behöver lite hjälp..

sweep

Trådstartare
får en katt imorgon.. och ja.. har ingen låda eller nått sånt alls än.

vad behöver jag göra först och främst? (städa..=)

det är en kattunge (ejniz har lagt in kort på den) och han är inte så gamal (7-8 veckor eller nått, har ingen mamma)

och vad äter dom?
 
Städa, kattungesäkra (inga plastpåsar, lösa sladdar, eller andra skadliga saker). Det är inte mer än så, eg.

Burkmat brukar gå bra. :) Mjukt för sköra små tänder. När h*n sedan blir några veckor äldre kan man prova med torrfoder. :)
 
*tittar omkring mig*
jag har jävligt mycket att göra imorgon..=)
sladdar, platspåsar, mm finns överallt..=)
 
Du kan ge den torrfoder om du läger det i blöt innan så att
det inte är så hårt.
Du kan även köpa wiskas torrfoder som är till för kattungar :banana:
 
Vad har hänt med kissens mamma och när försvann den?
Vår kisse har blivit flaskuppfödd eftersom hans mamma dog när han var tre veckor. Han är väldigt snuttig, ska slicka på oss hela tiden, han tvättar sig i princip aldrig osv. Antar att han missat en del av sin "lärotid" till att bli katt. Om jag skulle köpa en kattunge idag skulle jag inte välja någon som inte haft sin mamma.

/ Maris
 
Låda köpte vi förresten på Rusta. 19 kronor. Visserligen inte en "riktig" kattlåda, men den fyller väl sin funktion! Ska köpa en riktig större snart, men hittills när han inte är så stor fungerar det perfekt!

/ Maris
 
vad som hänt med hans mamma vet jag inte..
kattungen hittades av en gubbe och han tyckte synd om katten och gav den till min pojkväns föräldrar och nu ska vi ha den
 
Tänk på att avmaska den, många kattungar har mask. banminth är bra till kattungar. (Finns på apoteket) Erbjud både torrfoder och burkmat så att den lär sig äta både och. När katten har blivit tagen från sin mamma för tidigt kan den få problem med att gå på lådan. Stäng in den t ex på toaletten i början när ni inte är med den så att den verkligen lär sig var lådan står. Lycka till!
 
whiskas foder är väl inte att rekomendera... (förutom som godis) för de innehåller inte det katter behöver utan alldeles för mkt spannmål...

Sweep: Gå till en djuraffär och skaffa ngt bra foder, tex royal canin eller hills el dyl. Prata med dem i affären, de borde veta vilken sort som lämpar sig för din katt

lycka till
 
Låda, sand (Rekomenderar Felius Ultra), och ett bra torrfoder (RoyalCanin, Hills, Specifik...) Är den 7-8 veckor så kan den äta torrisar, det finns speciella för bebisar som är väldigt små. Jättesöta faktiskt :smirk:.

Håller med en annan här, avmaska så fort som möjligt för att utesluta mask. Är den väldigt liten till växten kan du köpa en "utställningslåda" på närmaste djuraffär (brukar finnas). Dom är små och mycket lägre, det får absolut inte vara för svårt för lillen att tas ig i lådan då kan han börja kissa på golvet istället.

Lycka till !!
 
Nej då. Jag ska köpa mat och låda och ta med hans favorit leksak, några lösa sladdar finns det gott om hemma hos mina föräldrar, de låtar han vara ifred, däremot tycker han mycket om tidningar, så de får nog inte längre ligga på golvet ;).
 
Vi har redan avmaskat den, vi ska avmaska den för säkerhets skull om en månad ungefär. Sedan har vi varit hos veterinären (hur stavar man?? :o ) och botat öronskabb. Det enda jag oroar mig är om han kommer sakna de andra katterna väldigt mycket, han gillar att bråka mycket, och om min flickvän, Sweep, kommer att tåla honom.

Sedan ätar han allt han ges. Allt från pizza till äpplemunkar från kattungemat (kommer inte riktigt ihåg vad det hette) till vanlig kattmat. Han älskar ost.. hehe.
 
han hittade lådan direkt.. så det va inga problen.. han ligger och sover i sängen just nu
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp