Behöver råd och infallsvinklar :-)

janna

Trådstartare
Hej!
Behöver verkligen lite goda råd och nya infallsvinklar...
Kort sammanfattning:

Jag har haft häst i över 20 år. På denna tid har vi haft EN kolik fram till nu...

Vintern för 2 år sedan hade vi 4 st. koliker här (på olika hästar), det slutade med ett tarmvred och avlivning på en av dom. Efter den mardrömmen köptes Thermobars in till alla hagar = dyrt (men värt varena krona)

Så vintern förra året hade vi 2 eller 3 koliker (kommer inte riktigt ihåg..)

Denna vintern har vi redan haft 2 koliker på olika hästar.

*Hästarna går på lösdrift
*Har thermobar i alla hagar
*Dom är avmaskade
*Har superbra hygienisk kvalité på grovfoder som dom har i stort sett fri tillgång på (fodrar MKT 3 ggr om dagen - dom brukar ha kvar när nästa giva ska ges)
*Ger foderjäst dagligen
*Dom får även betfor (blaskigt med mkt vatten)
*Dom får mkt lite kraftfoder, det är i stort sett bara dom digivande stona som fått lite mer, den som får mest får 4 dl krafft grön müssli per dag..

VAD är det som är fel?? Känns som jag vänt ut och in på både mig själv och plånboken för att försöka förebygga koliker... HJÄLP!!!!! Tips och råd på mera förebyggande åtgärder mottages tacksamt...:bow:
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Är inte riktigt säker på detta men har hört att om hästar äter jord så kan de lätt drabbas av kolik. Vet ju inte om dina gör det, men kanske en förklaring?!

Hoppas du får en lösning på detta problem.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Hej!
Har hört att man kan ge loppfrö om det nu skulle bero på att de får i sig jord eller sand (jag tror inte att dom får det, här är marken täckt av snö, men man vet ju aldrig :-))

Men kan man ge det varje dag resten av vintern eller ska man ge typ en gång i veckan eller i kurer... Har ingen erfarenhet av loppfrö...:confused:

Och hur mkt ska man ge? Tacksam för lite loppfrötips ;-)
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Om du har pölar i hagen är det bra att göra staket runt dem. Det är gott att sörpla där trots termobar... Om hästen är känslig för sand kan det vara bra att kolla betforn så man itne får med för mkt sand. Inte ge det i botten av hinken, och inte botten av säcken heller.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Jag kan bara säga att jag lider med dig, har samma erfarenhet i bagaget. Vår ena häst har gått på lösdrift i många många år, och varje vinter samma sak nämligen kolik en eller två per höst/vinter.
Sen över 1 år tillbaka har han flyttat in på stall, märkligt nog försvann koliktendenserna och han har inte haft ett enda anfall sen vi flyttade.
Vad som orsakade detta, vet ej?:confused:
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Har inga pölar i hagen.. Det är bara snö...
Har hört om det där med sand i betfor, därför är jag försiktig med att inte ge det som är i botten av säcken/hinken..

Har varit och införskaffat loppfrö, man kan ju prova det iallafall. Men hur mkt ska man ge?? Ska det vara torrt eller ska man blöta upp det innan?:confused:
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Tänk om man kunde ha en fast manual :idea: om hästarnas magar ;-) Det är så jobbigt (och dyrt) när det återkommer hela tiden och man behöver vara nervös över att dom ska bli sjuka... Crap!!
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Hästar kan få kolik av att äta snö eller gräs med frost.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Loppfrö och råd om dessa hittar du hos en som säljer billigt:
http://www.steneberg.se/sida5.html

Ett halmstrå, men det jag spontant funderar på är hur hästarna rör sig; det har ju en god verkan även på tarmverksamheten. Tränar ni mycket eller är det liv i hagen?
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Har varit och införskaffat loppfrö, man kan ju prova det iallafall. Men hur mkt ska man ge?? Ska det vara torrt eller ska man blöta upp det innan?:confused:

Jag har fått lära mig att man kan ge loppfrön som kur, 1 dl per dag i en vecka eller två, till exempel. Ska blötas innan man ger det och ska inte ges ihop med olja, för då försvinner det geléiga som ska binda sand och jord som finns i tarmarna.

Hoppas att det löser sig med koliken.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Ett halmstrå, men det jag spontant funderar på är hur hästarna rör sig; det har ju en god verkan även på tarmverksamheten. Tränar ni mycket eller är det liv i hagen?

Dom rör sig ganska mkt i hagen, det är en blandat åldersgrupp med föl, åringar och uppåt. Dom yngre pållarna är duktiga på att hålla igång de andra :-) Och det är de yngre som varit mest drabbade av koliker...:smirk:

Men jag fick vata av vet. häromdagen att Ivermektin tydligen inte tar rundmask särskilt bra!!!?? :eek: Jag brukar använda Pyrantel i 2 år och ivermektin i två år. Just nu är jag inne i en ivermektinperiod... Har fått Axilur utskrivet då vet. trodde att det kunde vara spolmask-relaterat.... Och jag som trott att ivermektinet tagit rundmask bra eftersom det står så i fass och bipacksedeln..:crazy:

Jag gav en av pållarna loppfrö igår, gav 1 dl och tänkte iallafall prova en kur...:)
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Finns det mycket gräs i hagarna de äter av? Frostgräs kan ge kolik.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Jag hade en krubbitare som lätt fick koliksymptom. Jag gav honom matolja, ca 1 dl/dag fördelat på tre gånger. Detta fortsatte jag med till alla och vi har inte problem med magarna. Vanlig billig majsolja använder jag. Dock ingen annan olja. Har hört att rapsolja inte ska vara bra till hästar.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Det är nog läge för träckprover framåt våren?!
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Jag tror att nu när det goda gräset är slut så ger de sig på och äter andra plantor som de normalt ratar. Kan vara mindre bra växter.

Kan vara något som de yngre hästarna tuggar i sig.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Nån annan nämnde det också, om det är en häst som lätt får förstoppning och därav kolik kan det vara bra att ge lite olja i kraftfodret. Du kan ju prova och se om det hjälper?
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Har ni koll på vattnets kvalitet? Inga föroreningar där? Det går att ta vattenprover och skicka för analys.
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Dom dricker samma vatten som vi gör i huset, och det är det inget fel på :)

Det finns inga ekar i eller kring hagen (vi har ej ekar där jag bor), ej heller ngt gräs. Jag har separata sommar- och vinterhagar... Och allt är täckt av snö nu :)

Olja kan vara en idé att testa!:) Dock ej nu eftersom jag precis påbörjat en loppfrökur..
 
Sv: Behöver råd och infallsvinklar :-)

Rör de på sig mkt i hagen? Hästar är mer eller mindre beroende av fysisk aktivitet för att inte risken för förstoppning ska öka, speciellt för känsliga individer. De som fått kolik, är det hästar som motioneras något eller är det blandat?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 583
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Bra torrfoder
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp