Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

När du har skiftande arbetstimmar så räknas det ett snitt på de timmar du jobbat och den lön du fått. Så är min graviditetspenning beräknad :laugh:

Om fiskaffär är tillräckligt tungt vet jag inte. Av ren nyfikenhet undrar jag på vilket sätt det är mer stressigt än andra jobb?
Jag fick graviditetspenning när det gällde mitt extrajobb. Industrijobb med lyftande av lådor, bärande av övervakningskameror, packande av kameror osv. De lådorna väger en hel del och det blev rätt svårburet med magen som var ivägen.
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

När du har skiftande arbetstimmar så räknas det ett snitt på de timmar du jobbat och den lön du fått. Så är min graviditetspenning beräknad :laugh:

Om fiskaffär är tillräckligt tungt vet jag inte. Av ren nyfikenhet undrar jag på vilket sätt det är mer stressigt än andra jobb?
Jag fick graviditetspenning när det gällde mitt extrajobb. Industrijobb med lyftande av lådor, bärande av övervakningskameror, packande av kameror osv. De lådorna väger en hel del och det blev rätt svårburet med magen som var ivägen.


Hej, jag har aldrig påstått att de skulle vara stressigare än andra jobb, men när man öppnar 9 och jobbar till halv sju och står upp non stop och tar kunder hela dagen utan art sitta ner ens 5 min pga av att de inte finns några stolar så vågar jag iaf påstå att mitt jobb är stressigt och tungt !
Folk som testat på mitt jobb förstår mig verkligen när jag berättar hur ont jag har u kroppen och hur sjukt stressat det var..

Jag ville liksom bara kolla mer er vad som räknas med tungt jobb/ påfrestande osv?!
Det är mkt möjligt att dom
Inser att mitt jobb inte är tungt nog men anser dom det så får jag la gå hemma utan pengar då för jag anser att mitt jobb är jobbigt och kommer vara imprencip omöjligt för mig att utföra normalt senare...

Vi får la se helt enkelt vad som bestäms..
Vill inte dra ngr slutsattser..

Tack för era svar...
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Jag jobbade på slakeri. Det jag var noga med var att jag står upp under hela arbetsdagen, utan möjlighet att gå ifrån en stund och vila, dricka vatten eller ta en frukt. Jag utsatte ryggen för lyft och vridmoment. Åkte på plattformer under slakten som utsatte kroppen för "slag"/vibrationer då de "dunkade" till varje gång man åkte upp/ner. Risk för skador med knivar, risk för blodsmittor (Hade en kollega då som låg inlagd då han fått "mördarbakterier" i överarmen) varmt i slakthallen och kallt i kylarna. Inget vilorum. Bullrade över 80 db i slaktlokalen (räknas som en stressrisk för fostret)

Ursprungligen postat av trazel
två veckor innan BF eftersom man inte sjukskriver längre än så
Beror på vad man är sjukskriven för. Jag var sjukskriven till v.36-37 pga sammandragningar, sen räkandes bebis som färdig och det gjorde inget om förlossningen skulle starta.
När min sjukskrivning för sammandragningar tog slut var jag den sista tiden fram till BF sjukskriven för foglossningar.
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Läs den här:
http://www.av.se/dokument/afs/afs2007_05.pdf

Och sen skriver du noga upp allt du utsätts för under en arbetsdag.

T.ex.
10 § Arbetet för gravida eller ammande arbetstagare ska ordnas så att det finns möjlighet för dem att under lämpliga
förhållanden tillfälligt kunna vila i liggande ställning på arbetsstället.

Finns inte det skriver du det i ansökan. Har ingen möjlighet till vilorum enl. arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Sen har du:
2. Belastningsergonomiska faktorer
särskilt
– manuell hantering av laster som innebär risker, särskilt för ländryggen,
– arbetsrörelser och arbetsställningar,
– förflyttningar inom eller utanför arbetsstället,
– fysisk uttröttning och annan fysisk belastning.


Läs även där och kolla om det finns smittor du kan utsättas för.
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Läs den här:
http://www.av.se/dokument/afs/afs2007_05.pdf

Och sen skriver du noga upp allt du utsätts för under en arbetsdag.

T.ex.
10 § Arbetet för gravida eller ammande arbetstagare ska ordnas så att det finns möjlighet för dem att under lämpliga
förhållanden tillfälligt kunna vila i liggande ställning på arbetsstället.
Finns inte det skriver du det i ansökan. Har ingen möjlighet till vilorum enl. arbetsmiljöverkets föreskrifter.


Sen har du:
2. Belastningsergonomiska faktorer
särskilt
– manuell hantering av laster som innebär risker, särskilt för ländryggen,
– arbetsrörelser och arbetsställningar,
– förflyttningar inom eller utanför arbetsstället,
– fysisk uttröttning och annan fysisk
belastning.


Läs även där och kolla om det finns smittor du kan utsättas för.


Tack så hemskt mycket, denna infon var väldigt nödvändig :)
Thanks!
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Jag jobbade på slakeri. Det jag var noga med var att jag står upp under hela arbetsdagen, utan möjlighet att gå ifrån en stund och vila, dricka vatten eller ta en frukt. Jag utsatte ryggen för lyft och vridmoment. Åkte på plattformer under slakten som utsatte kroppen för "slag"/vibrationer då de "dunkade" till varje gång man åkte upp/ner. Risk för skador med knivar, risk för blodsmittor (Hade en kollega då som låg inlagd då han fått "mördarbakterier" i överarmen) varmt i slakthallen och kallt i kylarna. Inget vilorum. Bullrade över 80 db i slaktlokalen (räknas som en stressrisk för fostret)


Beror på vad man är sjukskriven för. Jag var sjukskriven till v.36-37 pga sammandragningar, sen räkandes bebis som färdig och det gjorde inget om förlossningen skulle starta.
När min sjukskrivning för sammandragningar tog slut var jag den sista tiden fram till BF sjukskriven för foglossningar.[/QUO



Oj, ditt jobb verkar inte vara någon dans på rosor för gravida..
Tack för hjälpen:)
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

tack för svaret.. shit, blir helt förvirrad?!
jag har ingen aning om hur vi ska dela upp det, min pojkvänn har fastanställning och jag har väl en deltidsanställning tror jag det kallas?!
det är ju liksom min pojkvänn som drar in dom mesta pengarna, är det då inte smart att han ger mig fler dagar? om man tänker ekonomiskt?! eller tänker jag helt crazy då?

Vi drog ner på vår vardagliga standard en aning för att kunna vara hemma delad tid med dottern. För oss var det väldigt viktigt att båda föräldrarna kunde vara hemma.

Nu var jag hemma första året och pappan andra året. Om det blir en nr två kommer vi att byta efter sex månader och sedan ta ut halva veckor under barnets andra levnadsår för att på så sätt få en bättre fördelning.

Ni bestämmer ju givetvis själv, men att enbart tänka rent ekonomiskt tycker jag inte att ni ska göra. Sätt er ner och titta på vad ni kommer att förlora i inkomst och vad det faktiskt ger att även pappan kan vara hemma tycker jag :)
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

hej allihoppa... Nu sitter jag med en massa papper framför mig och blir helt knäpp av allt...
Jag var idag hos en läkare som sjukskrev mig till 50% i en månad pga av smärta i rygg osv..
Men det var lixom inte tanken.. Min tanke var mer att jag skulle jobba de dagar jag har ( jobbar bara 3 dagar i veckan) och i stället bara få hjälp med övningar och sjukgymnastik..
Nu fick jag en sjukskrivning på 50 % i en månad men ev förlängning.. samt att jag ska ha sjukgymnastik!
men va fasen? jag har inte råd att vara hemma.. jag tjänar lite som jag gör..
jag ville bara ha hjälp med min smärta..
de första 2 veckorna står arbetsgivaren för med sjupenning och de andra två tar eventuellt försäkringskassan..
jag fattar fasen inte?!
nu har ju läkaren redan skickat in till försäkringskassan, kan jag skita i att hon ville sjukskriva mig 50% och jobba ändå?

sen till en annan fråga...

ska skicka in mitt moderskapsintyg, skickar jag in orginalet eller en kopia?
ska det skickas in graviditetspennings intyg samtidigt?!
eller ska man bara skicka in graviditetspennings papprerna om man planerar att vara hemma 60 dagar innan beräknad bf?

Jag vill ju kunna jobba så mkt och så länge jag bara kan ?!
hur ska jag göra med alla papper å allt?
fattar verkligen ingte hur man skall få ihop det?

om man går hemma 60 dagar innan bf, dras dom dagarna av sen på mammaledigheten när barnet är fött då?!?
eller får man ändå alla sina dagar?

snälla hjälp:)
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Hjälpen mot ryggsmärta är ju en del faktiskt vila. Så jag tycker absolut du ska vara hemma även om det känns bra några dagar. Lyssna på kroppen. Sjukgymnastens övningar är enkla du kan säkert hitta dem på internet. Själv tycker jag sjukgymnasten varit helt värdelös båda mina graviditeter.

Du skickar orginalet på moderskapsintyget.
Gravidpenning kan du skicka samtidigt, ju tidigare ju bättre.

Om du går hem 60 dagar före bf och tar av föräldrapenningen så dras dom dagarna av din mammaledighet. Får du där emot gravidpenning så funkar det precis som en sjukskrivning, fast det är försäkringskassan som bestämmer det och inte någon läkare eller hur man enkelt ska förklara det.
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Tack för ditt svar.. Men så om jag tex nu bestämmer mig för att söka gravidpenning för en månad innan beräknad bf och detta beviljas så dras det inget ifrån min mammaledighet?

Tänk om jag får beviljat för 1 månad innan bf och sen mår skit tidigare än beräknat då? Hur gör man då?
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Nej, det är helt olika ersättningar.
Då blir du antagligen sjukskriven tidigare och även under tiden du sökt gravidpenning så betalar de ut sjukpenning hela perioden. Så funkade det i alla fall förut.
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

För att FK räknar med att man ändå tar ledigt/föräldradagar de sista dagarna.
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

*kl*

Lägger in en egen fråga då det är samma ämne jag har funderingar innan. Jag är endast timvikarie i ett yrke i vården som många unga tjejer väljer.
Det är tungt med många lyft och ibland har vårdtagarna sjukdomar som jag är orolig över ska bli problem för barnet. Nu har jag inte gått långt alls än, men kan jag ta ut gravidpenning senare trots jag endast är timvikarie? Har ryggproblem sedan tidigare ibland, nu är jag inte tung än men vet inte hur det blir senare.
 
Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Angående att din sambo tjänar mer än du, så är det ju också så att han får högre föräldrapenning, eftersom den grundar sig på den inkomst man har. Visst kanske det allra mest ekonomiskt fördelaktiga skulle vara om han jobbade och du var hemma, förutom hans 60 dagar som inte du kan ta över, men det finns ju andra aspekter än ekonomi - t ex den att man faktiskt är TVÅ föräldrar till barnet och varför ska då INTE båda vara föräldralediga?

Du kan ansöka om gravidpenning (blankett hos FK som du och din chef skriver på) redan nu och sedan välja om du vill ta ut den, och alltså gå hem, eller om du vill och kan fortsäta jobba. Är du bara beviljad bestämmer du själv, eller i samråd med jobbet. Det kan ju t ex vara så att man behöver anställa en vikarie och då underlättar det ju att veta när du tänker gå hem. Om du inte blir beviljad gravidpenning så kan du hur som helst ta ut FP redan 60 dagar innan BF, men de dagarna dras ju från barnets totala antal dager. DOck har man ju faktiskt ganska många dagar, och man behöver ju inte ta ut 7 dagar i veckan heller om man klarar sig ekonomiskt på mindre, så det behöver inte bli någon större forkortning av föräldraledigheten ändå.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 392
Senast: Luff
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 978
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp