behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

B

Buckingham

Jag har ett sår som inte vill läka han har nu haft det i 5 dagar och jag har använt 4 ess salva, jodopax, blåspray och helosan salva, men inget funkar behöver tipps på vad som kan göras, det sitter på ett dumt ställe, nere på det högra benets kota. eftersom det är så mycket flugor så har jag bandage runt så att det inte blir värre och infektion men när jag var i stallet i går så hade benet börjat att svullna upp...hjälp!! :( och jag smörjde då in med blå lotion och så provade jag med alosålsprit med kompress, bommul och självhäftande binda på såret. Jag luftar det i ca 3 timmar varje dag medans jag är i stallet. Jag har nu också köpt något som man sprutar på så att det blir som plast skydd.

Han är även svullen i vänster fram ( gick omkull förra veckan i torsdas) och jag har använt bandage och blå lotion. senan värkar mjukt och vid kotan så käns det som vättska. Hovslagaren skodde min häst i går och sa att det inte var någon fara utan att han skulle ta det lugnt och kunde bli skrittad lite gran. han är inte halt och så men jag är orolig för att min kompis säjer att jag måste ta ut vetrinär men dom pengarna finns inte just nu utan pengarna kommer inte fören i agusti :o .. och jag har funderat på att ringa hans riktiga ägere om hjälp ( jag är fodervärd på honom) men jag tror inte han kommer att hjälpa mig..
jag har även stått och spolar kallvatten i ca 20 min varje dag två gånger om dagen men hovis sa att man skulle göra det fyra ggr om dagen men det hinner jag inte eftersom man jobbar på dagarna och kommer inte till stallet mellan 2-5 om dagarna och jag är kvar mellan 7-22 .. så några ips skulle sitta fint utan att behöva ta ut vettrinär ( jag har även ringt och prata och rådfråga).:bow: :bow:
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Jag skulle inte ha så mycket på och i såret utom vatten om det inte är varigt. Håll inte på och tvätta för mycket så att det lilla som läks rivs upp varje gång, inte jodopax tex. Har du köpt Tar-plaster? Det kan funka om du inte har skitmycke flugor.
Vad sa veterinären då?
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Korven skrev:
Jag skulle inte ha så mycket på och i såret utom vatten om det inte är varigt. Håll inte på och tvätta för mycket så att det lilla som läks rivs upp varje gång, inte jodopax tex. Har du köpt Tar-plaster? Det kan funka om du inte har skitmycke flugor.
Vad sa veterinären då?

juste Tar- plaster heter det men jag har ju väldigt mycket flugor. jag tvättar inte utan byter kompress och lägger på ny.
Vetrinären pratade mest om fram benet och sa att han skulle stå inne och ta det lugnt, men så berätta jag att han bara går runt runt inne, och då skulle jag ha honom tillsammans med kompisarna och ta in honom under dagen men han sa aldrig hur länge han skull vara inne då i alla fall inte vad jag kom i håg. och i ca en vecka kulle de vara så. han sa att jag skulle ha back on track padar på honom och ta av dom när jag går med honom. och det ska jag fixa i dag innan har jag bara haft vanliga paddar, och om det blir värre och han börjar att halta skulle jag ta ut vetrinär.:crazy:
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Om jag var du skulle jag inte hålla på med så många olika sorters salvor på en gng. Jag skulle hålla såret rent o flugfritt dvs ev tvätta med lactacyd om det behövs sedan blåspray o 4 ess salva runt om (Tar- plaster har jag ingen erfarenhet av). Du skriver dock att detta inte fungerar pga för mkt flugor. Då skulle jag linda. Men var noggrann med att linda hela benet så man inte stryper åt o vätska samlas ovan bandaget alt man skapar tryck på senan o orsakar skada på den.

Svullnaden skulle jag linda m BoT när jag är där o sedan ta på kylande gele. Ibland kan jag också lägga ett alsolspritbandage ett dygn.

Lycka till!
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Håll rent med tvål och vatten, sen kan du prova zinkpasta. Den andas samtidigt som den skyddar mot insektsangrepp.
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Jag hoppas du inte masserar in Blue Lotion DIREKT på såret??? :eek: För det är INTE bra och INTE skönt för hästen. Det står även på flaskan att man inte ska göra detta.

Annars så läker sår bättre om de inte har bandage över. Skorpan rivs nämligen oftast av varje gång man lindar av hästen. Att hålla på med massor av olika salvor ger liknande resultat, det löses liksom upp varje gång man smetar på mjukgörande.

Men så är det ju det här problemet med insekter... Du har inget medel som torkar ut sår och samtidigt hjälper läkeprocessen OCH har insektsavstötande egenskaper? Jag har ett jättebra medel som funkar fint på min häst, Carr & Day & Martin. Men jag vet inte vart det finns att köpa, tyvärr....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Nej hon menade att hon smörjde med blue lotion på det svullna benet. framkomm inte så tydligt i inlägget=)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Det bästa är o inte kladda med så mkt olika smörjor, det gör mer skada än nytta, rengör såret med tvål o vatten o trä en avklippt strumpa över såret så kommer inte flugorna åt samtidigt som såret luftas.
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Jag har en pålle som ofta har sparksår (när han gick med andra hästar) och jag tvättade först med utspädd lactasyd (gnugga INTE, bara blaska på, jättemycket, annars gnuggar du in det i såret). Sen tar du jodopax och gör samma sak (blaska på jättemycket, så det rinner av samma anledning). Sen finns det en salva (receptbelagd iof. men det kan du nog ordna) som heter Celeston som är jättebra, den läker alla! sår, den lägger du på ett tunt lager av, sen tar du såndär kompress som du har, en padd ovanpå och sätter på stall bandage. Som jag sa har jag gjort detta massor av gånger (vet. sa att vi skulle göra så) och det har funkat bättre än nåt annat. Byt en gång om dagen (typ varje kväll eller nåt). Men oroa dig inte så mycket över ett litet sår, det kan se värre ut än vad det är!!

Frambenet tycker jag (som nån? sa) att du ska ta blue lotion o Back on Track padd på, det hjälper jättebra. Men ha det bara på natten, för annars bränner det (om det sitter för länge).

Hoppas det fixar sig!
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Knapplån

Ingen här som använder proteinsalva?
Jag har haft tur med mina hästar som aldrig skadat sig mer än nått litet broddtramp å så. jag tycker proteinsalvan e skitbra mot alla mindre sår...
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Naggur skrev:
Nej hon menade att hon smörjde med blue lotion på det svullna benet. framkomm inte så tydligt i inlägget=)

OK. Jag tänkte nästan det, men var bara tvungen att fråga utifall att!
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Nä de finns ju en del puckon=)
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Har du provat socatylsalva då?
täcker du såret med det å låter det stelna så kommer inte flugorna eller nåt annat in, å såret får läka ifred
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Naggur skrev:
Knapplån

Ingen här som använder proteinsalva?
Jag har haft tur med mina hästar som aldrig skadat sig mer än nått litet broddtramp å så. jag tycker proteinsalvan e skitbra mot alla mindre sår...

Du menar typ AD- vitaminer? Jag har anv sådan salva men mer på förhårdnader, ihopläkta sår mm men inte rakt på öppna sår.
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

Nu har jag låtit såret vara och tvättat med vatten & tvål, nu har såret börjar att läka. =) har haft på 4 essen salva med.
Frambenet har också blivit bättre nu när jag använt back on track paddar så nu hoppas jag på det bästa. jag skrittade med honom för någon dag sedan och han vart faktist bättre i benet då..:confused: men jag tror också att när han haft bandage på dagtid att det blivit för varmt och att han har reagerat på det.. Tack för alla svar :bow: man kan aldrig lära sig för mycket...
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

nä de heter proteinsalva...
 
Sv: behöver några tips om sår och svullnader som min häst har!

va de där till mig eller buckingham?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 362
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 425
Senast: Keb71
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 080
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp