Vad symboliserar ett varumärke?

Soapbubble

Trådstartare
”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD

Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder eftersom jag tycker de är prisvärda. Men hur ska man tänka och hur ska man veta vad ett varumärke ”symboliserar”?

Jag klarar mig om jag råkar ha ”fel” märke för jag lever i en väldigt skyddad värld och ingen tror att jag, en 40-åriga tant, är gängkriminell. Men mina barn är ute i verkligheten på ett helt annat sätt och behöver inte att deras mamma sätter på dem kläder som skickar ut fel signaler. Fast eftersom jag är helt clueless finns risken att jag köper ”fel” kläder. Hur tänker ni runt varumärke och barn? Om ett barn gillar ett varumärke på samma sätt som ett vuxen kan gilla ett varumärke för kläderna är bekväma, ska man då köpa det utan att ta reda på vilka signaler barnet då skickar ut?

Min son använder bara Addias-skor och Quiksilver hoodies. Vad säger det om honom och hur får man reda på vad dessa varumärken symboliserar?
 
Ja, det måste vara en utmanande tid att jobba på Haglöfs marknadsavdelning. (Och att vara förälder.)

Jag jobbar bl.a. med att mäta varumärkesassociationer, men det gör vi oftast på riksnivå och med målgrupp 18+. När det gäller din frågeställning, med klädmärken och ungdomar, så är min känsla att det finns stora variationer mellan städer och även skolor, så det är svårt att få veta facit för just hans sammanhang utan att prata med andra som finns där.
 
Jag jobbar ju med typ sånt här (är nordiskt kundansvarig på en reklambyrå) och ett varumärke existerar ju aldrig bara i ett vakuum. Det laddas med allt möjligt beroende på kvalitet, pris, efterfrågan, ursprung, användare osv. Och ett varumärke betyder ofta olika för olika målgrupper. Dess kulturella betydelse bestäms av kontexten för att vara klyschig.

Personligen hade jag inte haft något problem att använda ett varumärke så länge de inte sponsrar felaktiga influencers eller kändisar. Så länge inte pengarna går till fel saker. Med det sagt har jag senast idag ifrågasatt mitt val av leverantör för en produkt som jag använder varje dag, och gillar för egenskaperna. Men jag har också valt bort Marabou för att det är förknippat med att stödja Ryssland.

Det går inte att ha koll på allt. Men är det viktigt för dig, då måste du göra research. Googla och sök i olika sociala mediers sökfunktioner, så kan du se vad som kommer upp.
 
Det hade inte bekymrat mig, de flesta varumärken har en bred kundkrets och det ska nog till flertalet attribut och associationer för att man ska placeras i ett fack. Likväl som att ett dyrt klädesplagg inte gör att du utstrålar ”rik”, eller ett billigt för dig att utstråla ”fattig”, så kommer inte en jacka få dig att utstråla kriminell. Du måste nog maxa på med fler attribut för att riskera att folk ska feltolka dina signaler.
 
Jag trodde att Parajumpers mfl fortfarande var det som gällde.
Hade inte nån aning om att Haglöfs var populärt, men å andra sidan så är det kanske inte ett dumt val när man hänger på torget i ur och skur för beckna och vara knasvakt jämfört med gråa mjukisbyxor i bomull. I alla fall i Göteborg om man nu får raljera lite.

Jag tänker att det bästa du kan göra är att fråga tonåringen och dennes vänner, de har med största sannolikhet mycket större koll än vuxenvärlden.
 
Jag jobbar ju med typ sånt här (är nordiskt kundansvarig på en reklambyrå) och ett varumärke existerar ju aldrig bara i ett vakuum. Det laddas med allt möjligt beroende på kvalitet, pris, efterfrågan, ursprung, användare osv. Och ett varumärke betyder ofta olika för olika målgrupper. Dess kulturella betydelse bestäms av kontexten för att vara klyschig.

Personligen hade jag inte haft något problem att använda ett varumärke så länge de inte sponsrar felaktiga influencers eller kändisar. Så länge inte pengarna går till fel saker. Med det sagt har jag senast idag ifrågasatt mitt val av leverantör för en produkt som jag använder varje dag, och gillar för egenskaperna. Men jag har också valt bort Marabou för att det är förknippat med att stödja Ryssland.

Det går inte att ha koll på allt. Men är det viktigt för dig, då måste du göra research. Googla och sök i olika sociala mediers sökfunktioner, så kan du se vad som kommer upp.
Ja, jag tänker att det definitivt inte är den målgruppen Haglöfs profilerar sig mot, att de råkat bli poppis är nog är en stor huvudvärk, vilket jag tycker gör skillnad mot vissa andra varumärken som flörtar mot mindre sunda värderingar
 
Ja, jag tänker att det definitivt inte är den målgruppen Haglöfs profilerar sig mot, att de råkat bli poppis är nog är en stor huvudvärk, vilket jag tycker gör skillnad mot vissa andra varumärken som flörtar mot mindre sunda värderingar
Ibland händer sånt där, utan att varumärkena själva vill det. Och de kan inte riktigt gå ut och ta avstånd heller... Så om de uppenbart flirtar är väl en grej, Men gör de verkligen det? det är många som verkar överraskad av den här kopplingen,
 
Ibland händer sånt där, utan att varumärkena själva vill det. Och de kan inte riktigt gå ut och ta avstånd heller... Så om de uppenbart flirtar är väl en grej, Men gör de verkligen det? det är många som verkar överraskad av den här kopplingen,
Ja, det är ju precis det jag skriver, Haglöfs flörtar inte alls med den målgruppen. Det är mest olyckligt för dem. Men det finns ju andra varumärken som flörtar med osunda värderingar.
 
Ibland händer sånt där, utan att varumärkena själva vill det. Och de kan inte riktigt gå ut och ta avstånd heller... Så om de uppenbart flirtar är väl en grej, Men gör de verkligen det? det är många som verkar överraskad av den här kopplingen,
Harvard Business Review föreslår avståndstagande, bland annat. Här är en ganska intressant text med rolig rubrik:
https://hbr.org/2022/05/what-to-do-when-the-devil-wears-your-brand

Exempel:
Screenshot_20231123-125029.png
 
Ibland händer sånt där, utan att varumärkena själva vill det. Och de kan inte riktigt gå ut och ta avstånd heller... Så om de uppenbart flirtar är väl en grej, Men gör de verkligen det? det är många som verkar överraskad av den här kopplingen,

Ser det mycket hos ungdomar jag möter i jobbet. Men oftare svart väst (från tex Haglöfs) istället för jacka, och sen en Gucci-keps+becknarväska. Det är liksom uniformen...
 
Detta är verkligen OT men såg att Zalando har börjat sälja svarta västar som ska likna Skottsäkra västar. Då har det gått utför..
Haha jag kommer aldrig glömma en sen kväll när jag stannade vid en polisbil och pratade med polisen. Jag satt i 245a med stora döskallar på. Jag påtalade att jag mött en bil i motsatt körriktning.. Jag trodde att de tittade konstigt på mig pga bilen. När jag klev ur hemma kom jag på att jag hade säkerheysvästen på under jackan
 
Jag kommer nog aldrig tänka gängkriminalitet när jag ser någon med Haglöfs kläder. Det här var nyheter för mig, men det hela känns löjligt. De kläderna är ju väldigt vanligt förekommande, speciellt om man ska ha tåliga kläder till utomhus.
 
Ja, det är ju precis det jag skriver, Haglöfs flörtar inte alls med den målgruppen. Det är mest olyckligt för dem. Men det finns ju andra varumärken som flörtar med osunda värderingar.
De stoppade väl möjligheten att köpa Haglöfsprylar kontant åtminstone i Göteborg för en tid sen?

Jag studsade till rejält när jag läste att märket blivit populärt bland gängkriminella eftersom det kändes så oväntat i min värld. Sen blev jag lättad över att det är jag i familjen som går omkring i Haglöfs nästan jämt och inte tonåringarna. Jag är nämligen mest bekymrad för rånrisken ifall mina barn har på sig attraktiva prylar. Ingen lär däremot vara intresserad av att råna mig för att komma åt en Haglöfsjacka eller -väst i dammodell.
 
Ser det mycket hos ungdomar jag möter i jobbet. Men oftare svart väst (från tex Haglöfs) istället för jacka, och sen en Gucci-keps+becknarväska. Det är liksom uniformen...
Jag kollade upp vad en Gucci-keps och en haglöfsväst kostar. Kepsen kostar 4000 kr och västen kostar 1600-2700 kr.

Haglöfs är inte snordyrt så jag förstår inte riktigt varför det märket har blivit så populärt. Det måste finnas andra märken som är dyrare som mer skriker ”Jag har massor av pengar” eller vad de nu vill uttrycka med sitt klädval.
 
Jag kollade upp vad en Gucci-keps och en haglöfsväst kostar. Kepsen kostar 4000 kr och västen kostar 1600-2700 kr.

Haglöfs är inte snordyrt så jag förstår inte riktigt varför det märket har blivit så populärt. Det måste finnas andra märken som är dyrare som mer skriker ”Jag har massor av pengar” eller vad de nu vill uttrycka med sitt klädval.
Det kanske är av praktiska skäl, bra kvalitet för uteaktiviteter ;)
 
Haha jag kommer aldrig glömma en sen kväll när jag stannade vid en polisbil och pratade med polisen. Jag satt i 245a med stora döskallar på. Jag påtalade att jag mött en bil i motsatt körriktning.. Jag trodde att de tittade konstigt på mig pga bilen. När jag klev ur hemma kom jag på att jag hade säkerheysvästen på under jackan

Herregud vad roligt! :rofl: Jag hade gärna velat veta vad de tänkte :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 585
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp