Behöver ländtäcket andas?

T

Terran

Eller räcker det med att det är vattentätt, eller kanske vattenavvisande???Vad tycker ni???
 
Jag har aldrig köpt ett ländtäcke som "andas", det känns onödigt eftersom jag bara använder mitt max 1,5 h de dagar det snöar.

Däremot har jag nyligen köpt ett ridtäcke i fleece, men inte av den anledningen att fleece andas utan bara för att det verkade varmt och skönt för att använda väldigt kalla dagar.
 
Ländtäcket använder jag bara när det är riktigt kallt ute. (Hästen är oklippt) Jobbar man hästen ordetligt så att den bli svettig på länden så kan man nog ta av täcket... Jag har aldrig varit med om att täcket blivit fuktigt på insidan. Men minst vattenavvisande bör det ju vara, annars kan det ju bli kallt för hästen ändå om det kommer blöt snö från grenar och så om man rider i skogen.
 
Jag har aldrig haft ett ländtäcke/ridtäcke som andas. Jag vill ha ett ländtäcke som är vattentätt så att hästen inte blir kall och blöt om det regna ute.
Jag använder endast ländtäcke vid uteritter och vid framskrittning därför behöver det inte andas.
Skriver som någon innan, att om hästen blir så varm under länftäcket är det nog bättre att ta av det!
 
Tycker inte det är nödvändigt att det andas, man har ju det inte särskilt länge på hästen ändå. Men kom ihåg att köpa ett som är vattentätt. Om det bara är vattenavvisande kommer det börja läcka efter en stunds regn..
 
Beroende på hur läge du har de på hästen!!
Tro bara att det är en pris grej låtter hellt enkelt bättre och naturligare vme vill inte ha allt om andas finns ju för fasen bindor som oxå andas :D
 

Liknande trådar

Utrustning Ärtan tycker inte det är så festligt när det blåser och regnar i hennes paraboler till öron. Nu tuffar hon på snällt ändå men jag tror...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: Bison
·
Utrustning Nu behöver jag er hjälp igen. Jag är på jakt efter ett par jympadojjor att ha i stallet. Säkra stallskor för ridning har jag redan...
Svar
17
· Visningar
1 020
Senast: Buck
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
644
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
783
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp