behandling av öppet sår?

A

Anja586

igår när jag kom till stallet hade pållen ett ca 2 cm brett och 15 cm långs sår längs med virveln. hon har bråkat med hagkompisarna. det blödde och rann var. jag försökte tvätta det och ta på jodopax så gott jag kunde. men vad kan man göra mer?
vad finns det för salvor att ta på?
hon ligger jämnt ner på kvällen när hon sover, och hon rör omkring i sin box jätte mycket så det är nog itne så himla rent och fint där när hon ligger ner, och jag vill ju inte att det ska komma in smuts! vad kan man göra?

tacksam för svar!
Anja
 
Sv: behandling av öppet sår?

Jag hade lagt på skillingaryd salva...Den håller borta en del skit :D
 
Sv: behandling av öppet sår?

vad är det? är det typ en pasta? vart köper man det? ca pris?

mvh anja
 
Sv: behandling av öppet sår?

sån där blå sprej? vad är det? vad är det bra för? kan man ha det på ett öppet, blödande, varande sår? funkar det?
 
Sv: behandling av öppet sår?

Det köper man i burkar på lantmännen. Innehåller tjära som är desinfekterande .
Är såret väldigt stort kanske du ska kontakta veterinär för att få pencillinsalva.
 
Sv: behandling av öppet sår?

Hej....min häst skadade sig också för ett tag den och fick sy.
Bara efter nån dag gick stygnen upp, så sy om var inget att tänka på.
Så jag tvättade det varje dag, med koksatlösning. Och därefter smorde på socatyl salva, som är en salva som "täpper igen" såret och förhindrar att det kommer in smuts i det! Vet skriver ut det!
Eftersom din hästs sår börjat vara så skulle jag ha skrapat bort salvan så att varet rinner ut varje dag....(dock kan man inte anv socatyl en längre tid)
Tvätta såret med väteperoxid så det får koka ur bakterierna. Och smörj gärna under såret där varet rinner med vaselin eftersom "köttsaften" blir som blistring på den friska huden.
 
Sv: behandling av öppet sår?

Om det är varigt och infekterat, så behövs nog en penicillinkur. Ring vet, så får h*n kika på det och ordinera en korrekt behandling...
 
Sv: behandling av öppet sår?

ja, än är det inte infekterat, tack gode gud. men det är liksom ett "fint" sår. det var ingen smuts i och det såg liksom fint ut om ni fattar.

och det var som att det där vart det var djupast var det gult, och inget blod, liksom en liten fläck som var kanske en halv cm i diameter? vad kan det vara? och runt där, vart liksom resten av såret var, så var det som ett vanligt blodigt skinn sår.
 
Sv: behandling av öppet sår?

I och med att såret varar, så är det ju infekterat..
Det gula är förmodligen en nekros, dvs död vävnad,(svårt att säga säkert när man inte ser det själv) som isf måste tas bort.
 
Sv: behandling av öppet sår?

Nä det behöver det inte alls vara!! Min hästs sår var likadan, men det var inte infekterat enl min vet!
Hur är ser det ut runt såret? Är hon svullen och varm?
 
Sv: behandling av öppet sår?

detta hände vid 13-00 tiden igår, jag var där tills klockan 1700 och då var det fortfarande inte svullet. hon var inte varm eller så men det gjorde väldigt ont när jag skulle tvätta. jag ringde vet precis men de har itne telefon tid förrens om ca en timma, så jag får ringa tillbaka då. det e ju bäst att vara på den säkra sidan.

eileen, hur stort var din häst sår? vart satt det? hur hade det uppkommit?
 
Sv: behandling av öppet sår?

Såret satt på fram på baksidan av framknä, det var ca 10 cm långt och 2 cm brett..dessutom var det rätt så djupt. Jag har ingen aning om hur det uppstod, hon gjorde illa sig i hagen, å har ff inte kommit på vad!
Hon hade också ont vid tvätt, men det blev inte infekterat. Det var också en gul "knöl i såret"
Men iom att jag sydde det till en början fick jag även ge henne penicillin sprutor i fem dagar. Vilket säkert hjälpte till att det inte blev infekterat...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 699
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hittade idag en väldigt liten fästing (suttit i max 2 dagar) vid min hunds käke. Och den sitter mitt i ett öppet sår, antagligen har...
Svar
4
· Visningar
5 937
Senast: Gabbi
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 661
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp