behöver tips.

J

jamun

Har en sextonårig new forest, som vi haft i fem månader, köpte honom som läromästare åt dottern, allt har gått jättebra, fram till sista veckan, han är hur mysig som helst att rida här hemma, då kan dottern rida honom själv utan problem, men såå fort vi åker i väg så blir han alldeles stressad, går och gnäggar, idag vägrade han tom att gå in i transporten, har förut blivit lite taggad när vi kommit till ridhuset men det har lagt sig efter några minuter, men idag när vi åkte på träning på ridbana så var han totalt okoncentrerad, gick runt och gnäggade tittade på allt annat.

En tanke har varit om han fått lite vårkänslor..

säkert så att jag och dottern måste befästa ledarskapet, men tips önskas.
 
Sv: behöver tips.

Ja visst är det väl så att det behöver befästas ledarskap så att ponnyn litar på er. Men det första jag tänker när jag läser ditt inlägg är; det kan inte vara så att dottern också blir nervös och lite stressad när ni åker iväg? Hästar känner det tydligare än man tror...
 
Sv: behöver tips.

Är hästen van att åka iväg och träna på nya platser? Han kanske behöver öva lite mer på det helt enkelt om han inte gjort det innan?

Ett tips kan vara att låta en duktig ryttare rida hästen på träning nästa gång så att hästen lär sig att lyssna på sin ryttare även på nya platser. Efter ett par gånger kanske din dotter kan ta över och rida på träningen igen?

Bara ett tips, jag vet inte hur duktig din dotter är.
 
Sv: behöver tips.

Ni kanske också skulle kunna göra annat än att åka iväg och träna? Ta transporten till ngt mysigt ställe och bara rida ut en sväng? Så han vänjer sig och inte tror att han måste prestera massa varje ggn?
 
Sv: behöver tips.

många bra svar,
Ja tror att dottern blir ganska nervös när hon åker iväg, just för att han blivit nervös nu och då blir hon ju ännu mer nervös.. så blir det en ond cirkel.

Jag brukar rida honom och även dotterns instruktör, då är han lite spänd men koncentrerar sig iallafall på vad vi säger.

Bra ide om att åka iväg och bara ta en tur.
 
Sv: behöver tips.

han är tävlad mycket med tidigare ägare, men hon sa att han kunde bli lite taggad på tävlingar, nu när jag frågade. Hon glömde att säga det när vi köpte honom
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 444
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 145
Senast: Woffe
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 508
Senast: Mabuse
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 397
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp