Behöver förbygel, men vilken modell?

alice

Trådstartare
Jag behöver snarast införskaffa en förbygel till tanten! Sadeln åker bak vid klättring och hoppning nu när hon börjat hoppa rundare språng. Eftersom sadeln inte åker bak vid "vanlig ridning" anser jag att den fortfarande ligger bra!

Det finns ju en uppsjö av modeller av förbyglar! Jag undrar lite vilken som är "bäst"?
* Dels finns ju den där traditionella förbygeln helt i läder som man knäpper i sadeln och har en liten ren över manken. Den finns ju även med resår.
* Förbygel med bred/smal resår som inte har någon rem ovan manken och som knäpps i sadeln, "V-förbygeln".
* Den nya varianten med knäppning i sadelgjorden.
* Den i resår med knäppning i sadelgjorden OCH i sadeln.
* Sist, men inte minst den vanliga bröstan.

Man blir ju alldeles vimmelkantig av alla modeller! :crazy: Personligen tycker jag att modellen man knäpper i sadelgjorden är snyggast, men nu var det ju inte utseendet jag var ute efter utan FUNKTION!
Använder inte martingal på hästen så den funktionen behöver jag inte ha alls.
Jag har en häst som inte har alltför bländande frambensteknik. River hon är det i 99% av fallen med fram (som då inte alltid beror på taskig teknik utan ofta också taskig ridning av piloten = flack häst!). Vill helst ha en förbygel som ger så mycket "frihet" som möjligt åt fram, samtidigt som den verkligen gör sitt jobb = håller sadeln på plats!

Vilken modell har du och varför? Enbart estetiska skäl eller funktion? Vilken modell rekommenderar du och vilken modell rekommenderar du inte? Märke behöver vi inte diskutera för det är helt irrelevant just nu.

//Alice
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Jag har en sådan som man knäpper i sadelgjorden. Funkar utmärkt på min häst. Har även provat vanlig brösta, förbygel man knäpper i sadeln och lite andra varianter. Men denna jag har nu har funkat perfekt.
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Jag har en sådan som man knäpper i sadelgjorden. Funkar utmärkt på min häst. Har även provat vanlig brösta, förbygel man knäpper i sadeln och lite andra varianter. Men denna jag har nu har funkat perfekt.

Tack för ditt svar!
Har du märkt någon skillnad hos hästen mellan förbyglarna eller annan skillnad mellan förbyglarna?

//Alice
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Alla som har en förbygel får gärna svara ;) Jag letar också efter en bra förbygel till lämpligt pris :D
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Alla som har en förbygel får gärna svara ;) Jag letar också efter en bra förbygel till lämpligt pris :D

Det verkar vara totalt ute med förbyglar på buke eftersom nästan ingen svarar! :confused: ;) Lustigt, för på tävlingar DRÄLLER det av ryttare med förbyglar. :angel:

//Alice
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Den man knäpper i sadelgjorden är absolut bäst. (har själv flera från CWD och GG)

Den ger mer frihet i bogarna, trycker inte på manken, ger inte skav och ja finns bara fördelar med dem.

Har slutat helt med andra slags förbyglar, och använder bara denna modell då jag (och många fler) märker stor skillnad på hästarna!!
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Har ganska nyligen börjat använda förbygel vid hoppning på hästen. Inköpte en sådan som går över manken och som fästs i sadelgjordsstropparna. Funktionen är utmärkt och hästens frambensteknik påverkas inte alls. Hade en V-formad tidigare, men jag gillade den aldrig riktigt. Den verkade "skära in" i halsen på hästen nästan och jag sadlade hellre om någon gång än använde den.
Den nya är dock lite meckig att montera, men det är kanske mest en vanesak.
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Tack både iiddaa och md5krist för svar!

En fråga till er som har lite större erfarenhet ang de här nyaste förbyglarna som har fästning både i sadeln och sadelgjorden. Är dom så bra som de verkar? De är ju i resår och borde ge ännu bättre frihet, eller tänker jag galet här?

//Alice
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Jag har inte provat dem med "dubbel" fästanordning, så jag vet inte. När det gäller resår tänkte jag dock att det är bättre utan resår, för ett resår sträcks ut och tillåter sadeln att glida lite bakåt. När hästen sedan landat efter språnget är resåren fortfarande spänd och sitter då väldigt hårt och sadeln har dessutom glidit. Ähh, jag vet inte riktigt. Har inte använt så mycket bröstor, men den V-formade jag hade tidigare var i resår och då blev det som jag beskrev ovan. Kan ju dock hända att det var modellen snarare än materialet som orsakade problemet.
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

* Dels finns ju den där traditionella förbygeln helt i läder som man knäpper i sadeln och har en liten ren över manken. Den finns ju även med resår.
* Förbygel med bred/smal resår som inte har någon rem ovan manken och som knäpps i sadeln, "V-förbygeln".
* Den nya varianten med knäppning i sadelgjorden.

Dessa har jag/har haft. Märker ingen skilnad på hästarna, men gillar den nedersta bäst, tycker den verkar skönast för hästarna och sitter bäst. Dock får den ena skav av den, så hon ska få en sådanhär:

* Den i resår med knäppning i sadelgjorden OCH i sadeln.
 
Sv: Behöver förbygel, men vilken modell?

Jag har själv haft problem med att sadeln gled höger/vänster, i mitt fall köpte jag en fröbygel som går från sadel till gjord med rem över halsen eller hur man nu ska säga! Funkar jättebra för mig och det funkar säkert om sadeln glider bakåt :) Ett annat tips är gelepadd som man lägger under schabraket, den är jättetun och hålig, jag blöter min före användnign så den blir "kletig" funkar jättebra tillsammmans med förbygel! Tips på förbygel är en av Treadstones (kostade dock 900) men riktigt fint läder och garanti i 1år!!! :D
 

Liknande trådar

Hoppning Jag letar efter en 3-punkts förbygel men är lite osäker på det faktiska och praktiska. Vad är egentligen skillnaden på en 'hel' med rem...
Svar
19
· Visningar
1 530
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 104
Senast: Haflinger89
·
Utrustning Yepp. Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse. I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Diabetikern
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 382
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp