Bukefalos 28 år!

Behöver råd! Stübbensadlar

Bambi

Trådstartare
Håller på att byta sadlar till en av hästarna och känner mig smått förvirrad. Är mycket tacksam för råd/erfarenheter om dessa sadlar.

Bakgrund: Har ett halvblodssto på ca 160 cm med hög manke och bred, ganska lång rygg. Hon har 32 i bomvidd och svängd rygg, detta konstaterat av en diplomerad och duktig sadelutprovare. Hästen är 15 år gammal och har sjunkit något i ryggen, eventuellt även breddat sig lite, så mina gamla sadlar passar inte längre (om dom någonsin passat :crazy:). Hoppsadeln, Siegfried CS bom 31 är för smal och dressyrsadeln Crown Jessica för rak.

Till mitt problem: Hästen har enligt sadelutprovaren en typisk "Stübben-rygg" och 32 i bomvidd. Med dessa kunskaper kändes det som att det vore ganska lätt att hitta en sadel. Men icke! Antingen passar sadeln inte mig, eller så passar den inte henne.

Avalon Provade en helt ny sadel, 17,5", satt helt perfekt på hästen. Den satt helt still och gav henne bra rörelsefrihet. Men jag kunde inte sitta i den!? Det kändes som hästen var otroligt bred och jag nådde inte runt henne. Kändes som att skänklarna stod rakt ut och jag var tvungen att sitta med korta läder för att överhuvud taget komma intill med underskänkeln. Jag tror inte att det berodde på att sadeln var ny för känslan var verkligen extrem, en annan ryttare provade också och kände likadant. Själva sätet kändes dock
bekvämt och lagom djupt, jag kände mig fri och inte "fastlåst" i sadeln. Ville nästan ha sadeln för hästen skull men jag kan ju inte ha en sadel som jag inte kan sitta balanserat i.

Tristan DL Provade en -05:a 17" som är ordentligt inriden och behöver troligen stoppas om, men den är i bra skick för övrigt. Denna sadel sitter jag mycket bra i och skänklarna kommer bra på plats men den sitter inte still på hästen. Den glider fram ett par centimeter i trav/galopp och stupar då bakåt eftersom hon är så hög fram. I det läget ligger sadeln fel och jag kan inte sitta i den eftersom det blir baksuttet och framvalvet blir jättehögt. Jag fattar inte riktigt varför den glider fram...?

Båda sadlarna ovan har jag alltså provat i storlek 32. Ska prova en likdan hoppsadel som jag tidigare haft fast en storlek större, men just nu känner jag mig inte säker på något. Kanske den också kommer glida trots att storleken är rätt?
Har även provat en Maestoso de Luxe i 31 innan jag visste att hon skulle ha 32 och den satt jag bra i. Den satt också bra på hästen förutom att den var lite för smal. Crown-sadeln sitter jag bra i och den är still på hästen men har alltså fel form.

Någon som tänker något och orkar yttra sig?! Förlåt om det blev rörigt. Allt känns rörigt med jag försökte beskriva det så orörigt som möjligt.
 
Sv: Behöver råd! Stübbensadlar

Jag älskar min Maestoso.

När jag skulle byta ut min stübben scandica så tog jag hem lite olika sadlar att prova. M&N kändes det som jag satt fast i, Top dressagen hittade jag inte hästen under osv tills jag provred Maestoson; Ahhh himmelrike!!!!

Dessutom gled den på plats på hästen.... :love::love: Ja, jag är frälsti stübben.... :rofl:
 
Sv: Behöver råd! Stübbensadlar

Okej, intressant att höra! Jag tyckte också att jag satt bra i Maestoso:n. Är det en de Luxe du har? Det finns nästan bara "vanliga" (ej de Luxe) på begagnatmarknaden vad jag har märkt, och dom ska tydligen vara hårdare och med mindre stöd.
 
Sv: Behöver råd! Stübbensadlar

Hej!
Har själv en Maestoso och tycker den är kanon!
Mitt sto behöver också svängd bom och har också något sänkt rygg, den ligger perfa på henne. Däremot drar hon 33,5. Jag har inte haft några som helst problem med den sadeln. De Lux´en är inte mjukare, däremot kan man ju välja till den mjukare sitsen på Stubbensadlarna numera. Knapp skillnad på stöden.
 
Sv: Behöver råd! Stübbensadlar

Skillnaden ligger i att Maestoso Deluxe är tillverkad i mjukt dubbelsytt kalvskinn som ger en utmärkt grepp. Delux har också något större stöd för skänklarna.

Jag tycker jättemkt om denna sadel man kommer otroligt nära hästen och man får ett superbra grepp i de luxen:love: den vanliga maestoson tyckte jag inte om lika mkt..

Har skickat pm:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver råd! Stübbensadlar

Jag har också en Maestoso (-04, gamla modellen) och tycker att den är helt underbar att rida i. Tyvärr är den för smal för min häst så nu tittar jag bara längtansfullt på den ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
895
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 036
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp