behöver lite tips..

BRAGO

Trådstartare
vill få honom mkt mer allert på alla mina hjälper, han ska lyssna på minsta lilla å framförallt reagera direkt.. nån som har bra övningar på detta? jag e bara medryttare å hon som äger hästen alltid sporrar typ 3 cm å snurra på, tycker verkligen inte d behövs, å jag vill inte rida me d, ja rider med 1,5 å d vill ja kunna göra å ha honom riktigt allert ändå. han reagerar snabbare när man rider ut å busar, så ja tränar mest ute på fält å så... men nån som har lite övningar för att få honom mer allert??
 
Gör mycket övergångar och igångsättningar mellan skritt, trav och galopp.
Lägg till skänkeln kort och rappt, inget segande och gnagande utan snarare "knack, knack".
Om han inte svarar omedelbart för skänkeln, förstärk med spö (inte hårt, men lägg till det).
Beröm när han gör rätt.
Försök att alltid vara konsekvent och jättepositiv. :p

Förmodligen är han lite "döv" för den vanliga skänkeln eftersom han alltid är van att bli riden med sporre+trissa.

Är han trög och har dålig motor?
Behöver han komma upp i kondis och motivation lite?
Hur gammal är hästen och hur utbildad är den?
Förstår den hjälperna? Kanske han inte begriper korrekt om han är lite utbildad.
Kanske gillar han att hoppa också och "hettar" till lite då?
Rider du eller ägaren för instruktör?

De flesta hästar erbjuder lite mer naturlig bjudning ute och särskilt på öppna fält.
Jag tror att du tänker alldeles rätt när du vill leka fram bjudningen i honom. :)
 
lite svar här då..
Är han trög och har dålig motor? han kan vara lite trög i dressyren, eller mer oengagerad, kommer igång efter ett tag. dt är tänkt att ja ska hopptävla honom om ett tag, när vi börjar bli bra.. han tycker d e roligare me hoppningen, speciellt ute. då bjuder han till.
Behöver han komma upp i kondis och motivation lite? kondisen tycker ja e bra, något kanske. motivationen ja tror jag,
Hur gammal är hästen och hur utbildad är den? han är 12 år, mkt utbildad i dressyren. inte så utbildad i hoppningen, men har teknik..
Förstår den hjälperna? ja han förstår, det vet jag att han gör eftersom han är så pass utbildad.
Rider du eller ägaren för instruktör? ja, både jag och ägaren rider för instruktör, men nu är hästen flyttat så nu blir dt nog till att hitta nån ny. :(

men jag tror som du säger att d är alldeles rätt att hitta bjudningen ute.. :)

tack för tipsen då. :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 091
Senast: AbCdE
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 933
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 073
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp