Behandling med kortison, hur är det?

Stinaelin

Trådstartare
Jag har precis fått diagnosen mikroskopisk colit och ska börja medicinera med kortison.
Jag är både taggad och orolig, så skönt att få en diagnos och en behandling å ena sidan, men inte kul att äta kortison å andra sidan.

Ni som ätit kortison, hur har ni upplevt det? Jag ska börja imorgon med en sexveckors kur.
 
Jag har fått kortison flera gånger. Tabletter och kräm.
Som transplanterad kommer jag att äta kortison livet ut.

Beroende på dos och åkomma reagerar man olika. Eller inte alls. :)
Själv blir jag lite speedad av högre doser. Riktigt höga doser ger runda kinder.

Kortison är ett bra och potent läkemedel som kan användas mot en hel hög olika saker.

Hur stor dos ska du ta?
 
Jag tänker att det beror på sort och dos och så? Mitt hjärta som är lite av en drama queen drar på rejält när jag ätit högdos men det hanterar ju andra symptom bra. Har också underhållsbehandling med ett kortisonpreparat som ökar blodvolymen och inte alls är någon hög dos. Det har jag inga biverkningar alls av, bara något värde som ska kollas då och då. Jag har inte tagit för samma sjukdom som du.
 
Jag ska äta 9 mg/dag i 4 veckor sedan nedtrappning med 6 mg/dag i fyra veckor , sedan 3 mg tills återbesök (hörde fel på telefonen förut, tyckte hon sa 6 veckor totalt). Vet inte alls om det är en hög dos eller inte.

En blir inte speedad? Eller tjock? :D
 
Det går inte säga hur hög dos det är utan att veta vilket preparat det är, vad jag förstår. Någon med samma sjukdom eller läkarutbildning kan kanske veta vad det rör dig om utan att du skriver det, men det finns flera olika kortisonpreparat.

Jag ska äta 9 mg/dag i 4 veckor sedan nedtrappning med 6 mg/dag i fyra veckor , sedan 3 mg tills återbesök (hörde fel på telefonen förut, tyckte hon sa 6 veckor totalt). Vet inte alls om det är en hög dos eller inte.

En blir inte speedad? Eller tjock? :D
 
Det går inte säga hur hög dos det är utan att veta vilket preparat det är, vad jag förstår. Någon med samma sjukdom eller läkarutbildning kan kanske veta vad det rör dig om utan att du skriver det, men det finns flera olika kortisonpreparat.
OK, jag fattar. Jag har noll koll på kortison känner jag. Det jag ska äta är Budnesoid.
 
Jag har bara ätit kortison en gång, alldeles nyss. Tror aldrig jag mått så dåligt i mitt liv, helt förvirrad och konstig till och från under dagarna. Det var dock predisolon och i hög dos.
 
Jag åt högre dos en gång mot en inflammation, bara ca 5 dagar dock. Tror att det var predisolon.
Blev rådd att ta det på morgonen just eftersom att man kan bli speedad. Fick även lugnande (lergigan) till kvällen för att kunna slappna av och sova.
 
Allt beror nog på preparat, dos och hur länge medicineringen ska pågå.

Jag har fått hög engångsdos av kortisonpreparat (Betapred) vid två tillfällen (flera år emellan) pga kraftig reaktion på getingstick. Det hjälpte extremt bra och gav inga bieffekter alls.

Jag har också använt kortisonsalva på eksem - fungerar mycket bra, men ger tunn hud vid lång användning, så det gäller att "sluta i tid".

Min bästa vän gick igenom en stamcellstransplantation till följd av en benmärgssjukdom för några år sedan, och fick efter transplantationen kraftig GVHD (graft versus host disease - det nya immunförsvaret överreagerar på organ i den egna kroppen) och då medicinerades hon med höga doser kortison under lång tid. Hon fick "alla" biverkningar - typ 2-diabetes (som gick tillbaka efter medicineringens slut), svullen kropp, runda kinder, extremt speedad, känslomässig berg-och-dalbana, svårt att slappna av, svårt att sova, you name it.... Men i hennes fall var det bokstavligen en fråga om liv och död, hennes lever hade slutat fungera om hon inte fått den här kortisonkuren, så då var det ju "värt det". Och värt att nämna i sammanhanget är ju också att alla biverkningarna, hur kraftiga de än var, var helt reversibla. Idag har hon inga men efter den här tiden.
 
Allt beror nog på preparat, dos och hur länge medicineringen ska pågå.

Jag har fått hög engångsdos av kortisonpreparat (Betapred) vid två tillfällen (flera år emellan) pga kraftig reaktion på getingstick. Det hjälpte extremt bra och gav inga bieffekter alls.

Jag har också använt kortisonsalva på eksem - fungerar mycket bra, men ger tunn hud vid lång användning, så det gäller att "sluta i tid".

Min bästa vän gick igenom en stamcellstransplantation till följd av en benmärgssjukdom för några år sedan, och fick efter transplantationen kraftig GVHD (graft versus host disease - det nya immunförsvaret överreagerar på organ i den egna kroppen) och då medicinerades hon med höga doser kortison under lång tid. Hon fick "alla" biverkningar - typ 2-diabetes (som gick tillbaka efter medicineringens slut), svullen kropp, runda kinder, extremt speedad, känslomässig berg-och-dalbana, svårt att slappna av, svårt att sova, you name it.... Men i hennes fall var det bokstavligen en fråga om liv och död, hennes lever hade slutat fungera om hon inte fått den här kortisonkuren, så då var det ju "värt det". Och värt att nämna i sammanhanget är ju också att alla biverkningarna, hur kraftiga de än var, var helt reversibla. Idag har hon inga men efter den här tiden.
Precis så - reaktion beror på dos och typ av kortison!
 
Jag har reagerat enormt olika på kortison vid olika tillfällen i livet. Allt mellan totalkrasch med fruktansvärda smärtor i hela kroppen och en känsla av att jag skulle dö om jag inte fortsatte röra på mig till en euforisk känsla där all smärta försvann, kroppen blev så lätt att röra på, all kramp försvann, jag fick massor av energi och det kändes som att jag kunde göra precis allt jag ville. Så, otroligt svårt att säga hur man reagerar. Kortison är en fantastisk medicin som kan göra så enormt stor skillnad men det är ingen medicin man ska slarva med eller använda i onödan.

Hoppas du får önskad effekt av medicinen och att du slipper biverkningar :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 551
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 415
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 454
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp