Behöver hjälp med förslag.

bigganl

Trådstartare
Jag brukar inte ha problem att göra foderstater, men den här gången behöver jag råd.
Jag har en inackordering som var ruskigt mager när han kom efter betet i sommar.
Jag gjorde en foderstat som han borde tagit sig på, men han gick upp lite de första veckorna och nu står han stilla helt. Han har även tröttnat lite på hö och äter inte upp mer än ca 8 kg. (han borde äta betydligt mer)
Har inte hela foderstaten i huvudet nu, men han står på ca 100 MJ om dagen. Kvoten MJ/SmRP är på 6,8.
Hästen rids inte alls nu. Tanken var att han bara skulle få gå ut på promenader några veckor så han tog sig av fodret,men för ett par veckor fick han en hovböld och rör sig därför ännu mindre. Nu har han troligen fått en hovböld till verkar det som. (är till vet nu)
Har ni några förslag på foder?
Han är kollad på ATG klinik helt och hållet. De har tagit blodprover som bara visar normala värden. Träckprov är också taget och visar
ingenting.
Hästen är korsning halvblod/Lipizzaner. 15 år.
Foderstaten består just nu av fritt hö, krafft groov 125. krossat korn, soja, betfor och mineraler.
Veterinär och agronom har tittat på foderstaten och tycker den ser väldigt bra ut, men den fungerar uppenbart inte ändå.
Ägaren ska också köpa lusern så vi får i honom mera grovfoder.
Hästen är pigg, glad och energisk.
Någon som har erfarenhet av häst som är så svår att få upp i vikt?
Vad gjorde ni??
 
Sv: Behöver hjälp med förslag.

Hade slopat allt utom hö, lusen och olja. Fri tillgång på alla (oljan brukar jag då ha över lusernen).

Verkar inte vara någon matglad rackare, så risken för överätning borde vara noll.
 
Sv: Behöver hjälp med förslag.

Jag hade liknande problem med min dåförra häst. Han åt gladeligen allt och var pigg och glad men blev bara smalare och smalare (var kollad för mask).
Jag fick då rådet av vetrinär att ta bort allt kraftfoder, bara ge hö (möjligtvis lite betfor som krubbskrammel) och efter ca 2 veckor ytterst långsamt börja invänjningen på kraftfoder igen. Och då fungerade det!

Så här flera år efteråt antar jag att magen inte kan ha varit helt i ordning eftersom han uppenbarligen inte tog till sig det han år. I ditt fall skulle jag nog också rekommendera lite bakjäst för att hjälpa magen på traven och sedan öka kraftfodergivan ytterst långsamt.
 
Sv: Behöver hjälp med förslag.

Olja får han redan. Det glömde jag att skriva.
Han hade mycket riktigt även en hovböld fram också. Veterinären hade aldrig varit med om det tidigare, böld på både bak och fram samtidigt, men inga tecken på WLD i alla fall.
Jag misstänker att det beror på att han har haft ont och därför inte tagit till sig fodret. Han gick ju upp de första veckorna, men sen stannade det av.
Bölden var inte ny utan han måste haft den ett tag. Ingen hälta alls förrän igår och han var alltså till vet. idag.
Nu börjar vi med lusern idag. Fritt på hö har han ju redan men han äter inte alls mycket. Däremot äter han glatt allt annat foder. Hoppas han gillar lusernet nu.
Jag har själv inte positiva erfarenheter av lusern i de här sammanhangen. Hästar som jag velat ha upp i vikt har inte alls svarat på det, (det har fungerat mycket bättre med annat,) men jag vet att många andra har upplevt det väldigt positivt så det är helt klart värt ett försök. I och med att han inte äter så mycket hö så måste han ju få i sig mera grovfoder på något sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp