Behöver hjälp att bolla tankar, blir inte klok på min häst

Går det att länka youtube här? Testar iaf. Här är en film från april innan han blev halt igen. Jag rider inte ihop honom som det ser ut, lättar jag i handen och ger längre tygel så försvinner han ner och sticker iväg.
Hur tycker ni att han rör sig här?

Jag kan inte säga vad det är men bara några sekunder in i filmen får jag obehagskänslor eftersom något känns väldigt fel. Det enda tydliga jag kan säga är att han är väldigt framtung men det är något mer, något mer genomgripande. Jag har inte tittat på hela filmen utan bara här och där och på något ställe såg jag några få steg som kändes rätt eller kanske snarare mer rätt.
 
Men bara för att man röntgar en hals och hittar t ex artros så är det inte alls säkert att det är det som orsakar besvären.
Så du menar om man röntgar halsen och hittar en artros som oftast klämmer på nerver, så kan man inte dra slutsatsen att hästen har ont och därav beter sig som TS beskriver?
Jag skulle säga att det är högst sannolikt därför hästen beter sig som den gör.
 
Så du menar om man röntgar halsen och hittar en artros som oftast klämmer på nerver, så kan man inte dra slutsatsen att hästen har ont och därav beter sig som TS beskriver?
Jag skulle säga att det är högst sannolikt därför hästen beter sig som den gör.
Ja det menar jag. Röntgen ger långt ifrån svaret på allt.
 
Bakom ganaschen så vill man få plats med två fingrar innan den möter halsen. Hästar kan både vara trånga exteriört samt ridas ihoptryckt, det påverkar även andningen för hästen.

Utifrån filmen du la upp så tycker jag hästen rör sig som om den vore halt på bägge fram. Men jag är ingen veterinär, jag kan inte säga om det kommer uppifrån, längre ner, eller om det är något annat som inte är bra (i kroppen). Den rör sig inte sunt anser jag.
Jag hade hellre lagt pengar på en ordentlig genomgång av häst på klinik, än försöka lösa upp spänningar med hjälp av ET då och då.
 
Bakom ganaschen så vill man få plats med två fingrar innan den möter halsen. Hästar kan både vara trånga exteriört samt ridas ihoptryckt, det påverkar även andningen för hästen.

Utifrån filmen du la upp så tycker jag hästen rör sig som om den vore halt på bägge fram. Men jag är ingen veterinär, jag kan inte säga om det kommer uppifrån, längre ner, eller om det är något annat som inte är bra (i kroppen). Den rör sig inte sunt anser jag.
Jag hade hellre lagt pengar på en ordentlig genomgång av häst på klinik, än försöka lösa upp spänningar med hjälp av ET då och då.

Det håller jag med om. Eftersom man betalar pengar för hemmaveterinär, ET etc, så oavsett hade jag hellre lagt de pengarna på en utförligare utredning på klinik isåfall.
 
Så du menar om man röntgar halsen och hittar en artros som oftast klämmer på nerver, så kan man inte dra slutsatsen att hästen har ont och därav beter sig som TS beskriver?
Jag skulle säga att det är högst sannolikt därför hästen beter sig som den gör.
För övrigt klämmer inte artros på npgra nerver på det sättet som du beskriver det, du kanske blandar ihop det med andra tillstånd? Artros är en ledsvikt, där brosket som finns mellan benen som stötdämpning blir tunt och skört och fungerar sämre.
 
För övrigt klämmer inte artros på npgra nerver på det sättet som du beskriver det, du kanske blandar ihop det med andra tillstånd? Artros är en ledsvikt, där brosket som finns mellan benen som stötdämpning blir tunt och skört och fungerar sämre.

Fast en artros är en pålagring. Sitter den i nacken eller i ryggen så kan den klämma på nerver utifrån hur man rör sig i kroppen /vilken rörelse exakt . Det är inget konstigt och rätt vanligt .

Jag förstår inte riktigt ditt påstående . Jag tror du avser artrit?
 
Senast ändrad:
För övrigt klämmer inte artros på npgra nerver på det sättet som du beskriver det, du kanske blandar ihop det med andra tillstånd? Artros är en ledsvikt, där brosket som finns mellan benen som stötdämpning blir tunt och skört och fungerar sämre.
Artros är en pålagring på skelettet. Det bildas av en inflammation. En pålagring klämmer beroende på vart den sitter och ofta kommer nerver i kläm vid pålagring i halskotepelaren. Nerver som kläms gör väldigt ont och en pålagring kommer aldrig att bli bättre snarare sämre.
Jag blandar inte ihop någonting
 
Högst amatörmässigt nu, men jag hade börjat med att kolla bäckenet och dess leder.
Ponnyn lägger verkligen över all tyngd på framdelen, för att avlasta bak.
Nu är det lite svårt att se på filmen, men stundtals ser det ut som att han inte spårar rakt, utan skjuter in/ut rumpan.
Hur ser avtrycket ut på banan på böjt respektive rakt spår?
Tydligt i galoppfattningen att han inte vill sätta under sig.

Har själv haft hand om en häst med liknande beteenden där det visade sig att han hade begynnande pålagringar i en med i bäckenet, inte SI leden, utan en annan större med, minns ej namnet dock.
Behandlades med kortison och shockwave.
Fungerade bra med lättare ridning, men blev ingen storhoooande häst, vilket var tanken
 
En undran är varför ni utgår från att jag inte har pengar? Min häst har ju fått veterinärvård när han behövt. Röntgade ju båda frambenen på han här för inte så länge sedan. Det är bara första gången som jag behandlade honom som det var en equiterapuet och inte en veterinär och då var han inte halt, samt att jag trodde hans problem var psykiska. Varje gång han blivit halt så har jag haft ut veterinär och där emellan har han fått träffat både kiropraktor och massör då jag tror på en kombination av allt, har dessutom utbildad hovslagare och han får just nu sjukbeslag som ska göra att han avlastar hovlederna. Jag snålar inte in på nåt utan vill att mina hästar ska få det bästa. Men åka till klinik och helkroppsröntga och allt annat dom kommer vilja göra där ja där kan jag väl säga att ekonomin sätter lite stopp.

Han verkade dessutom ha en bra dag idag. Hämtade hem min sadel efter den varit på omstoppning så longerade lite med den på. Travade ordentligt i båda varv utan att lägga in haltsteg.

Han fick i alla fall massage nu ikväll, och hon rätade även till bäckenet/ höften på honom då han var fruktansvärt sne och satt fast. Det small rejält när hon höll på. Även nacken satt fast rejält. Sen var han spänd i typ alla muskler. Vi diskuterade länge och jag kunde inte hålla tårarna tillbaka när jag sa att jag börjar få nog nu. Hon tror dock inte att det är skelettskador för då borde han reagera mer än vad han gör, men sa att man kan ju aldrig vara säker utan röntgen. Men hon tror orenheten kommer ifrån att han var sne och spänd. Sen vad som gör att han blir sne och spänd hela tiden är ett mysterium. Blev promenader som ordination och om nån vecka kunde jag testa att longera för att kolla om han rör sig bättre.

I september kommer tandläkaren ut och hon har jobbat på klinik innan hon blev egen och riktade in sig på tänder, så hon ska få kolla igenom honom och så får jag höra vad hon säger. Och blir han sämre innan dess så är det självklart att jag tar ut någon tidigare.

Men efter massör/kiro varit där, få ni inga hemuppgifter? Våran equiterapeut lämnar alltid ett blad med bild på häst där hon markerar vart problemen setat, sen ett tips på massage/stretch/övning som ska göras x antal dagar i veckan. Nu kanske ni också får hemuppgifter men att du missat att skriva det, men jag tänker att är en häst så sned så den sitter helt fast så räcker det nog inte med att bara knäcka upp, utan att det måste underhållas för att inte falla tillbaka?

Stallkompisens häst hade en konstig hälta nyligen, vandrade runt lite, markerar på ett ben ena dagen, ett annat dagen efter, ren den tredje och fjärde ser det ut som ett gammalt ök på alla.

Han var sned och låst i bäcken/rygg. Knäcktes upp så det small efter hela ryggraden och akupunktur. Det konstiga rörelsemönstret var borta direkt! Sen fick ägaren såklart underhålla dagligen så han inte stelnade till igen.

Av vad jag kan se på filmen (jag är en riktig amatör och skogsmulle!) så upplever jag ponnyn stel/låst bak och väldigt framtung.

Är bakknän kollade/behandlade? Höfter? Bäcken? Si-led?

Har ni provat akupunktur?

Ingen skillnad i varken beteende/rörelsemönster när han fick smärtstillande? Har ni provat att ge smärtstillande under en period när han varit frisk så det bara är att rida på för att se om det blir någon förändring hur han beter sig?

Hur beter han sig när du promenerar bara?

Testat att rida bettlöst?
 
Bakom ganaschen så vill man få plats med två fingrar innan den möter halsen. Hästar kan både vara trånga exteriört samt ridas ihoptryckt, det påverkar även andningen för hästen.

Utifrån filmen du la upp så tycker jag hästen rör sig som om den vore halt på bägge fram. Men jag är ingen veterinär, jag kan inte säga om det kommer uppifrån, längre ner, eller om det är något annat som inte är bra (i kroppen). Den rör sig inte sunt anser jag.
Jag hade hellre lagt pengar på en ordentlig genomgång av häst på klinik, än försöka lösa upp spänningar med hjälp av ET då och då.

+ @zanque

Nja, 3 fingrar brukar man säga. 2 fingrar brukar kunna funka. Men mindre än det brukar ge problem.
Och det är främst pga att de klämmer nerver och kan få skarp smärta man vill ha det utrymmet.

Det kan gå att hjälpa de med tight utrymme genom att tandis tar ner lite extra på de bakre tänderna ihop med viss ombalansering av bettytorna öht. Då kan man med en fel få fram underkäken en del och skapa extra utrymme. Det kan vara väldigt viktiga halva till i bästa fall hel centimeter.
Tyvärr jobbar inte många i Sverige så.

Om man vill veta varför hästen gör som den gör och inte känner att det är nog nu så finns det ju en del man kan testa. Men det finns ju ingen som helst garanti för att ponnyn kommer att få må bra. Och det kan kosta mycket tid, pengar och känslor. Och man måste ha rätt team runt sig.

Om man ändå ska fortsätta och försöka få ordning på allt så skulle jag rek att utreda hästen ordentligt hos veterinär som är bra på just smärtproblematik.

Det finns en hel del equiterapeuter och liknande behandlare som är lite för dåliga på att differtialdiagnosticera och bara ser låsning/muskulära spänningar och behandlar sånt som de borde skickat till veterinär. På en häst som verkar ofräsch, sticker, inte gått att sitta på, påvisat rädslor, är stressad, tuggar som en speedad iller på bettet, är så pass sned som beskrivits etc så kan det vara så att snedheterna iom att de också återkommer beror på att hästen försöker avlasta en annan problematik(hälta/ont i rygg/whatever). Där bör man som behandlare vara extremt försiktig.

En frisk häst som tränas korrekt ska inte bli så extremt sned eller spänd. Om en kiropraktor exempelvis får väck låsningarna i hästen ska den sen vara hyfsat liksidig. Återkommer skevhet får man dels se över hur man tränar hästen, om man själv är skev etc. Men man får också fundera kring om det finns en oupptäckt problematik. Både i form av en veterinär sådan och om det verkligen är så att ens alternativare märker och får väck allt den bör.

Så ska man fortsätta: Gör det med en utredning av bra veterinär som är expert på smärtproblematik i rörelseapparaten.
 
Artros är en pålagring på skelettet. Det bildas av en inflammation. En pålagring klämmer beroende på vart den sitter och ofta kommer nerver i kläm vid pålagring i halskotepelaren. Nerver som kläms gör väldigt ont och en pålagring kommer aldrig att bli bättre snarare sämre.
Jag blandar inte ihop någonting
Jag skrev så som du beskrev det. Artros behöver inte alls göra ont, faktiskt. Och det behöver inte heller klämma på några nerver Jag på det sättet som du beskriver det. Du kan till och med att ha diskbråck utan att du ens vet om det för det ger inga symtom. Alltså behöver inte en röntgen säga nånting överhuvudtaget taget. Du behöver inte mästra mig inom detta eftersom jag är utbildad inom området. Jag tycker fortfarande att TS bör avliva hästen, ffa av etiska skäl.
 
Jag skrev så som du beskrev det. Artros behöver inte alls göra ont, faktiskt. Och det behöver inte heller klämma på några nerver Jag på det sättet som du beskriver det. Du kan till och med att ha diskbråck utan att du ens vet om det för det ger inga symtom. Alltså behöver inte en röntgen säga nånting överhuvudtaget taget. Du behöver inte mästra mig inom detta eftersom jag är utbildad inom området. Jag tycker fortfarande att TS bör avliva hästen, ffa av etiska skäl.
Jag har inte påstått att artros alltid klämmer på nerver. Efter ett röntgenfynd i halskotepelaren görs alltid ytterligare utredning såsom ultraljud och tester. Men tyckte inte det var nödvändigt att förklara hela proceduren i mitt svar till TS. Det var faktiskt du som mästrade mig...
 
+ @zanque

Nja, 3 fingrar brukar man säga. 2 fingrar brukar kunna funka. Men mindre än det brukar ge problem.
Och det är främst pga att de klämmer nerver och kan få skarp smärta man vill ha det utrymmet.

Det kan gå att hjälpa de med tight utrymme genom att tandis tar ner lite extra på de bakre tänderna ihop med viss ombalansering av bettytorna öht. Då kan man med en fel få fram underkäken en del och skapa extra utrymme. Det kan vara väldigt viktiga halva till i bästa fall hel centimeter.
Tyvärr jobbar inte många i Sverige så.

Om man vill veta varför hästen gör som den gör och inte känner att det är nog nu så finns det ju en del man kan testa. Men det finns ju ingen som helst garanti för att ponnyn kommer att få må bra. Och det kan kosta mycket tid, pengar och känslor. Och man måste ha rätt team runt sig.

Om man ändå ska fortsätta och försöka få ordning på allt så skulle jag rek att utreda hästen ordentligt hos veterinär som är bra på just smärtproblematik.

Det finns en hel del equiterapeuter och liknande behandlare som är lite för dåliga på att differtialdiagnosticera och bara ser låsning/muskulära spänningar och behandlar sånt som de borde skickat till veterinär. På en häst som verkar ofräsch, sticker, inte gått att sitta på, påvisat rädslor, är stressad, tuggar som en speedad iller på bettet, är så pass sned som beskrivits etc så kan det vara så att snedheterna iom att de också återkommer beror på att hästen försöker avlasta en annan problematik(hälta/ont i rygg/whatever). Där bör man som behandlare vara extremt försiktig.

En frisk häst som tränas korrekt ska inte bli så extremt sned eller spänd. Om en kiropraktor exempelvis får väck låsningarna i hästen ska den sen vara hyfsat liksidig. Återkommer skevhet får man dels se över hur man tränar hästen, om man själv är skev etc. Men man får också fundera kring om det finns en oupptäckt problematik. Både i form av en veterinär sådan och om det verkligen är så att ens alternativare märker och får väck allt den bör.

Så ska man fortsätta: Gör det med en utredning av bra veterinär som är expert på smärtproblematik i rörelseapparaten.
Jag trodde ganascherna hängde ihop med att han drar in och krullar ihop hela halsen. Jag tog upp det med ena veterinären att hans körtlar? som är vid ganaschen är väldigt hårda, då sa han bara att det blir så när dom äter kort gräs. När jag då sa att han är så året runt och att hagen inte är nerbetad så fick jag bara tillagar att vissa ser ut. Men skulle det alltså kunna vara något som spökar där oxå? Ska höra med tandläkaren när hon kommer.

Vart i landet hittar man någon som är expert på just smärtproblematik då?

Jag tycker det är svårt att hitta bra veterinärer. Har testat flera olika kliniker under årens lopp både med mina egna och andras hästar. Upplever att kliniker väldigt ofta vill utesluta så sjukt mycket innan dom tar tag i problemet som dom faktiskt misstänkt från början.

Men du tror inte det är helt kört för honom?
 
Men efter massör/kiro varit där, få ni inga hemuppgifter? Våran equiterapeut lämnar alltid ett blad med bild på häst där hon markerar vart problemen setat, sen ett tips på massage/stretch/övning som ska göras x antal dagar i veckan. Nu kanske ni också får hemuppgifter men att du missat att skriva det, men jag tänker att är en häst så sned så den sitter helt fast så räcker det nog inte med att bara knäcka upp, utan att det måste underhållas för att inte falla tillbaka?

Stallkompisens häst hade en konstig hälta nyligen, vandrade runt lite, markerar på ett ben ena dagen, ett annat dagen efter, ren den tredje och fjärde ser det ut som ett gammalt ök på alla.

Han var sned och låst i bäcken/rygg. Knäcktes upp så det small efter hela ryggraden och akupunktur. Det konstiga rörelsemönstret var borta direkt! Sen fick ägaren såklart underhålla dagligen så han inte stelnade till igen.

Av vad jag kan se på filmen (jag är en riktig amatör och skogsmulle!) så upplever jag ponnyn stel/låst bak och väldigt framtung.

Är bakknän kollade/behandlade? Höfter? Bäcken? Si-led?

Har ni provat akupunktur?

Ingen skillnad i varken beteende/rörelsemönster när han fick smärtstillande? Har ni provat att ge smärtstillande under en period när han varit frisk så det bara är att rida på för att se om det blir någon förändring hur han beter sig?

Hur beter han sig när du promenerar bara?

Testat att rida bettlöst?

Jodå jag har hemuppgifter. Har testat akupunktur men upplever att han blir mer avslappnad med massage. Och jag gillade inte nålarna så vill inte att det ska bli alltför dramatiskt för honom.

Båda veterinärerna hävdar att han inte har något i bakknäna och man får ingen reaktion när man böjer bak. Han var ju sne i höften men om problem kommer framifrån och skapar snedheten eller om brinken kommer bakifrån och gör han framtung är ingen som vet.

Har inte gått på smärtstillande som frisk vet inte ens om jag kan få någon av veterinärerna att skriva ut det.

Bettlöst törs jag tyvärr inte rida med. Testade hack en gång och hade en nära dödenupplevelse. Men nu när han blivit lugnare så tänkte jag testa tömköra med någon annan bettlös variant.

Promenera går bra. Det är ju det vi pysslar med den mesta av tiden 😉 han skrittar på bra. Har övertramp och känns avslappnad och har huvudet/halsen i en normal position.
 
Jag trodde ganascherna hängde ihop med att han drar in och krullar ihop hela halsen. Jag tog upp det med ena veterinären att hans körtlar? som är vid ganaschen är väldigt hårda, då sa han bara att det blir så när dom äter kort gräs. När jag då sa att han är så året runt och att hagen inte är nerbetad så fick jag bara tillagar att vissa ser ut. Men skulle det alltså kunna vara något som spökar där oxå? Ska höra med tandläkaren när hon kommer.

Vart i landet hittar man någon som är expert på just smärtproblematik då?

Jag tycker det är svårt att hitta bra veterinärer. Har testat flera olika kliniker under årens lopp både med mina egna och andras hästar. Upplever att kliniker väldigt ofta vill utesluta så sjukt mycket innan dom tar tag i problemet som dom faktiskt misstänkt från början.

Men du tror inte det är helt kört för honom?

Jag kan absolut inte uttala mig om någon diagnos eller prognos för din häst tyvärr. Det får en veterinär göra.
Och inte ens de kan göra det genom någon filmsnutt och lite små-info på nätet. :)

Det finns ju veterinärer som är kunniga lite spritt över landet. Men givetvis svårt att veta vem som är bra om man inte har så mycket rutin gällande rehab själv.

Du kan själv kolla hur mkt utrymme hästen har mellan ganasch och halskotpelare genom att se hur många fingrar du får in i mellanrummet. Och testa det eller be en vän göra det när hästen arbetas i form.
De flesta tandläkare i Sverige arbetar inte så som jag beskrev i förra inlägget. De har inte den kunskapen.
Och jag kan inte uttala mig om det på din häst heller då jag inte ser nog på min mobil.

Jag har ju jobbat med många hästar som uppfört sig som din. Och min nuvarande var sån, fast lite värre. I vissa fall går det att hjälpa dem med rätt team. Men det kan för vissa vara kört beroende på diagnos.
Jag har också haft flera såna kundhästar som funkar fint för mig. Men vars ägare inte riktigt har nog kunskap, rutin etc för att få hästen att fortsätta hålla efter avslutad rehab hos mig. Och som blivit för rädda och inte vågar fortsätta trots att hästen inte längre är utåtagerande då smärtan är borta och den skolats.

Och det kan faktiskt för både häst och ägares skull vara bäst att inte dra ut på det mer än nödvändigt så att säga. Det kan ju vara så att det blir för komplicerat att lösa. Och att det är för orimligt att ägaren ska lära sig så mycket som krävs om det ens går att få hästen så pass smärtfri att det är läge att börja rehaba. Och då kan den rehabträningen behöva göras av någon som är inriktad på det. Det blir rätt dyrt.
Och det är ok att inte lägga såna jättesummor på det.

Vill man försöka är ju i så fall en grundlig utredning där man kan se vad det är för diagnos och prognos.
Men hästen lider inte av att man tar bort den.
Jobbig sits du sitter i! Känner med dig!
 
Bakknön är ökända för att inte ge utslag på böjprov.

Dock så jag skulle sätta mig ner och verkligen fundera. Inte bara haka på tåget kring alla förslag vad som kan göras och kollas.

Utan tänka efter före. Vad vill du på kort sikt? På lång sikt? Kan och vill du ha ponnyn kvar resten av livet? För han bör INTE säljas igen. Osv osv.
 
Jodå jag har hemuppgifter. Har testat akupunktur men upplever att han blir mer avslappnad med massage. Och jag gillade inte nålarna så vill inte att det ska bli alltför dramatiskt för honom.

Båda veterinärerna hävdar att han inte har något i bakknäna och man får ingen reaktion när man böjer bak. Han var ju sne i höften men om problem kommer framifrån och skapar snedheten eller om brinken kommer bakifrån och gör han framtung är ingen som vet.

Har inte gått på smärtstillande som frisk vet inte ens om jag kan få någon av veterinärerna att skriva ut det.

Bettlöst törs jag tyvärr inte rida med. Testade hack en gång och hade en nära dödenupplevelse. Men nu när han blivit lugnare så tänkte jag testa tömköra med någon annan bettlös variant.

Promenera går bra. Det är ju det vi pysslar med den mesta av tiden 😉 han skrittar på bra. Har övertramp och känns avslappnad och har huvudet/halsen i en normal position.

Bakknän ÄR väldigt lömska just för att det kan vara svårt att upptäcka hälta där, så där skulle jag ha legat på lite till.

Tanken att ge smärtstillande trots att han är ”frisk” är just för att då kunna rida på som vanligt och se om beteendet blir bättre, då är det antagligen pga smärta han gör som han gör, och då är det läge att göra en ordentlig genomgång.
Blir det ingen skillnad så kan beteendet sitta i huvudet om han varit med om något trauma, eller att det bara är sån han är.

(Däremot ska man ha i åtanke att det självklart kan vara pga smärta endå, trots att han inte skulle bli bättre på smärtlindring. Han kan ha haft ont så länge så han vet att det kommer göra ont och reagerar där efter, trots att han är smärtlindrad.)

Nu vet jag inte om veterinären godkänner detta för att testa, men går iallafall att höra sig för.

Eftersom han sticker och beter sig när du tömkör också så är det ju inte ”bara” när han får upp något på ryggen. Tömkör du rakt fram i skogen, eller på ridbana där du kräver samling? Skillnad på beteende då? Tänker om han är lugn när ni promenerar kravlöst, men kan flippa om ni tömkör kravlöst, eller om det blir först när han ska ”jobba”?

En till sak jag funderade på, är synen undersökt?

Det där med låsningarna är ju samma sak som hönan och ägget. Kommer låsningen av att han har ont i kroppen, eller får han ont i kroppen av låsningarna?

Hur är hovarna? Du beskriver som om han dubbeltrampar ibland, han behöver inga sulor då? Om han är ömfotad, går och spänner sig och blir stel och sned..

Bara spånar, men ibland kan det vara många småsaker som tillsammans blir något stort.

Tänk vad enkelt det vore om dom kunde prata!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 296
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp