Behöver åsikt från er andra NHare

mian1

Trådstartare
Om medryttare eller att ställa av? :confused:

Från mitten av sommaren kommer jag av olika anledningar inte att kunna rida min häst på ett tag. Jag kan sköta om henne och träna lite markträning, men hon kommer inte att kunna bli riden i skogen som hon älskar. Och kommer inte hon ut så blir det svårt för medryttaren att komma iväg nån längre stans med valacken också. Riduppehållet skulle vara från juli/augusti till jul och sedan brukar hästarna normalt vara avställda januari-februari pga. halka.

Hade jag haft ett välutbildat halvblod på ridanläggning med kollektivtrafik till så hade jag säkert kunnat välja och vraka brand medryttarna. Nu har jag en stor skogsluffarhäst, snäll och glad, men väldigt speciell. Och det funkar inte med barn eller ungdomar som medryttare. Hon har tyvärr inte tillräckligt med respekt för dem för att ridningen skulle kunna bli säker. Plus att man måste ha bil för att ta sig hit. Och framförallt så skulle jag vara grymt kräsen med vem jag skulle anförtro min guldklimp till. Man vill ju inte att hon ska lära sig en massa ofog och bli svår att rida efteråt. För hon är smart och tar självklart tillfället i akt att busa till det om hon för möjlighet. Ger man henne lillfingret tar hon hela armen :smirk:
Behandlar man henne rätt så är hon en underbar häst! Och hon bara älskar att komma ut och hon är helt trygg och orädd.

Frågan är dock om jag vågar chansa. Det står ju en del på spel- min älskling! Fast å andra sidan vet jag att hon skulle bli jätteledsen om hon bara fick gå i hagen hela hösten. Pest eller kolera? Vad skulle ni valt? Jag skulle vilja "skola in" en eventuell medryttare innan h*n skulle ta över själv och då är det ju hög tid att se sig om efter nån nu, ifall jag ska ha en?

Jag är inte NH:are, men svarar ändå. :smirk:

Jag skulle nog "skola in" en villig medryttare i god tid.
Då finns det stora chanser att allting blir "rätt"i slutändan.
Dessutom får ni alla tre en lång tid på att lära känna varandra.

Hästen mår säkert inte dåligt av att gå i hagen 6 månader, men hon mår säkert bättre av att motioneras regelbundet.

Lycka till. :bow:

Det är öht tveksamt om det finns en enda villig medryttare :crazy: men frågan är ju om jag ska leta efter en.

Oki, en för medrytteri!

Villig!

*räcker upp handen*
Jag hade nog varit villig OM jag hade bott i närheten.
Det är ju ytterst få "skogsluffarhästar" ute på annonser.

Dom flesta är tävlingshästar som behöver skogsmotioneras. :crazy:

Re: Villig!

Åh, då gör vi ett stort veck på kartan så att du får pendelavstånd hit. Vi har underbara ridvägar, hur långa som helst och utan trafik eller människor, bara vacker natur. Och pållarna kräver i alla fall 2 timmars tur åt gången, i blandad fart, men helst lugnt och stillsamt.
Dessutom tror jag att du är en bra och flexibel person som inte skulle "bråka" med vare sig mig eller hästen och pållan skulle säkert gilla en manlig ryttare.

Jag sadlar så kan du börja redan i dag! :banana:

Re: Villig!

Jaha, eftersom du inte dök upp så var jag "tvungen" att rida själv. Kan säja att du verkligen missade nåt!!! :)

Och när jag ser på din hemsida att du är jägare också... Dubbel anledning att göra det där vecket på kartan! Då skulle du både kunna rida och hålla efter våra jaktmarker!!!

Så synd att Sverige ska vara så långt!

det är svårt att få medryttare till hästar man behöver ha körkort till o som dessutom är skogsluffarhäst. det är min erfarenhet. har verkligen försökt få tag i en medryttare till min pålle (som dessutom är lite speciell att rida) men kan inte hitta någon :( de få som svarar är för unga. det har svarat två tjejer o båda var i trettonårsåldern.

men om du känner att du inte vill ställa av pållen så tycker jag att du ska försöka hitta en medryttare :)

Jägare.

Ojdå, var det idag?? :confused: :D
Det missade jag. Har haft arbetsdag i stallet hela dagen. *suck*

För skojs skull satt jag och kikade på medryttarannonser (norra Stockholm) i går.
På ca. 100 annonser hittade jag 1! skogsluffarhäst. Resten var "tävlingshästar" eller unghästar. *suck*
Dessutom kan (får) jag ju inte rida "fina hästar" eftersom jag väger mer än 70 kg. :smirk: (ironisk)

Nja. jag har ju slutat med jagandet, bara för att få mer tid att rida. *ler*
DET beslutet var inte särskilt populärt hemma. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka