Sår från fästing?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Hittade idag en väldigt liten fästing (suttit i max 2 dagar) vid min hunds käke. Och den sitter mitt i ett öppet sår, antagligen har fästingen gjort såret på något sätt då jag annars inte förstår hur hon skulle kunna ha fått det. I håret runt omkring är det torkat blod och såret är alltså helt öppet. Ca 8mmx4mm stort och det ser lite varigt ut. Men jag har rengjort först med vatten och sen på med lite desivon för att rengöra och sen la jag på lite 4Ess Sårspray för att det ska läka snabbare.
Men kan fästingar verkligen göra så "stora" sår? Den kan inte ha suttit länge för den var inte alls stor. Och självklart har jag plockat fästingen, även hunnit bränna den på bål :P
Men innan har hon fått småsår med liten skorpa där fästingen suttit, ofta före jag hunnit hitta fästingen och kunnat plocka den. Men såhär stort sår har jag inte sett tidigare.
Har tänkt tvätta det 2ggr om dagen med desivon och kanske ta på någon sorts salva? Har idomin och sårspray.
 
Jo, det kan hon. Men såsom såret såg ut så borde fästingen ha dödats. Hon kliade i sönder kroppen på en för några dagar sedan och då satt huvudet kvar (fick ut det), men inget sår mer än ett litet med skorpa på. Så jag tycker att fästingen borde ha misshandlats lite mer om det var hon som gjort såret. Och jag har inte lagt märke till att hon kliat sig precis där, men hon kliar ju sig rätt mycket vanligtvis. Men hon borde ha pipit eller sagt något om hon kliade sig så pass mycket att det blev ett sådant sår...
 
Jag är långt ifrån en expert, men jag har hittat liknande på min gamle hane. Inte så stora som 8mm, men en diameter på ca 3-4mm iaf. Just i år har flera gjort sådana hål i huden, förut har det hänt mer sällan. Vet inte vad det beror på, så jag ska följa tråden och se om någon annan har svar, men nu vet du iaf att din hund inte är den enda :)
 
Hittade idag en väldigt liten fästing (suttit i max 2 dagar) vid min hunds käke. Och den sitter mitt i ett öppet sår, antagligen har fästingen gjort såret på något sätt då jag annars inte förstår hur hon skulle kunna ha fått det. I håret runt omkring är det torkat blod och såret är alltså helt öppet. Ca 8mmx4mm stort och det ser lite varigt ut. Men jag har rengjort först med vatten och sen på med lite desivon för att rengöra och sen la jag på lite 4Ess Sårspray för att det ska läka snabbare.
Men kan fästingar verkligen göra så "stora" sår? Den kan inte ha suttit länge för den var inte alls stor. Och självklart har jag plockat fästingen, även hunnit bränna den på bål :P
Men innan har hon fått småsår med liten skorpa där fästingen suttit, ofta före jag hunnit hitta fästingen och kunnat plocka den. Men såhär stort sår har jag inte sett tidigare.
Har tänkt tvätta det 2ggr om dagen med desivon och kanske ta på någon sorts salva? Har idomin och sårspray.

Så får min alltid, hon är känslig för fästingar (och antifästingprodukter tyvärr) och det är inte ovanligt att fästingen sitter mitt i ett geggigt sår. Bort med ohyran, tvättar av med vatten och håller luftigt och öppet så är det fint efter nåt dygn eller två.
 

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
730
Senast: Elo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 397
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Krans
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 109
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp