Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Sofie_B

Trådstartare
När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret var ungefär 1 cm långt och kanske 2 mm brett. Det var väldigt rakt och "snyggt", såg mer ut som att han skurit sig på något vasst än att hagkompisarna hade tryckt till honom.

Då var han varm och svullen runt såret. Ingen feber och han var pigg och glad. Jag tvättade rent det med lactacyd. Lät det sedan vara.

Måndag morgon hade det vätskat rätt mycket, tvättade rent det igen. Nu har det liksom svullnat upp och blivit lite rundare. Ser väldigt köttigt ut, och någon slags gul/vit hinna har lagt sig över såret. Svullnaden och värmen har lagt sig något. Hästen pigg och glad.

Åker ut måndag kväll och tittar till det igen. Samma som på morgonen, tvättar rent det igen. Hästen pigg och glad.

Tisdag morgon har hästen legat ner med den sidan ner i torven. Tvättar rent det igen. Nästan ingen svullnad nu, men det är lika blött och vätskar lika mycket. Rider honom efter tvätten och sen går han ut i en frusen hage så jag tänkte att det skulle hinna få en liten skorpa.

Men så imorse är det lika blött, samma gul/vita yta, lika mycket vätska runt. Tvättade det ännu en gång.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Min erfarenhet med sår är att man ska låta dom vara så mycket som möjligt. Tvätta rent om det är skitigt men inte blöta upp skorpan i onödan. Men varför kommer det aldrig någon skorpa? Varför är såret så "köttigt"? Borde det sys? Borde jag spruta rent det med någon slags koksaltlösning? Borde jag tillkalla veterinär?

...eller ska jag bara sitta lugnt i båten och vänta ut det nu när hästen mår så bra rent allmänt och det sitter på ett "bra" ställe? :confused:
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Har du tittat på hur djupt det är? Finns det kanske skräp kvar en bit in? Det kostar inget att ringa veterinär och rådfråga...
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Har du tittat på hur djupt det är? Finns det kanske skräp kvar en bit in? Det kostar inget att ringa veterinär och rådfråga...

Ja, jag försökte ju se hur djupt det var och det är liksom inte sååå djupt. Inte så att det kan vara något där som inte syns (tror jag). Ska jag tippa så är det väl kanske 4-5 mm djupt?

Nä, kanske borde göra det. Jobbar på Solvalla så jag kanske skulle knalla över till kliniken och fråga vad dom tycker.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

En bra grundregel kan vara att tänka så här: Om såret satt på mig och inte på hästen, hur skulle jag göra då?
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Jamen då skulle jag ju inte göra något alls. Jag är väldigt (för) opjåskig när det sitter på mig själv.

Hålla rent, lufta mycket, se till att det inte var något som skavde/att det sträcktes ut för mycket. Lugn och ro för såret, typ.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

En bra grundregel, ring veterinären för rådfråga, kostar inget och oftast bättre kompetens än här på BUKE ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Sy såret är nog för sent, men rådfråga en veterinär.Om det har bildats svallkött så kan det krävas behandling av vet
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Tycker du handlat ypperligt sunt eftersom såret sitter där det sitter och du dessutom har insikt i att ha koll i övrigt . Jobbar du på Solvalla så för all del knalla över gårdsplan ;) utöver det låter det som du har ypperlig koll .
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

En bra grundregel, ring veterinären för rådfråga, kostar inget och oftast bättre kompetens än här på BUKE ;)

Rolle
IpL

Ska nog ringa veterinär imorgon och höra om det inte har blivit bättre.

Rent generellt tycker jag dock att det är långt ifrån alltid man får bättre hjälp när man pratar med veterinär än med andra hästmänniskor. Självklart har dom en djupare kunskap, men såhär får man ta del av en mycket bredare kunskap. Här får man höra av människor som har sätt olika skador varje steg på vägen. Veterinären kommer (ofta) in och behandlar i ett redan sent skede och ser en förhållandevis liten bit av sjukdomsförloppet.

Sen självklart måste man vara kritisk, men det måste man även när man pratar med veterinärer.

Jag gillar att höra mycket olika åsikter, både bu och bä. Det får mig alltid att tänka igenom huruvida jag verkligen gör rätt både en och två gånger!
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Sy såret är nog för sent, men rådfråga en veterinär.Om det har bildats svallkött så kan det krävas behandling av vet

Ja, vad är det? Pratade lite med en A-tränare när vi hade trav ikväll (dom har ju sett så otroligt mycket eftersom dom har så många hästar i träning) och det han tyckte att jag skulle göra gick emot mina tidigare erfarenheter.

Han tyckte att jag skulle tvätta med jodopax, sedan ha i blåspray i pulverform som torkar upp såret. Allt för att det inte ska vara såhär blött och svampigt.

Jag har fått lära mig att tvätta med parfymfri tvål, hålla på med såret så lite som möjligt (givet att det är rent) och sen vänta. Det är också så jag gör med mina egna sår. Det har ju fungerat bra, men jag har inte någon större erfarenhet av sår som är såhär blöta?
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Tycker du handlat ypperligt sunt eftersom såret sitter där det sitter och du dessutom har insikt i att ha koll i övrigt . Jobbar du på Solvalla så för all del knalla över gårdsplan ;) utöver det låter det som du har ypperlig koll .

Tack så mycket! Känns dock som att jag inte har någon vidare koll just nu, det här såret vill inte bete sig som ja vill att det ska göra. :cautious:
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Very klokt!

Man behöver insikt.

Ett snyggt sår så högt upp på kroppen skulle jag också låta vara så mkt som möjligt. Har dock fått lära mig att tvätta med lite rejälare grejjer om det börjar vätska sig.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Very klokt!

Man behöver insikt.

Ett snyggt sår så högt upp på kroppen skulle jag också låta vara så mkt som möjligt. Har dock fått lära mig att tvätta med lite rejälare grejjer om det börjar vätska sig.

Tack! :)

Intressant, vad skulle du tvätta med?
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Lite skrämmande att man skulle får bättre svar på Buke än hos veterinär. Det tror jag inte en sekund på.

Rolle
IpL
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Lite skrämmande att man skulle får bättre svar på Buke än hos veterinär. Det tror jag inte en sekund på.

Rolle
IpL

Nej, inte bättre svar, men fler svar. Fler som har sett saker och som i många fall har haft veterinär som har behandlat det såret/den skadan. På så sätt tycker jag att man får väldigt mycket mer information än om man pratar med en veterinär.

Sen säger jag absolut inte att ett internetforum kan ersätta veterinär. Självklart inte. Men det skadar inte att ta hjälp av både och, och i många fall har jag fått bättre hjälp av Bukefalos än av behandlande veterinär eller tränare. Inte för att Bukefalos kan bättre, utan för att ibland behöver man få många olika infallsvinklar på ett problem för att knäcka det!
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Det är nog bättre att rådfråga på buke, här kan man lägga upp bild, diskutera från olika infallsvinklar och få råd om att ringa till veterinär.

Många veterinärer är så stressade, eller vill bara ha pengar, att de ger "onödiga" förslag. Det är i alla fall min fördom..


Men ja, ska man välja ETT alternativ så vinner veterinäralternativet i alla lägen.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Min foderhäst fick under somras flera revor, bara en 2-3mm djupa men 1 till 2 dm långa. Måste ha varit ngt i hagen som hon rullade på.
Men jag tvättade med klorhexidyn lösning morgon och kväll samt kletade i tjockt med aleovera gel när hon stod inne och sårkanten var för torr, och helosan salva när hon var ute. Ville inte låta det vara öppet ute i hagen pga flugorna.

Men är det svullet och vätskande så hade jag inte tagit tvål, hellre koksaltlösning eller klorhexydin.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

Jag brukar alltid spola rent det ordentligt och sedan använda koksalt vid behov.

Ibland är det ju dock så att det kan behövas starkare saker.
 
Sv: Sårskada - när ska veterinär tillkallas?

kan du köra snug (du vet plåster) med lite sprittussar i?

sitter så dumt.. men... typ blinkers för å hålla skiten på plats...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 266
Senast: cf234k
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp