Behov av mer energi på lösdrift vs. box?

Vitavi

Trådstartare
Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca 10 timmar per dag. Han har hållt sig fin i hull på 8-9 kg hö/dygn. Nu har jag flyttat honom till lösdrift och börjar så klart fundera på om han behöver mer grovfoder. Förbränningen måste väl vara betydligt högre när hästen har möjlighet att röra sig dygnet runt istället för att stå på box 14 timmar per dygn? Lösdriftshagen är dessutom mycket större och hästarna har längre sträckor mellan mat, vatten och vindskydd. Dessutom borde det väl gå åt mer energi att hålla värmen trots att de har tillgång till ligghall? De verkar inte vistas jättemkt i ligghallen då 5 hästar totalt lagt 4 högar därinne på över en vecka. Han kommer gå utan täcke. Hur mycket mer grovfoder per dygn borde jag räkna med att han behöver?
 
Har de inte fri tillgång på lösdriften då med analys vad fodret innehåller ?

Det låter som en bra lösdrift .
Nej man behöver inte oroa sig att de ”bränner” massa energi för att de rör sig på större ytor osv. Det viktiga är ju att de har foder som är vettigt och blir fodrade som de behöver.

Om hästen nu går på lösdrift så vet du väl inte exakta antal kg grovfoder den äter över dygnet ?
 
Senast ändrad:
Har de inte fri tillgång på lösdriften då med analys vad fodret innehåller ?

Det låter som en bra lösdrift .
Nej man behöver inte oroa sig att de ”bränner” massa energi för att de rör sig på större ytor osv. Det viktiga är ju att de har foder som är vettigt och blir fodrade som de behöver.

Om hästen nu går på lösdrift så vet du väl inte exakta antal kg grovfoder den äter över dygnet ?


De har inte fri tillgång utan fodras 5 ggr per dygn även på natten. Höet innehåller lika mkt energi som de jag haft förut. Dvs. Enligt uträkning ska han ha 8-9 kg
 
De har inte fri tillgång utan fodras 5 ggr per dygn även på natten. Höet innehåller lika mkt energi som de jag haft förut. Dvs. Enligt uträkning ska han ha 8-9 kg

Men hur ska du på lösdrift kunna veta exakt antal kg din häst äter oavsett på lösdrift i flock ?

De ”bränner ” inte foder på det sätt du antar för att de rör sig lite mer än på box.
Det du kan göra utifrån upplägget är ju att studera din häst hur den funkar på lösdrift med de begränsade fodringar ni har. Tappar den hull behöver du ju omvärdera/ge extra tillskott .

Blir den för fet kan den inte gå enl upplägget .
 
m


Men hur ska du på lösdrift kunna veta exakt antal kg din häst äter oavsett på lösdrift i flock ?

De ”bränner ” inte foder på det sätt du antar för att de rör sig lite mer än på box.
Det du kan göra utifrån upplägget är ju att studera din häst hur den funkar på lösdrift med de begränsade fodringar ni har. Tappar den hull behöver du ju omvärdera/ge extra tillskott .

Exakt kan jag ju aldrig veta men de andra vill ge ca 12 kg/häst/dygn och är rädd att det blir för mycket.
Bränner de inte mer när det är kallt då jämfört med att stå skyddad i stall alternativt med täcke?
 
Exakt kan jag ju aldrig veta men de andra vill ge ca 12 kg/häst/dygn och är rädd att det blir för mycket.
Bränner de inte mer när det är kallt då jämfört med att stå skyddad i stall alternativt med täcke?

Läs tidigare inflik och reflektion.
 
Exakt kan jag ju aldrig veta men de andra vill ge ca 12 kg/häst/dygn och är rädd att det blir för mycket.
Bränner de inte mer när det är kallt då jämfört med att stå skyddad i stall alternativt med täcke?
En häst som går på lösdrift gör i snitt av med 1-2 Mj mer per 100 kilo kroppsvikt och dag i underhåll jämfört med en häst som står på box halva dygnet. Har du under 15 minusgrader så höjs energibehovet med ytterligare 1-2 Mj per 100 kilo kroppsvikt och dag i underhåll om hästen går på lösdrift jämför med när det är varmare än 15 minusgrader. Det är alltså inte mycket som energibehovet ökar men med stor häst så blir det några Mj.
Observera att detta är tabellhästen, dvs. ett snitt. Vissa hästar gör åt mer och andra mindre.
 
De ”bränner ” inte foder på det sätt du antar för att de rör sig lite mer än på box.
.

Hur kan de INTE bränna mer av att röra sig mer? Varför rekommenderar man då skrittmotion till feta hästar som ska ner i vikt?
De rör sig ju mkt mer på lösdrift än i rastvakterna t ex så hur kan det inte kräva mer energi?
 
Hur kan de INTE bränna mer av att röra sig mer? Varför rekommenderar man då skrittmotion till feta hästar som ska ner i vikt?
De rör sig ju mkt mer på lösdrift än i rastvakterna t ex så hur kan det inte kräva mer energi?

Min häst (600 kg)stod på ca 95MJ/dag när hon sov på box. På lösdrift äter hon ca 105MJ/dag och håller sig lagom.
Förra vintern låg hon på 115MJ och var då lite i överhull (lösdrift).
Så TinyWinys info tycker jag stämmer på åtminstone min häst.
 
Låter vettigt att öka från 9 till 12 kg hö iom flytt till lösdrift. Om du vill räkna på det så har kolla hur många MJ extra det utgör/dygn. Men som @mackan skriver så blir det oftast så att vissa hästar äter lite mer och andra lite mindre i flocken, beroende på rang, aptit, osv..

Ger du något kraftfoder, så kan du dra ner på det om det visar sig att hästen blir för tjock på 12 kg?
 
Hur kan de INTE bränna mer av att röra sig mer? Varför rekommenderar man då skrittmotion till feta hästar som ska ner i vikt?
De rör sig ju mkt mer på lösdrift än i rastvakterna t ex så hur kan det inte kräva mer energi?
Fast du vet ju inte hur mycket mer den rör sig på lösdrift jämfört med att stå uppstallad över natten och sedan i hage på dagen. Du måste se till individen som sagt, går han ner behöver han mer, går han upp behöver du motionera honom mer om han ska vara kvar på lösdriften.

Är det på samma gård, eller har du räknat om foderstaten efter ny analys om han har bytt grovfoder?
 
Fast du vet ju inte hur mycket mer den rör sig på lösdrift jämfört med att stå uppstallad över natten och sedan i hage på dagen. Du måste se till individen som sagt, går han ner behöver han mer, går han upp behöver du motionera honom mer om han ska vara kvar på lösdriften.

Är det på samma gård, eller har du räknat om foderstaten efter ny analys om han har bytt grovfoder?

Samma gård så samma foder
Gällande rörelsen så var förra hagen platt rasthage och de stod mest och hängde i hagen. Nuvarande är stor och har redan sett att de vandrar mer, letar sly i skogen och leker än hel del !
 
Jag märker stor skillnad på mina individer.
De stod installade mycket mer än halva dygnet förut och är fortfarande installade mellan 8-12 timmar per dygn.
Men, de få timmar de är extra ute gör att jag kan fodra lite mer, tack och lov, med ungefär samma analysvärde.
Detta trots att de faktiskt inte gör så himla mycket i hagarna. De verkar mest stå stilla.

Jag märker också stor skillnad på årstiderna trots att jag inte har något bete eller gräs i hagarna. Har precis fått höja ca 0,5-1 kg per häst och dag.

Men, nu vet jag precis vad de äter eftersom de inte kan gå ihop.

I senaste ridsport hade de fått feta ponnysar att gå mer genom att fodra på två sidor av ett staket (genom att sätta foder automaten mitt över staketet) som de var tvungna att gå runt för att äta andra delen av givan.
De hade gått ca 2 timmar per dag mer på det sättet och gått ner i vikt.

Så, visst kan det bli skillnad och för vissa stor skillnad men det viktiga är att veta om det ger någon skillnad för att den rör på sig eller om den inte får i sig det den ska ha.

Man ska aldrig ha feta hästar för att de ska få fri tillgång på foder.
 
Mina lösdriftshästar äter mer när det är kallt. Är det 3-4 minusgrader går det åt mer grovfoder än när det är 3-4 plus grader.
 
Mina lösdriftshästar äter mer när det är kallt. Är det 3-4 minusgrader går det åt mer grovfoder än när det är 3-4 plus grader.

Och mina verkar nästan vara tvärtom. När det är ca 3-4 plusgrader vill de ha mer än om det är några minusgrader. Verkar vara kyla,fukt och regn som påverkar mer än ren och torr kyla.
Intressant!
 
Har du täcke på dina eller går de utan?

I år, och förra året, är de fullpälsade med två månaders rakning på undersidan av halsen endast och går i regel helt otäckade.
Ihållande regn, som igår var ca 8-12 timmar, går de med regntäcke som byts ut när det gått genom. Den ena säkert helt utan anledning men jag vill vara säker på att de åtminstone kan vara ute 8-10 timmar även i regn utan att jag ska vara nervös hela tiden.

Den ena släpps ut svettig efter ridtur ner till -5 grader medan den andra (känslig kolihäst) alltid får något på sig.
 
Mina är helt fullpälsade men vill trots det ha mer mat när det är minus. Regn och blåst verkar bekomma dom mindre men de har rejält med lä och får mat under tak då jag byggt tak över hela baksidan av stallet :)
 
Mina är helt fullpälsade men vill trots det ha mer mat när det är minus. Regn och blåst verkar bekomma dom mindre men de har rejält med lä och får mat under tak då jag byggt tak över hela baksidan av stallet :)

Skog utan vindskydd här men jobbar halvtid och kan ta in om det blir illa eller om jag märker något utanför ramarna.
Så, trots det så märker jag alltså också skillnad.

Önskar mig en ordentlig ligghall senare i livet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 618
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp