Bukefalos 28 år!

Behandling av muskelsträckning

ankic

Trådstartare
Om en häst fått en muskelsträckning ( ovanför hasen upp mot korset) hur skulle ni behandla?

Veterinär eller Equiterapeut?

Vila eller skritta?
Brukar det ta lång tid att läka ?
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Är du helt säker på att det är en muskelsträckning? I så fall skulle jag ta ut equiterapeft för behandling och råd.
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

ankic skrev:
Om en häst fått en muskelsträckning ( ovanför hasen upp mot korset) hur skulle ni behandla?

Veterinär eller Equiterapeut?

Vila eller skritta?
Brukar det ta lång tid att läka ?

Hur yttrar sig skadan? Hur ser den ut och hur rör sig hästen ?

Jag skulle först anlita veterinär för att kolla om det verkligen är en muskelsträckning. Efter den skulle jag välja en massör.
De är proffs på muskler.
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Har haft ut en duktig person ,som kännt lite han tror att det rör sig om en sträckning .Man ser ( känner) att muskeln är spänd .
Märks inte i skritten ,utan i trav .
Equiterapeft är bokad till fredag .
Men som sagt var vet jag inte 100% att det "bara" är en sträckning.


Nu har vi bara lett honom på hårt underlag ca 15min/dag denna vecka .
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Hej !
Våran ponny D sträckte, haltade på höger bak, man såg inget, svullnad eller värme i benet inget ont. SÅ jag frågade mig vad vet. ev kunde bidra med just då......inget mer än ev rtg. Mitt beslut var att avvakta då han inte hade inte ont elller andra symptom mer än att han haltade. Gick som vanligt ute i sin hage.....själv eftersom jag ville att han inte skulle springa och busa för mkt. Vi gick promenader i skritt, han blev bättre efter ett par dagar. Markerade i traven + stel ett par dagar till. Till sist efter 2 1/2 veckas vila och försiktigt igångsättande = med helt bra.
Det som kan behövas är ed Butta mot ev muskelinflammation och då måste nog vet skriva ut det, men ring och diskutera det med vet.
Hade han inte blivit bra (gav honom en frist på 3 veckor), eller haft ont eller mått dåligt på annat sätt, hade jag självklart ringt ut vet.
Så ingen tror något annat. Jag kan ganska mkt om sjukvård och vågar kanske ha lite is i magen.;) :smirk:
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

glömde....hoppas att din häst blir bra snart och lycka till.
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Equiterapeuten kommer ut senast fredag , så jag väntar att ringa vet . tills han har varit.
Tänkte just att det kanske behövdes Butta mot ev muskelinflammationen.
Skulle man kunna massera lite linement ??
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Muskelsträckningar/bristningar läker oftast bra och fort. Antiinflammatoriskt och smärtstillande kan behövas om det är en stor skada eller om hästen är smärtpåverkad. Skadan läker bäst om hästen rör på sig men belastningen ska ligga under gränsen för att skadan blir värre. Ingen hårdare massage just nu anser jag, du kan däremot värma med handen för att motverka att muskeln krampar med risk för mera skada, och det fungerar också smärtlindrande.

Om du känner värme/svullnad och en grop, kanske även hårda strängar i muskeln, så är det ganska säkert en muskelbristning.

Gropen blir ofta kvar livet ut, det är "hål" i muskelns fiberbunt, men hästen själv påverkas inte och blir återställd i funktionen om inte skadan är väldigt omfattande.

Hör av dig om du undrar något.
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Känner ingen direkt värme och svullnad ,men känner att det är spänt .
Tror du att jag kan vänta med ringa vet.om ev.antiinflammatoriskt tills Equiterapeuten varit ute och kännt ,tittat ?
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Rent generellt så brukar jag alltid rekommendera kontakt med vet vid hälta, men du har inte sagt nåt om ifall hästen är halt. Om du bokat tid med en equiterapeut som känner hästen skulle jag nog rekommendera att du diskuterar med honom/henne om han/hon vill ha ett utlåtande av vet före annan behandling. Är hästen smärtpåverkad bör du prata med vet.
 
Sv: Behandling av muskelsträckning

Han är inte halt eller smärtpåverkad , men man ser att han ser spänd ut i bakkärran i traven .Vi har som sagt var bara skrittat honom för hand denna vecka .Och sprungit med honom för att titta efter hur han rör sig .1:a gången i söndags och så i dag .Han ser dock mindre stel ut i dag än i söndags.
Får se om Equiterapeften ser något i morgon,annars så kontaktar jag vet. för att vara säker
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
197
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp