Behöver tips om rätt bett/träns!

A

AnnaLotberg

Rider ett varmblod som är en ganska bestämt herre och som gärna gasar på lite extra. Rider just nu på ett rakt bett men brukar även låna hästkompisens hackamore, som jag får för mig att han lyssnar bättre på. Dock "krullar" han gärna ihop sig när jag har hack, vet inte om det beror på mig eller om han helt enkelt inte gillar bettet.

Han har ett sidepull, som jag misstänker att det fattas delar på, eftersom han inte alls lyssnar på det..

Fick låna en remontgrimma av min kompis en gång, då han gärna vill gå och tugga på bettet och "smackar" även med läpparna, som att han vill komma undan bettets inverkan. När jag först provade tränset blev han bara irriterad och det slutade med att han försökte få av sig det på första bästa möjliga sätt.

Ursäkta för långt inlägg, ville bara klargöra läget.
Så - har ni förslag på bett eller träns? Har inte provat pullarträns än, vore det nåt?
 
Sv: Behöver tips om rätt bett/träns!

Det är ganska svårt när man inte har sett dig rida hästen. Kanske har den ont, kanske gillar den inte din ridning (du är i obalans, för hård/rörlig i handen t.ex.), kanske passar inte utrustningen alls...

Det bästa du kan göra är att prata med någon kunnig i din omgivning. Eftersom du säger att det är "en häst du rider" antar jag att den har en ägare? Vad säger den?
 
Sv: Behöver tips om rätt bett/träns!

Jag är som sagt medryttare åt en kvinna som inte kan så mycket om utrustning och så, därför söker jag fakta från de som har lite mer kunskap
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 972
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
980
Senast: xDollyx
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: tara
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp