Behöver hästar ha hagar???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Horsehead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 10 995
H

Horsehead

Om man tänker bygga ett stall för hästar finns det mängder med regler för hur det ska se ut. Däremot finns inte en enda regel om att det ska finnas hagar.

Djurskyddsmyndigheten vill nu skärpa reglerna så att hästar ska kunne röra sig fritt ute i all gångarter, samt att alla hästar får stå i box. Något som borde vara en självklarhet!

Nyligen uttalade sig Ridsportförbundets ordförande Sven Tolling angående Djurskyddsmyndighetens förslag på nya föreskrifter för hästhållningen. Tolling bla är oroad över att säkerheten på ridskolorna om hästarna får stå i box! Se inslaget på http://svt.se/vastnytt och skriv in din åsikt på forumet!!

Sv: Behöver hästar ha hagar???

Kan säkert bli mer riskfyllt men hästarna bör ju oxå få ha ett drägligt liv:smirk:
Dessutom kan man istälet sätta regeln att man binder upp hästen i boxen när man sköter den.

Kanske dags för ridskolorna att ägna lite mer tid åt att utbilda eleverna inom säker hästhållning... :angel:

Är det nya föreskrifter igen eller är det de som avhandlades här i massor redan förra året som inlägget gäller?

Det många inte tänker på är bara att vissa hästar faktiskt trivs bättre i spilta än box. Men visst, i grund och botten så är ju box bättre men man borde inte avskaffa det så på direkten tycker jag.

Det många inte tänker på är bara att vissa hästar faktiskt trivs bättre i spilta än box. Men visst, i grund och botten så är ju box bättre men man borde inte avskaffa det så på direkten tycker jag.

Hur ser man att en häst trivs bättre i spilta än box?

När den står i boxen så blir den jäkligt aggresiv och knappt hanterbar, och när den står i spiltan så blir det som en helt annan häst, lugn och öronen framåt.

Men hur vet du att hästen trivs i spiltan?

För att som jag skrev i föregående inlägg så blev hästen en lugn och harmonisk häst när den fick stå i spiltan, men när den fick stå i boxen, inte så lugn och harmonisk längre. Det tycker jag visar rätt tydligt vad hästen trivs med eller inte.

Förstår fortfarande inte hur man kan se att en häst trivs instängd. Box eller spilta är ju pest eller kolera för en häst.
Lugn och harmonisk? Självklart så står hästen inte med öronen bakåt hela sitt liv, när den är instängd, rids eller borstas på. Hästar fogar sig i det mest konstiga helt onaturliga saker för en häst, därför att vi människor vill och tvingar hästen till det!

Hästar trivs inte med att stå instängda överhuvudtaget. Hästar vill ha öppna ytor så den har uppsikt, hästar är flock och flyktdjur.

Hästar trivs inte, det begreppet finns inte i hästens värld, en häst äter, sover och skiter, utövar sitt flockbeteende genom att klia, leka och göra upp om rangordning, de handlar om överlevnad.
Trivs, är ett mänskligt beteende.

Så till trådens sakfråga, hästar i stall är absolut en säkerhetsrisk! Att det inte finns några regler om hagar och dess mått, är bara bevis på avsaknad av kunskap och hur ubota idiotiskt hela inställningen till djur och djurhållningen är idag 2007!

Så du tycker att vi ska släppa alla våra hästar fria så att dom ska kunna vara på sina öppna ytor dygnet runt? Eller vill du att vi ska riva alla stall och bara låta hästarna gå i hagar hela tiden? Men hagar är ju heller inte naturligt..

Och vet du inte hur man ser att en häst trivs, då blir jag väldigt skeptisk till vilken sorts hästmänniska du är..

Att ha spiltor beror garanterat mer på ekonomiska intressen än på hästarnas intressen iaf:angel:

Att ha spiltor beror garanterat mer på ekonomiska intressen än på hästarnas intressen iaf:angel:

Det stämmer inte. Dels kan det vara enklare att sköta ett stall med spiltor än box lltså arbetsbesparande. Dels så finns det hästar som mycket tydligt visar att föredra spilta framför box. Har själv en sådan, i spilta lugn som en filbunke, i box ett nervöst vrak. Så vi har blivit tvingade av hästen att ha spilta till honom,

Jag håller inte riktigt med. Varför skulle det vara mer ekonomiskt? Snarare mer lättarbetat.

Och varför ägna så mycket åt stallarna när det inte ens finns lagar om hagarna :confused:

En häst kan ju ha en jättefin stor box men det spelar ju ingen roll om den inte har en hage att gå i för gudsskull! Alla hästar borde verkligen ha tillgång till en hage där dom kan busa runt, det skär i mitt hjärta att se hästar gå i 4x4 meters hagar :(

lag på utevistelse minst 4 timmar och minst 200 kvm per häst (rasthage är bättre än ingen hage = sant)

Att stänga in hästen på 6 kvm(spilta) eller 12 kvm(box) spelar ingen roll, hästen är likförbannat instängd och förhindrad att röra sig.. Det finns inga argument för att ta bort spiltor som är rätt byggda, rätt anpassade och med god utsikt..

Jag älskar spiltor! :banana:

Att låta hästar gå ute dygnet runt, där hästen själv väljer vad den vill göra, äta, stå en kort stund och vila, ligga ner, leka, klia eller dra en repa borde vara en självklarhet. Det är det minsta vi kan göra för våra tamhästar.

Är så förvånad att utvecklingen och kunskapen inte kommit längre 2007 än att fortfarande ha hästar i stall!

Ja du Iso, fantastiskt skulle de vara om alla kunde ha sina hästar lösa vind för våg. Tråkigt bara om hästen blev överkörd och de skulle nog bli lite mycket osämja med grannarna när hästen åt upp fru Larssons fina buskpion! Men tanken är ju drömlik!

hallå!, man måste vara realistisk, mycket av sveriges marker räcker inte för så hård belastning.

man kan inte slänga ur sig drömscenarion, diskutera med argument som faktiskt är realistiska som kan genomföras redan till nästa årsskifte liksom..
krav på lösdrift är alldeles för långt bort i dagens sverige..

Räcker inte? Belastning hur menar du då?
Det är inte speciellt avancerat att bygga hållbara lösdriftshagar.

I dagens jordbruk ställer fler och fler lantbrukar om marken, det är inte längre lönsamt att odla marken.
Att arrendera till mark brukar inte vara så svårt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 858
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 018
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har min häst står själv i hage men med andra hästar bredvid i andra hagar som går bra. Men nu ska hästen i hagen bredvid på...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Ärtan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025