det gällde biologi? Sånt kan bli farligt på riktigt. Placebo är ett väldigt kraftfull effekt.

Grönsaker är dock långsamma kolhydrater och påverkar inte blodsockret i samma omfattning.
Beror på vilka grönsaker du pratar om.
Förvisso, men det finns ju andra aspekter av mat än att enbart hålla blodsockret lågt. För min förälder är det tex att äta överhuvudtaget. Kall potatis verkar inte vara på listan av aptitretande måltider direkt. Hon tycker heller inte om fett, blir illamående av det och av kött.

Patienten svalt ihjäl, men blodsockret var jättefint ända in i döden... ;)
Och?

Tonfisk i mitt fall, men annars så 😅
Har levt på div olika tonfiskröror, eller tonfisksallader.

Tack!

Ja suget är inte nådigt. Och om 1,5 vecka ska jag ha mens. HUR ska jag kunna säga nej till choklad?? 🥹

Men, choklad är ett av de bättre godissorterna iaf.
Mörk choklad är oändligt mycket godare (och nyttigare!) än den sötsliskiga mjölkchokladen!

Liknande trådar

• Kämpa på
  • Diabetes typ 2
  • Hur ska jag hjälpa och stötta min bästa vän?
  • hur hantera inre rastlöshet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur