Behöver ett råd!

Sv: Behöver ett råd!

Mysaan, kan du inte försöka hitta nån som kommer och pysslar, hjälper till i stallet och rider som tack för hjälpen? Det måste väl finnas en uppsjö av ungdomar eller vuxna med hästabstinens som inget hellre vill än att ha lite social hästkontakt utan en massa krav? Nån som vill lulla runt i skogen helt kravlöst och som är pålitlig.

Fundera på det.:idea:

Mina erfarenheter av varmblod är att vill man inte ha dem själv så finns det oftast ingen annan vettig människa som vill ha hästen tyvärr. Jag kan berätta en historia om mina första medryttarhäst som jag hade när jag var 16 år.
Började rida på ett varmblod som stod i ett stall nära mig, hon var så mager så att hon hade full vinterpäls + termotäcke i april för att hon inte skulle frysa. Ägaren som hade henne köpte henne ca 3 veckor innan jag började och då hade hon varit på foder i ett halvår och innan det varit en vandringspokal som stått hos 8 olika ägare (hästen var 11 år). Förutom att hon var en vandrande... pinne... så hade hon hur många låsningar som helst i rygg, halskotor och kors.
Den ägaren som hade henne när jag började verkade jätte bra i början och hon fick stå med ständig tilgång på grovfoder i några månader sen blev det som alltid med den hästen, ägaren orkade inte göda henne utan det blev lite kornkross och hö. så hon förblev smal som en sticka. Det var inget roligt att vara medryttare på henne och bara kunna gå ut och gå, för man sätter sig inte på en sån häst.
MEN: när skolan började för mig igen och jag inte kunde ta henne varje dag så kom ägaren på den stålande idén att om hon skaffar massor av medryttare får hon in mer pengar så det blev ett schema där jag hade hästen 2 dagar i veckan och två 8 resp 9 åriga tjejer hade henne 2 dagar och sen en mamma och en dotter hade henne 1 dag och sen en tjej på 15 hade henne 2 dagar. det som förundrade mig var att ägaren skrev fullt ridbar häst i annonsen och självklart så red alla på henne.

behöver jag säga att jag sa vad jag tyckte, skrev till henne om vad jag tyckte och hotade med att anmäla henne om hon inte började göra något åt hästen och sen slutade jag.
( ett år senare var hon såld)

Det jag vill berätta är hur det oftast blir för varmbloden, och det är enligt mig otroligt synd för de har MYCKET högre ridbarhet än vad man oftast tror, bara man som ryttare har kunskap och är tillräckligt envis så blir hästen helt underbar! kanske inte VM häst men om man är ärlig så är de flesta ryttare inte heller speciellt bra :P heh

Hej!

Jag kan inte säja om du gör rätt eller fel, men jag vet att det kan vara ruskigt jobbigt med ett sånt beslut.

Själv fick jag frågan igår om varför jag inte ger upp när häst ändå aldrig kan vara fräsch i mer än 6 månader i taget.. Men ge upp?? Nä, hon är ju familj och man kan inte ta bort familj bara för att man inte kan rida på den jämt... Hade det varit samma skada hela tiden så visst, kanske, men vi kör nya skador hela tiden.. mer spännande så..

Min sambo är lika överens han, man tar inte bort sin familj bara för att dom är lite skadade..

/ Lavinia, som gärna rider, men insett hästs begränsningar och rider varannan dag och håller på att köra in henne som omväxling..

Mysaan, kan du inte försöka hitta nån som kommer och pysslar, hjälper till i stallet och rider som tack för hjälpen? Det måste väl finnas en uppsjö av ungdomar eller vuxna med hästabstinens som inget hellre vill än att ha lite social hästkontakt utan en massa krav? Nån som vill lulla runt i skogen helt kravlöst och som är pålitlig.

Fundera på det.:idea:

Tyvärr så har de flesta ungdomar här egna ponnysar så de är inte så intresserada av att rida min skogsmulle. de som inte har egna hästar är heller inte pålitliga utan tycker att de kan komma lite när de vill och finns det roligare saker som hädner eller de är trötta så kan de bara strunta i allt annat.

Men jag har bestämt mig för att han får vara kvar så ska jag sätta honom framför vagn tänkte jag så får sambon köra lite.

Det är just det jag är rädd för att han ska vandra runt och svårfödd som han är så kostar han endel hö vilket alla kanske inte vill ge så mycket som behövs.

Nä jag blir mer och mer övertygad om att jag gjort rätt när jag bestämt att han får vara kvar.

Hej!

Jag kan inte säja om du gör rätt eller fel, men jag vet att det kan vara ruskigt jobbigt med ett sånt beslut.

Själv fick jag frågan igår om varför jag inte ger upp när häst ändå aldrig kan vara fräsch i mer än 6 månader i taget.. Men ge upp?? Nä, hon är ju familj och man kan inte ta bort familj bara för att man inte kan rida på den jämt... Hade det varit samma skada hela tiden så visst, kanske, men vi kör nya skador hela tiden.. mer spännande så..

Min sambo är lika överens han, man tar inte bort sin familj bara för att dom är lite skadade..

/ Lavinia, som gärna rider, men insett hästs begränsningar och rider varannan dag och håller på att köra in henne som omväxling..

Åh ni kör den spännande varianten med nya skador.

Min kille är lite vek i ena bakbenet men faktiskt så när jga ställde av honom nu när snön kom så har han hållt utan att halta på det benet ända sedan i april vilket är rekord.

Nä jag har bestämt att han får bli kvar hos mig. Ska testa honom framför vagnen så får vi se om min sambo kanske kan köra honom lite.

Ni kommer säkert tycka att jag låter kall och omänsklig men så är det absolut inte.

Jag har 2 hästar.Älskar båda enormt mycket. Båda är travare och den äldsta 7 år fungerar inte inom hoppning och jag vet egentligen inte vad jag ska ha honom till. Har velat fram och tillbaks och eftersom jag inte vet vad jag ska satsa på kommer vi ingenstans i träningen heller. Så vi lunkar omkring i skogen vilket iofs är trevligt.

Den andra en 3 åring visar stor potenial att bli en trevlig hopphäst på lagom nivå. kanske mycket för att hon aldrig är travtränad heller.

Nu har vi hamnat i en sådan sits så barnen vill ha en ponny och jag känner att jag inte hinner/orkar 2 stora hästar. Så vi finderar på att sälja min stora kille till någon som kanske är mer western eller dressyr inriktad på låg nivå eftersom han kanske funkar då. Problemet är att han är varmblodstravare och det vet vi alla att dte finns ett överskott av på marknaden att han dessutom har ett snett bakben så man egentligen inte vet hur mycket han håller för gör inte saken bättre.

Jag vill inte skänka bort honom men vill att han kommer till ett bra hem. Detta är assvårt och nu funderar jag på om det snällaste mot honom skulle vara att låta honom somna in istället för att säljas och riskera att han blir en vandringspokal.

Men kan jag avliva honom utan att han är utdömd och får jag i så fall livförsäkringen på honom ändå? Jag vet inte alls hur jga ska göra och behöver era råd.

Tilläggas bör att om jag köper en liten snäll ponny åt ungarna har jag inte särskilt svårt att få den regelbundet motionerad av medryttare.

Det finns massa tjejer och killar som vill låna en häst, som inte har råd med en egen. Så mitt tips är att låna ut honom på foder. :banana:

Det finns massa tjejer och killar som vill låna en häst, som inte har råd med en egen. Så mitt tips är att låna ut honom på foder. :banana:

Har du läst hela tråden så vet du att jag bestämt mig för att behålla honom

hej ja har inte läst hela tråden men jag förstår att du sitter i en mycket knivig situation.. fodervärd är ju ett toppen förslag som du säkert redan har övervägt ett antal gånger, ett annat tips kan vara att låta honom stå på en ridskola och att de får använda honom gratis om fungerar som fodervärd.. vi hade våran förra häst på ridskola en sommar då i hade en kompilcerad situaion hemma, det funkade toppen, hon trivdes kanon och alla älskade henne.. är det en bra häst så är ju chansen att en ridskola vill ha hästen ganska stor.. och dessutom kan du säkert få komma och rida ibalnd samt att du har koll på hur läget går osv..
som sagt ja förstår att avliva är ett mycket svårt beslut och ja tycker verkligen du ska tänka om 1000 gånger innan du tar det beslutet,, en promenad/sälskapshäst då? prova att sätta ut annons du har inget att förlora, känns ingen köpare bra, strunta i det och prova en annan väg.... hoppas verkligen det löser sig för dig... hör gärna av dig och skriv hur det går...

hehe oj har verkligen inte läst :o . såg nu att du ska behålla honom.. :) skönt.. hoppas era planer går väl!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka