Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Beträffande Loredes skulle jag nog vilja se några avkommor innan jag fattar beslut. Jag är lite orolig för att det blir väldigt stort med honom..men stammen tilltalar mig väldigt.

Här är en från förra året, han blir nog 168-170, väldigt lätt i typen, en riktig uppförsbackehäst u. sto av äldre modell eu. Chirac-Indus. Jättefina gångarter, flyter fram, en snäll men väldigt känslig häst temperamentsmässigt.

http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Lord f.07 e.Loredes
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag har lämnat mitt De Niro sto på Troedsberga och hon är seminerad med Rosevelt och får besked på söndag?

Hon hade en infektion så vi får se om det räckte med sköljning .

Men dräktigheten ser rikgit bra ut vad jag förstått nu efter honom , det blir ju inga skick utan man tappar honom och seminerar .

Måste erkänna att jag har själv inte tordats satsa på honom innan och de föl jag försökt hittat på fölmönstringarna har det gått bra för efter Roosvelt .

Jag har även Scharmör som andra handsval om hon mot förmodan inte skulle ta sig ;) Men tror inte jag behöver tänka så långt :) :o hoppas jag ;)

Ps har själv ett litet sto efter Metall -De niro -Master så jag följer dig hela vägen vad som sedan må komma ut ur magen :d

Dock är ju inte jag så kunnig som ni andra här på Forumet om avel och stammar ,men är under upplärning :-)
Mvh Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag förstod efter samtal med Gränsbo idag att jag nog i det närmaste kunde räkna bort Rush Hour tyvärr. Tack för infon om detta tidigare. Det känns bra att kunna ha det med i beräkningen tidigt och inte när man väl kommer till stationen.

Intressant info om Bocelliavkommorna. Han finns fortfarande med i funderingarna.

Håller med om Don Romantic. Vi har en tvååring efter honom här hemma som ser riktigt fin ut. Han är dock inte med i stimulanspaketet...men jag kanske inte skall hänga upp mig på det även om det naturligtvis inte är ovälkommet med ett ekonomiskt "bidrag" till detta något kostsamma intresse..:))
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Håller tummarna för att Ditt sto är dräktigt...

Jag har också sett några fina efter Rosevelt även om de jag sett inte haft supergång men det kan ju ha haft med mödernet att göra.

Spännande stam på Ditt Metallsto.
Vi har ytterligare ett treårssto e. Metall med Bolero-Pajazzo på mödernet som seminerats med Figaro R som vi hoppas få konstaterad dräktig nästa vecka..

Jättetack för alla tankar.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Om man nu ska blanda in ännu fler kandidater så finns Royal Dance e. Rohdiamant på FAI om man nu var inne på det blodet. Jag vet dock inget mer än infon på hemsidan om avkommorna. Man skulle beställa sperma en vecka innan planerad seminering, i mitt fall blev det byte över natt, så han föll då bort ur tankarna.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Vi har ett sto nere på Troedsberga som tog sig på första med Roosevelt i år trotts infektion och hon gick tom förra året och har hört från flera håll att han tydligen fungerar bra i år på AI, vi försökte också med honom på två ston första året han var godkänd utan att få dräktigt.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Lägger min röst på Bocelli. Har, som Krisse tidigare skrivit, en helt underbar hingståring e Bocelli. Supertemp med mkt bra gång. Så har samtliga avkommor jag sett varit.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Intressant info om Bocelliavkommorna. Han finns fortfarande med i funderingarna.

Håller med om Don Romantic. Vi har en tvååring efter honom här hemma som ser riktigt fin ut. Han är dock inte med i stimulanspaketet...men jag kanske inte skall hänga upp mig på det även om det naturligtvis inte är ovälkommet med ett ekonomiskt "bidrag" till detta något kostsamma intresse..:))

Jag är nöjd med min Bocelli-åring efter Masterstoet. Skickar med en länk till ett bildspel med nytagna bilder på honom. Han har växt lite ojämt och halsen har sett lite "pinnig" ut ett tag, ,men nu tycker jag att han börjar bli fin och han rör sig bra.
Stoet är förresten dräktig med Don Romantic och beräknas föla snart.

http://good-times.webshots.com/slideshow/563701586cRjRIG
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

*vinkar lite, utan att vara avelsexpert på något vis*

Jag kan inte låta bli att fundera kring Hohenstein eller hans söner. Hos Hohenstein själv finns ju allt: typen, gången, ridbarhet och temperament. Plus ett antal framgångsrika avkommor.

Bland avkommorna finns ju också lite yngre och lättare sorter, om inte just Hohenstaufen passar så finns ju fler, t ex:

Dessa är ju ganska unga och oprövade, men tycks annars stämma ganska väl med önskemålen?

- Highlander 1106 (dock bara 7 i skritt under ryttare)
- Highcruiser 1135 (dock bara 7 på skritt under ryttare)
- Hampton (?) Där är ju His Highness bakom. (Om han fortfarande finns tillgänglig?)

(His highness själv - var får man tag på honom?)

Jag vet dock inte hur de passar ihop med Ferro eller ditt sto! :)
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag hade nog tänkt att undvika FAI i år på henne..

Detta främst av kostnadsskäl..
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Tack för infon..Det låter väldigt positivt..:))

Även om jag inte skulle använda honom till det stoet i år är han en stark kandidat till vårt Mastersto, även om det kanske egentligen blir lite långt att köra med sto och föl.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag tycker också om Hohenstein och hans söner..

Stoet ifråga har en halvbror f.07 e. Highlander som ser riktigt fin ut. Han är otroligt ädel och kommer nog bli väldigt bildskön och han har ett alldeles fantastiskt temperament.
Highlander finns inte i Sverige i år och jag skulle gärna undvika import på henne.

Stammen på Highcruiser är fantastiskt men som individ tilltalar han mig inte riktigt lika mycket.

His Highness tror jag inte det finns någon sperma kvar från. Åtminstone inte någon som är åtkomlig.

Beträffande Hampton finns ju han också på importsemin och någonting har gjort att jag inte riktigt fastnat för honom heller. Han är fin men jag får inte den där direkta magkänslan när jag ser honom - visserligen bara på video och då missar man ju alltid en hel del av det fina.

Men..stort tack för alla tankar...
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

svar både till stommen och ann80;

Jätteroligt att höra att ni är nöjda med era Bocelliavkommor.

Hur tycker ni hans gångartsnedärvning varit om ni jämför med era ston och deras andra avkommor??

Stommen: Jättekul att få se bilder på Din. Han ser jättefin ut!!
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Han hade inte så jättebra poäng på fölvisningen för han var väldigt överbyggd bak då och rörde sig som en kratta. Domaren tyckte dock om honom och menade att han hade utstrålning och hade tiden för sig. Han rör sig luftigare än stoet som är lite markbunden i sin gång. Hans trav är riktigt fin, men han är kanske ingen svårklasshäst, dock snäppet bättre gångarter än stoets två andra avkommor.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Mitt sto är bara fem och har inte några andra avkommor än så jag kan tyvärr inte jämföra. Han fick 988 på fölvisningen men hade, som stommens föl, inte sin bästa period och ville inte heller alls visa upp sin trav utan galopperade mest runt som en galning :) . Även stoet har bra gångarter, bedömd med nior som fyraåring och hennes åring rör sej minst lika väl, kanske med ännu lite bättre framknän och balans. Så om hans gångarter kommer från Bocelli eller modern kan jag inte avgöra ;)
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Vi har ett sto nere på Troedsberga som tog sig på första med Roosevelt i år trotts infektion och hon gick tom förra året och har hört från flera håll att han tydligen fungerar bra i år på AI, vi försökte också med honom på två ston första året han var godkänd utan att få dräktigt.

Mitt sto är också dräktig med Rosevelt :banana: på första försöket ;)

Mvh Mia
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Jag hade gärna köpt en Don Primero-Métall!
Fronten, typen och balansen från Métall och ridbarheten från Don Primero.
Han börjar dra på åren så det är väl bara att klippa till? Och han är väl med i stimulanspaketet?
Det enda som talar emot DP är att du troligen tappar en del av "allroundbiten"? För DP är väl inte välkänd för att lämna goda hopphästar? :)
För i övrigt har du ju en (i mina ögon) allroundstam. Métall, liksom hans far, hoppade msv innan de började med krumelurer.
Guiness har ju lämnat mest dressyr, och killarna därbakom är i mina ögon hopp.
Lycka till!
mvh
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Stort tack för Dina funderingar.
Jag håller med om att det är allroundblod i henne. Modern hennes var nog ett av få avsteg från hopplinjerna som hennes uppfödare gjorde.
Förra året valde vi att betäcka modern med Aerline H och hon fick ett jättefint hingstföl efter honom i år. Detta var mest ett litet experiment eftersom stolinjen fungerat fantastiskt väl med Cortez tidigare och då kunde vi bara inte motstå.

Det lutar idag väldigt väldigt mycket åt Don Primero av väldigt många anledningar....

Mitt sto är precis som Du beskriver av mycket god typ och med väldigt bra front. Fronten är precis vad jag tycker brister något hos den åring e. DP-Master som vi har hemma.
 
Sv: Behöver hjälp med hingstfunderingar...

Det var så lite, måste ju ändå in mellan varven och svalna av! ;)
Fronten är ju något som Ferro har som signum. Och som han nedärver i hög grad till sina ättlingar. Och troligen ditt sto kommer förärva i sin tur.
Skulle inte förvåna mig om hon har en mkt bra balans heller. Samt att huvudet är mycket väl ansatt på halsen?
Fs avkommor har ju en större förmåga till samling än till "flashig trav". Själv kunde han ju sitta i piaff hur länge som helt utan ansträngning. :d Men som sagt, han hoppade mycket bra, och det var tillfälligheter som gjorde att han skolades om till dressyrkille.
Han har väl använts till de flesta kombinationer blod. Från tyngre (som Ramiro) till lättare (trakhener som Gribaldi, Anky vGs Painted Black är ju tex Gribaldi-Ferro). Men jag har aldrig sett en heffaklump från linjerna. Det är väl xx-procenten som hjälper till?

Som sagt, jag tror det är fler än jag som gärna skulle köpa kombinationen DP-Métall u ett diplomsto!
Lycka till! Jag gläder mig till att se bilder och testresultat! ;)
mvh
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp