Behöver några tips - från halt till skritt.

E

enlitenjohanna

Har blivit medryttare på en jätte trevlig varmblods valack :) Han har inte kommit så långt i ridningen och är inte så van att det sitter någon på ryggen. Så jag tar det väldigt lugnt med honom, men det finns ett problem:

när jag står stilla i halt och ska börja skritta så sprätter han till!
det går knappt att andvända skänklarna för då sprätter han till så man nästan flyger av. Jag har försökt och vara väldigt försiktig med skänklarna och har försökt att bara smacka, men han sprätter ändå till.
Det blir svårt när man ska göra halter i ridningen och så, det går som inte o jobba riktigt med han.

Har någon nått tips på hur jag kan göra för att han inte ska sprätta till varje gång? :confused:
 
Sv: Behöver några tips - från halt till skritt.

Testat att bara använda sätet?
 
Sv: Behöver några tips - från halt till skritt.

Jo, men det ger ingen effekt. Han sprätter ändå till.
 
Sv: Behöver några tips - från halt till skritt.

Om du inte gör någonting med skänklarna då, utan bara använder dina sittben.. Har du provat det?
 
Sv: Behöver några tips - från halt till skritt.

Det har jag faktist inte tänkt på, ska testa det! ;)
 
Sv: Behöver några tips - från halt till skritt.

Vissa hästar är så känsliga att det räcker att man tänker "skritt" så går den framåt. Hästen talar om för dig vad du gör för fel, så då får man lyssna noga. Du ger antagligen för kraftig hjälp. Försiktig med rösthjälperna! De blir lätt för burdusa!
Min häst är bara 4 men hon har ändå lärt sig att gå fram endast för sätet. Det är nog lättare att lära en ung häst eller iaf en som ej är så utbildad som den du rider, de är mer signalkänsliga. Mina höfter börjar skritta/jag gungar igång i sätet. Skänklarna helt stilla.
Förstår hästen inte kraaaaamar man mjuuuukt med skänkeln (överskänkeln, inget bankande!!!). Vid behov en dutt med spöt på rumpan om hästen ej förstår det heller, kommer nog inte behövas i ditt fall.

En häst som nyligen är inriden ska man ha väldigt låga krav på. Start och stopp är jättebra att börja med. Gör många övergångar, halt - skritt - halt. Så SMÅ hjälper som möjligt. Han KOMMER känna dem, men i början kanske inte förstå dem. Var tålmodig och vänta ut honom, bli inte irriterad. Det kan räcka med några minuters pass i början! Sen kommer styrningen. Och så småningom de andra gångarterna. Osv.
 
Sv: Behöver några tips - från halt till skritt.

Hehe så långt tänker inte jag ju (a)

Ja, han kom från travet i våras och har troligtvis stått mycket i sommar och inte blivit riden så mycket (han har stått hos en fodervärd som ska ha ridit han) men jag vet inte så mycket om de där. Så han är ju som inte inriden.

Han har ju väldigt bråttomt iväg sen när man har hoppat upp, eftersom att han inte är så van att man ska stanna utanför stallet.
Men ska försöka andvända sätet eftersom att han är så känslig för skänklarna nu när han inte är van att bli riden, tack för tipsen :)
 
Sv: Behöver några tips - från halt till skritt.

Fast du behöver ju inte använda skänklarna mer sedan, när han är riden mer, det bästa är ju om man kan använda så små signaler som möjligt för att få hästen att göra det man ber om. Lyssnar hästen på sätet så börja inte gnaga med skänklarna istället ;)

Min häst gör halt när jag kniper lite extra med rumpan, det kan vara på helt slappa tyglar, samtidigt som hon ibland är helt ofokuserad på mig och man får ge lite större hjälper. Men tanken är ju att hon ska lyssna med så små hjälper som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 969
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 724
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 048
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp