Behövs transporttäcke??

F

Francess

Kommer troligtvis att åka en del med mitt nyförvärv i höst/vinter/vår, en 2½ årig welshponny av cobtyp (sektion C), sto. Hon har tjock vinterpäls redan.

Tänker införskaffa transportbenskydd, såklart, men behöver jag något transporttäcke tror ni? Köper jag ett nu så lär hon väl växa ur det? Är ju inte färdigvuxen än, men kommer troligtvis att hålla sig till C-ponnystorlek som vuxen.

Vilka hästar behöver man egentligen transporttäcke till?

Om allt går som det är tänkt ska hon åka och löshoppas lite mm nån dag i månaden. Har inte för avsikt att klippa och täcka henne! Så mycket kommer hon inte att arbetas i år. Ska dessutom gå på lösdrift.

Vad tror ni? Ska jag köpa ett transporttäcke? Tänker mest ifall hon blir svettig vid löshoppning kanske?
 
Jag tänkte som du...hon kanske behöver ett svettäcke efter träningen?

Det brukar bli ganska varmt i transporten så jag tror inte hon behöver ngt täcke för värmens skull, speciellt inte om hon har mycket vinterpäls.
 
Tror inte du behöver ha det i transporten när du hämtar honom, hade varit en annan sak om han varit klippt.

Men efter träning är det nog en bra idé
 
Om min häst inte har täcke i vanliga fall, så har den det inte i transporten heller.

Har jag tränat vintertid och hästen är svettig, så täcks den med lämpligt täcke i transporten precis som om den är hemma i stallet.

När min häst var unghäst "ägde" han inte ens ett täcke... :smirk:
 
om du inte vill köpa för att han kommer växa ur det så köp en filt istället o en täckesgjord.. :) det blir ju aldrig förlitet... bara ett litet tips.. :D
 
Honom, han?? Det är ju ett sto! :D

Ska kolla på svettäcken eller kanske köpa en bit fleece. Problemet, som jag ser det, med lösa filtar och jordar är att jordarna har en viss ovana att halka bakåt...brukar inte uppskattas. Men jag såg nånstans att det finns en slags jordunderlägg, med hällor, som man kan lägga ovanpå filten och trä jorden igenom. Så det är ju iofs en tanke!

En annan fråga: vad för slags benskydd ska jag köpa till löshoppningen? Både fram och bak eller bara bak? Något annat?? Tacksam!

Och tack alla som svarat redan :bow:
 
Jag brukar alltid ha senskydd åtminstonde fram på mina hästar när de hoppar.
För hästen har lätt att sparka sig med bakfoten på frabenets böjsena, och DET kan ge skador på senan.
Och just senskador är ju så svårläkta, så senskydd känns som en "billig livförsäkring" tycker jag.
 
Åh, tack! Finns det några bra skydd man kan ha baktill? Ifall de slår i?
 
Min PERSONLIGA åsikt är att en oskodd häst inte behöver bakskydd i förebyggande syfte.
Men slår de ihop bakkotorna, så behöver ju även den oskodda pållen skydd.

Jag gillar Eskadronskydd. Hamnar tråden på utrustning nu?! :o
Eskadron har både heltäckande frambensskydd, senskydd, låga bakskydd, och höga bakskydd.
Dessutom kan man tvätta dem i maskin!

Jag har låga Eskadronskydd bak på mina hästar (båda har bakskor).
Jag gillar inte riktigt höga bakskydd, tycker de är lite klumpiga.
Men ena pållen började sparka på sig flera överben när vi hopptränade, så jag har börjat med höga bakskydd på honom när vi hoppar.
 
Var hittar man Eskadrons skydd? Vilken prisklass pratar vi om? Kan jag köpa ponnystorlek redan, eller kommer hon att växa ur de jag köper nu? Tror inte hon blir större än C-ponny.
 
Eskadron finns i de flesta hästaffärer.
Kanske inte hela sortimentet, men just de låga bak och senskydden ser jag ofta.
Hööks, Börjes, Lantmännen osv.

De är inte allra billigst, men de håller LÄNGE!
Senskydd ngnstans mellan 500 och 600 kr.
Bakskydden 300 - 400 kr.

Mitt halvblod växte ur sina första senskydd. Men å andra sidan växte han från ca 150 cm som ettåring tll 171 cm som vuxen.
Svårt att veta hur mkt de växer.

Men Eskadron finns i både ponny och full storlek, det vet jag!
Din borde nog ha ponnystorleken. Annars kommer de nog att gå över knävecket, och då kan ju inte pålle böja benet som den ska.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 314
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: valy
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 919
Senast: MimmiNO
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 187
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp