Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med klasserna! fattar noll :P

C

CiiLLiia

Ska nu snart ut och tävla lokal hopptävling på 90cm.
Men det jag fortfarande inte fattar är dom olika klasserna.

Som tex detta
1.00 avd. A, bed. Två faser A:0/A:0
0.90 avd. A, bed. Två faser A/A
1.10 avd. B, bed. A Avd. A
1.10 avd. B, bed. A Avd. B

förstår inte dom avd b bed. A avd A , samma med dom faserna?:confused:

Som jag vill bara ut på en 90 tävling Men vilken 90 ska man välja? :d
Är som sagt första gången på lokal tävling för mig.
 
Sv: Behöver hjälp med klasserna! fattar noll :P

Klistrar in ett utdrag från wikipedia.

Avd B- sk. unghästklass, men nu får man även starta äldre hästar i denna avd. Bedöms på samma sätt som A nedan.

A - ryttare med lika antal felpoäng förklaras likplacerade
Clear round - rids som bedömning A

A:0 - ryttare med lika fel antal skiljs åt genom tiden i grundomgången

A:1 - ryttare skiljs åt genom en omhoppning (A:1a) eller två omhoppningar (A:1b)

A:1a - ryttare med lika fel i grundomgången skiljs åt genom en omhoppning där minst antal fel och snabbast tid vinner

A:1b - ryttare med minst antal fel i första omhoppningen går vidare till en andra omhoppning där minst antal fel och snabbast tid vinner

Hoppning i två faser - ersätter bedömning A:1c och A:1d där ryttare utan fel i grundomgången direkt börjar med omhoppningen. Bedömningen av grundomgången kan vara A eller A:0, i omhoppningen kan det vara A, A:0 eller C

A:2 - Grundomgång där ryttare med minst antal fel hoppar om tills en vinnare har korats

C - ryttaren med snabbast tid vinner. Vid nedslag, vägran eller tidsfel läggs straffsekunder till ryttarens totala tid.


Vad du ska välja beror helt på om du bara vill rida en sk. Clear round (avd. B) eller en grundomgång med omhoppning. :)
 
Sv: Behöver hjälp med klasserna! fattar noll :P

Är det en unghäst eller en äldre häst du ska tävla?
 

Liknande trådar

Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 558
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 674
Senast: fio
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 264
Senast: Ewelina02
·
Ridning Hej, vad tycker ni? På grund av att jag fick magsjukan I helgen så förstördes min vecko planering på min häst och nu är jag tveksam på...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp