Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Tvätta med koksalt eller alsolsprit om det ser geggigt ut. Lägg på Sorbact-kompress. Färdigt! :) en cm sår är ju litet.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Kl

Jag gör alltid bedömningen:

Hur stort är det?
Glipar det mycket?
Går såret inåt eller är det bara ytligt? (bedöma om det är skärsår eller sticksår)
Hur djupt/hur brett?
Sitter det illa till? (ögon, buk och ben är riskområden)
Risker för infektion, skada på leder osv?
Smutsigt?
Blöder det mycket?
Är hästen påverkad?

Är det typ nej/lite/minimal risk på samtliga så ringer jag inte veterinär utan avvaktar ett par dagar för oftast läker det fint av sig själv. I de allra flesta fallen tvättar jag inte ens heller, det behövs inte om det inte är uppenbart smutsigt utan det ska kroppen i första hand få fixa själv. Sommartid sätter jag kompress för att hålla flugor borta.

Jag har haft sårskador där man kunnat stoppa in hela fingertoppen i, som inte alls varit farliga utan läkt snabbt av sig själv. Det beror mest på vars såret sitter tycker att det skiljer sig enormt på hur man bedömer om skadan är ful eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Knapp

Tack för era svar! Kommer direkt från stallet nu så skriver från mobilen. Svarar er mer ingående senare, från datorn.

Imorse när jag kom blev jag först ledsen för såret såg mycket sämre ut. Hela sårytan var täckt i vitt "klagg" och han var svullen runt såret igen. Det hade också runnit en hel del. Hästen fortfarande pigg och glad, ingen feber.

Nu kikade jag runt vad stallkompisarna hade och lånade lite alsolsprit. När jag tvättade så såg jag att det hade börjat gå ihop nu och att såret under det här relativt tunna lagret klagg såg väldigt fint ut.

Så min fråga nu; är det vanligt att det svullnar när det läker eller är det ett tecken på att det är någon skit där i? Men samtidigt, om han har en infektion, borde inte allmäntillståndet försämras då?

Har fotat ordentligt idag så tänkte visa bilderna och höra vad dom tycker på kliniken.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Jag personligen hade gjort som du förutom använt Lactasyd. Jag har oerhört dåliga erfarenheter av Lactasyd personligen.
För sårtvätt använder jag enbart Klorhexidin, spolar generöst och torkar. Sedan en antibakteriell salva för att hålla rent i hagen. Om hagen i sig är ren, ingen salva.
Min häst fick an nasty spark förra vintern på skanken. Vår fantastiska veterinär kom dit på plats och röntgade, som tur var enbart en köttskada.
Då det var -10 då syddes inte såret. Vi rakade runt, spolade med klorhexidin varje dag, vissa dagar lite Dexem salva. På slutet körde jag även protein salva på.
Såret läkte på en vecka och idag syns INGET.
Men då vart det kallt och snö, de bästa förutsättningarna.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Så länge det är lokalt behöver det inte påverka utan det kommer när det sprider sig...
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Tycker det låter lita kvarka aktivt men det faller ju på att den inte är påverkad
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Så länge det är lokalt behöver det inte påverka utan det kommer när det sprider sig...

Mm, det förstås. Men sår som är infekterade, brukar inte dom lukta? Eller är det långt senare i processen?

Det ser lite ut som att det är köttet som "kommer upp" ur såret. Pratade i förbifarten med min bror som är läkare, och han tyckte att det lät som att det kunde vara bindväv som kom upp. Mms:ade bilderna till honom och väntar på svar.

Och nej, självklart anser jag inte att det är bättre att fråga en läkare än en veterinär, men som sagt. Jag gillar input från många olika håll.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Sök på svallkött så får du bla upp bilder så kan du själv jämföra
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Min foderhäst fick under somras flera revor, bara en 2-3mm djupa men 1 till 2 dm långa. Måste ha varit ngt i hagen som hon rullade på.
Men jag tvättade med klorhexidyn lösning morgon och kväll samt kletade i tjockt med aleovera gel när hon stod inne och sårkanten var för torr, och helosan salva när hon var ute. Ville inte låta det vara öppet ute i hagen pga flugorna.

Men är det svullet och vätskande så hade jag inte tagit tvål, hellre koksaltlösning eller klorhexydin.

Usch vad läskigt med sådana revor! Ja, det är superskönt att det inte är sommar och flugor just nu, sår borde bara få uppkomma den här tiden på året. :p
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Tvätta med koksalt eller alsolsprit om det ser geggigt ut. Lägg på Sorbact-kompress. Färdigt! :) en cm sår är ju litet.

Ja, det är inte stort. Det var mer djupet på såret jag var lite orolig för, men jag tror inte att det ska vara någon fara.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Kl

Jag gör alltid bedömningen:

Hur stort är det?
Glipar det mycket?
Går såret inåt eller är det bara ytligt? (bedöma om det är skärsår eller sticksår)
Hur djupt/hur brett?
Sitter det illa till? (ögon, buk och ben är riskområden)
Risker för infektion, skada på leder osv?
Smutsigt?
Blöder det mycket?
Är hästen påverkad?

Är det typ nej/lite/minimal risk på samtliga så ringer jag inte veterinär utan avvaktar ett par dagar för oftast läker det fint av sig själv. I de allra flesta fallen tvättar jag inte ens heller, det behövs inte om det inte är uppenbart smutsigt utan det ska kroppen i första hand få fixa själv. Sommartid sätter jag kompress för att hålla flugor borta.

Jag har haft sårskador där man kunnat stoppa in hela fingertoppen i, som inte alls varit farliga utan läkt snabbt av sig själv. Det beror mest på vars såret sitter tycker att det skiljer sig enormt på hur man bedömer om skadan är ful eller inte.

Väldigt vettig lista! Jag resonerar väldigt likt dig - det mesta är kroppen själv bäst på att ta hand om.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Jag personligen hade gjort som du förutom använt Lactasyd. Jag har oerhört dåliga erfarenheter av Lactasyd personligen.
För sårtvätt använder jag enbart Klorhexidin, spolar generöst och torkar. Sedan en antibakteriell salva för att hålla rent i hagen. Om hagen i sig är ren, ingen salva.
Min häst fick an nasty spark förra vintern på skanken. Vår fantastiska veterinär kom dit på plats och röntgade, som tur var enbart en köttskada.
Då det var -10 då syddes inte såret. Vi rakade runt, spolade med klorhexidin varje dag, vissa dagar lite Dexem salva. På slutet körde jag även protein salva på.
Såret läkte på en vecka och idag syns INGET.
Men då vart det kallt och snö, de bästa förutsättningarna.

Usch, vad har hänt då du har använt Lactasyd? Jag har nämligen fått det rekommenderat av flertalet veterinärer.

Vad skönt att det gick bra för din häst!
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Sök på svallkött så får du bla upp bilder så kan du själv jämföra

Jo, men så ser det ut på ett ungefär. Dock inte riktigt så mycket/allvarligt som det var på dom flesta bilderna (men jag antar att det är därför dom har hamnat på googles bildsök också..).
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Knapp

Nu har jag pratat med veterinären här på hästsjukhuset. Han tyckte att det hela var väldigt normalt, att vätskandet är positivt och en del i kroppens reningsprocess. Denna pågår i ungefär 7 dagar så under denna tid är det nästan bättre ju mer det rinner. Jag ska med andra ord inte göra något för att torka upp det (dvs inte tvätta med eller ha på något som fungerar uttorkande, t.ex. alsolsprit).

Tvätta med tvål (Lactasyd var bra tyckte han) och vatten om det ser smutsigt ut, dock hellre en gång för mycket än en för lite. Hålla koll på tempen, att han är pigg och glad och att han äter och dricker som han ska.

Om det inte har blivit någon skorpa/slutat vätska framåt måndag eller om han skulle försämras i sitt allmäntillstånd är det läge att slå en plåt på det för att se att han inte slagit sönder en benflisa.

Så ja, jag sitter väl lugnt i båten ett tag till då helt enkelt. Och just ja, "varet" är nog troligen inte var utan bindväv som kommer upp för att tvätta och läka såret. Typ, det var så jag förstod det.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Låter som ett bra råd! (även om jag inte stöder Lactasyd men det är ju bara jag :p)

Just det där med sårläkningsprocessens olika faser är bra att veta om, oftast (inte du) har man för bråttom och vill skynda på det hela. Googla så finns det mycket bra info exakt vad som händer i varje fas.

Ang Lactasyd så använde jag det tidigare för det som de säljer det för, intimhygien på mig själv. Efter många års problem med svamp och eksem (:crazy:) i underlivet kom jag till en gynläkare som blev smått galen när han hörde att jag använde det, hans ord: Om jag fick bestämma, efter 50 års erfarenhet av gynekologi, så skulle Lactasyd inte å säljas alls!
Om det inte är bra för så känslig hud som i underlivet, anser inte jag att det ska användas nånstans.

Men alla är vi olika! Man ska göra det som funkar, alltid. Funkar Lactasyd så använd det :D
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Gratulerar, du fick tag på en veterinär som inte var inkompetent ;)

Rolle
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

När min häst hade sår i somras använde jag koksaltlösning från apoteket hjärtat, där finns koksaltlösning i mindre "tuber". Det kan bli rätt bra tryck om man försöker spruta ut vattnet, vilket får bort det mesta smutsiga. Därefter tog jag en bomullsrondell som jag hällde resterande saltlösning på, och torkade av en smuts som var kvar. Det drog ihop sig fint :)
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Tvätta med koksalt eller alsolsprit om det ser geggigt ut. Lägg på Sorbact-kompress. Färdigt! :) en cm sår är ju litet.

Man ska aldrig någonsin använda alsolsprit i ett sår eller någon sprit överhuvudtaget. Det svider som tusan och gör inget gott alls. Sprit använder man till omslag där det finns en svullnad men inget sår. Om man absolut vill använda alsol så är det alsollösning man ska använda men det är mycket bättre att tvätta ett sår med lactacyd och vatten som Ts har gjort.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Först skölja så gott det går, sen spola ur med väteperoxid en gång. Har fått lära mig att tvätta med parfymerad tvål för det "etsar" kanterna.

Sår som läker ser ofta äckliga ut på vägen. I övrigt låta det vara men under uppsikt förstås.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 266
Senast: cf234k
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp