Plöstligt rädsla utomhus

Hästtjej88

Trådstartare
Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom

När jag leder honom så kastar han sig ett varv runt mig ganska ofta och sedan stannar med huvudet mot mig och är spänd. Som att han sett något jättefarligt bakom. Jag förstår aldrig heller vad han blivit rädd för, men såklart så ser hästarna saker som vi inte ser ibland. Han går nästan alltid med huvudet höjt och kan börja småtrava lite. Han har alltså ett väldigt stressat beteende.

I ridning gör han inte samma snurrar men kan fortfarande vara otroligt spänd och hoppig.

Innan så har han varit tryggheten själv utomhus, inga rädslor alls men lite pigg och glad.

Jag har försökt att komma ut med honom ett par gånger i veckan de senaste månaderna då detta pågått men det ger aldrig med sig.

I övrig ridning+hantering inomhus så fungerar det lugnt som vanligt så jag skulle inte tro att det beror på sjukdom eller skada.

Min fråga är: har ni tips på hur jag går tillväga?
 
Senast ändrad:
Som sagt så fungerar all ridning inomhus+hantering precis som vanligt, han visar inga ovanliga beteenden då så jag skulle inte tro att det beror på smärta. Han känns bara osäker i sig själv utomhus

Utomhus är ofta första stället man märker något, hästarna triggerstaplar. Utomhus blir det "för mycket". Men varför glaset är så fullt att det rinner över utomhus, kan ta ett tag att lista ut.

Hur är han att rida ut i sällskap?
 
Utomhus är ofta första stället man märker något, hästarna triggerstaplar. Utomhus blir det "för mycket". Men varför glaset är så fullt att det rinner över utomhus, kan ta ett tag att lista ut.

Hur är han att rida ut i sällskap?
I sällskap varierar det. Vissa fåtal gånger har det gått bra medans han vissa gånger fortfarande är stressad.
 
Utomhus är ofta första stället man märker något, hästarna triggerstaplar. Utomhus blir det "för mycket". Men varför glaset är så fullt att det rinner över utomhus, kan ta ett tag att lista ut.

Hur är han att rida ut i sällskap?
Och det är just det jag undrar över, varför är glaset så fullt nu? Utomhus har aldrig varit en jobbig plats för honom så varför skulle han endast visa tecken på obekvämhet utomhus om han har ont? Känns som att han skulle visat det både inomhus och utomhus isåfall eftersom stt de båda har varit trygga platser för honom. (Förstår ju såklart att det är mer för en häst att tänka på utomhus)

Det är just därför jag tänker att någonting kan ha hänt som helt enkelt förstört hans självförtroende, men jag förstår din tanke :)
 
Och det är just det jag undrar över, varför är glaset så fullt nu? Utomhus har aldrig varit en jobbig plats för honom så varför skulle han endast visa tecken på obekvämhet utomhus om han har ont? Känns som att han skulle visat det både inomhus och utomhus isåfall eftersom stt de båda har varit trygga platser för honom. (Förstår ju såklart att det är mer för en häst att tänka på utomhus)

Det är just därför jag tänker att någonting kan ha hänt som helt enkelt förstört hans självförtroende, men jag förstår din tanke :)

För att hästar reagerar inte alltid förrän det är för mycket. Smärta är en faktor som kan göra glaset nästan fullt, och så är utomhuset stressigare än inomhuset. Då märks det att dom blir mer reaktiva utomhus, men inget har förändrats inomhus - än.

För en del så kan vårens hormonomställning när fällningen ska börja vara det som "fyller glaset halvfullt".

Du får samråda med din veterinär och tränare.
 
Det låter som att du har en reaktiv häst till att börja med. Jag har en valack som blir fullständigt personlighetsförändrad i samband med att ljuset återvänder och pälsen börjar åka av. Jag menar från lugn och sävlig till rabiat hingst. Han är i grunden en mycket känslig och reaktiv häst och för hans del är våren det som "fyller glaset halvfullt". Det händer varje år exakt samma årstid nästintill på samma vecka oavsett stall/hagkompis etc. Jag vet ju inte exakt varför din häst gör som hästen gör men det som funkade för mig var att pausa alla krav och försöka stötta honom i några veckor. Jag brukar försiktigt starta upp utomhus med en trygg kompis och sen brukar det ge sig. sen är han "Normal" resten av året. Eftersom mönstret upprepar sig så är jag lugn i att det går över och allt blir bra igen. Sen exakt varför hästar gör som hästar gör... det får vi nog aldrig veta.
 
Det låter som att du har en reaktiv häst till att börja med. Jag har en valack som blir fullständigt personlighetsförändrad i samband med att ljuset återvänder och pälsen börjar åka av. Jag menar från lugn och sävlig till rabiat hingst. Han är i grunden en mycket känslig och reaktiv häst och för hans del är våren det som "fyller glaset halvfullt". Det händer varje år exakt samma årstid nästintill på samma vecka oavsett stall/hagkompis etc. Jag vet ju inte exakt varför din häst gör som hästen gör men det som funkade för mig var att pausa alla krav och försöka stötta honom i några veckor. Jag brukar försiktigt starta upp utomhus med en trygg kompis och sen brukar det ge sig. sen är han "Normal" resten av året. Eftersom mönstret upprepar sig så är jag lugn i att det går över och allt blir bra igen. Sen exakt varför hästar gör som hästar gör... det får vi nog aldrig veta.
Ja precis, han har i grunden mer energi än många andra hästar.

Vi har ju olika hästar men ungefär vilken månad brukar det släppa för din?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 248
Senast: Emtherlia
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 947
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp