Behöver hästar ha hagar???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Horsehead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 10 999
Sv: Behöver hästar ha hagar???

Lagar är bra! Tycker bara att det är mycket underligt att utvecklingen inte kommit längre, än att fortfarande hålla hästar instängda!
Hästar i stall får hovproblem, luftvägsproblem, rörelseapparatproblem
magsår mm. Funderar man då aldrig till orsaken på problemen, eller går man bara där inne i sitt stall och soppar golvet(så det dammar ordentlig) och tänker på vilka benlindor som man kan linda benen hårdas med så hästen inte är så gallig på morgonen.
Eller funderar man på vilket täcke som är snyggast, för täcke måste man väl ha om den stackars hästen måste gå ut! Den fryser ju så, när man klippt av all päls!

Lagar är bra och lagar måste uppenbarligen finnas, eftersom så många sätter sin egen bekvämlighet, sin ekonomi, sin tidprioritering osv i första rummet.

Jag tycker inte om tvingande lagar, men när folk inte ser längre än näsan räcker så ...

LIA

12 timmar i sträck skrev jag.. det är skillnad.. skolhästar går lektioner till 21-22 och ut i hagen 07 så de står bara 9-10 timmar i sträck..

dessa hästar mår, hör och häpna riktigt bra.. varför ska den ridskolan bestraffas även fast dom har bra hästhållning?

Trångt är det inte, men för lite.

Vi har till 4 hästar c:a 7-8 ha varav ungefär 2/3 är vall och resten skog och impediment.
Det håller alldeles utmärkt, trots att hästarna går ute 24/365. Även under senaste halvåret med sitt besvärliga väder har ytorna klarat sig, och vi har inte grusat eller preparerat på något sätt.
Enda yta som blivit lerig (som vanligt) är vid matplatsen. Den planerar vi att flytta till en berghäll strax bredvid så slipper vi det problemet.

Jag skulle tro att minimiarealen för att hålla t ex 5 hästar utan att överanstränga marken är runt 8 ha, men med toleranser åt båda håll beroende på olika förutsättningar.

Så det behövs inga dyra, konstlade metoder, bara tillräckligt stora ytor!

LIA

Roligt att höra om fler hästar som får gå ute 24/365

Förutsättningarna är en faktor för att hagen ska hålla, planeringen en annan. De konstlade metoderna som att grusa upp intensiv ytorna tas ju självfallet till när marken inte håller. 2,5 ha vinterhage, har för oss blivit tvunget att grusa intensivytorna. Dessutom går det att hålla ytorna rena och fina det är mycket lätt att mocka undan varje dag, hästarna behöver aldrig stå i sitt piss och sin skit.

De hästägare i länet, liksom vi, håller hästarna på lösdrift är verkligen inga miljonärer, alla har vi självklart förbättrat våra anläggningar med tiden.

Var på en kurs förra våren som arrangerades på en ridskola där alla hästar hålls i lösdrift!

Enligt mig är det inte så bra hästhållning. Men jag har rätt extrema och till mångt och mycket kanske inte realistiska åsikter om detta. Jag gillar inte ridskolor överhuvudtaget, men jag vet också att en "hästskola" inte skulle dra lika mycket folk. Varför ska folk lära sig om säkerhet, hantering, foder, sjukdomar, skador, fysiologi och etologi när man kan skumpa runt i ridhuset en timme istället?

(Ja, jag är sur. ;) )

Vad tycker du inte är bra hästhållning, stall eller lösdrift?

så bara för det tycker du att alla ridskolor i sverige ska kastas omkull? är det att satsa på ridsporten? att fler köper dsig en sån dr billig travar och inte vet ett skvatt om hur dom ens ak rida den?

ridskolorna behövs, dock behövs även teorin och ridskolorna bör satsa mer på den än va dom gör..

men jag lägger iallafall fram realistiska lagförslag, något som ter sig omöjligt för både sig och AB lund ;)

Inte kastas omkull. Men drastiskt göras om. Men det är inget jag propagerar för eftersom jag inte vet riktigt hur man skulle kunna genomföra det praktiskt.

Jag anser det inte orealistiskt med minst 12 timmar utevistelse i stora hagar. Det är hårdare än nu och ridskolorna skulle få flytta ut på landet, men det ser jag som en rimligt pris att betala.

*kl*

Det är så klart att det är en penga fråga varför det är så många ridskolor som har spiltor. Dom tar mindre plats, lättare att mocka (det mesta hamnar ju längst bak). Och tyvärr är det ju så att ridskolor oftar dras med dålig ekonomi för att komunerna "måste" bygga en ny ishall eller fotbolls plan...

Jag tycker att spilt frågan faktiskt är mindre viktig än hag frågan. Hästar ska få vara ute och röra sig. Dom behöver det.
Släpper ut mina vid 7 och tar in dom vid 22. En går ut och in som han vill. Har fått problem med bronkit pga stall...
Så om jag ska välja på att ha min häst i spilta och mycke utevistelse eller i box och lite ute så är mitt val själv klart....

Sen till storleken på hage, har 2,5 ha hage till fyra hästar, inga problem med marken. Visst blir det lerigt vid insläppet men i övrigt så håller den bra. Har två andra hagar som är sommar hagar på ca 2,5 ha vardera.

MVH Russin8 som hatar att ha hästar inne för mycket.

Har sett att det finns ett forum på http://svt.se/opinion där de nya förslagen diskuteras. Gå in där och skriv så att SVT får se att frågan är viktig! Tydligen ska det komma en uppföljning ikväll också på Västnytt.

lag på utevistelse minst 4 timmar och minst 200 kvm per häst (rasthage är bättre än ingen hage = sant)

Att stänga in hästen på 6 kvm(spilta) eller 12 kvm(box) spelar ingen roll, hästen är likförbannat instängd och förhindrad att röra sig.. Det finns inga argument för att ta bort spiltor som är rätt byggda, rätt anpassade och med god utsikt..

Jag älskar spiltor! :banana:

Jagbgillar inte spiltor. Box känns mycket bättre.

MEN och det är ett stort MEN

Jag tror att en häst som står 10 timmar i spilta varje natt mår MYCKET bättre än en häst som står 23 timmar per dygn i box.

Så om inget krav kommer på utevistelse så är det enligt mig löjligt att förbjuda spiltor generellt sätt.

En skärpning av reglerna är på gång under 2007, förslaget kom förra året men har varit på reiss nu. Flera remissinstanser, tex Ridsportförbundet är negativa! :mad: Läs artikel här och diskutera i svts forum! http://svt.se/opinion

så alltså ska dom ut i hagen 03 på natten för att kunna komma in vid 15 för att ha första lektionen 15:30? och sedan gå varannan/tredje lektion fram tills 22.. 5 timmar vila.. trots att foskning kommit fram till att hästar på stall faktiskt har djupsömn mellan 01 och 05.. just bara för att de är så trygga i stallet..

jag tycker att vi ska diskutera REALISTISKA förslag och inte förslag som bara skulle reta upp majoriteten av hästsverige..

Jagbgillar inte spiltor. Box känns mycket bättre.

MEN och det är ett stort MEN

Jag tror att en häst som står 10 timmar i spilta varje natt mår MYCKET bättre än en häst som står 23 timmar per dygn i box.

Så om inget krav kommer på utevistelse så är det enligt mig löjligt att förbjuda spiltor generellt sätt.
det är ju på gång i lagförslaget att hästar bara får stå max 16 h i sträck i spilta (inget för box), men 16 h är för mycket enligt mig.. 12 timmar är ok, för de hästar som inte går lektioner (nya/konvalecenta) kan man hålla ute till 19-20 på kvällen när det är lektioner, stallet är ju proppfullt med folk vid den tiden..

"min" ridskola ville bygga om helt 2003, 13 privatboxar var i underkant i storlek och ridskolan ville bygga ner dessa till skolponnyboxar och göra stora boxar av alla spiltor så att alla skolhästar fick boxar, problemet var bara, vart gör man av 13 privathästar bara huxflux? som dessutom är en viktig inkomstkälla. Det blev ett snabbt "nej" från kommunkontoret på att bygga en ny stallbyggnad med 16-18 boxar.. så man kunde inte göra så mycket mer än att bara göra privatboxarna större..

det är ju på gång i lagförslaget att hästar bara får stå max 16 h i sträck i spilta (inget för box), men 16 h är för mycket enligt mig.. 12 timmar är ok, för de hästar som inte går lektioner (nya/konvalecenta) kan man hålla ute till 19-20 på kvällen när det är lektioner, stallet är ju proppfullt med folk vid den tiden..

Ja 16 timmar i spilta är för mycket helt klart. Men vi kanske måste acceptera kompromisser som inte är optimala men ändå bättre än idag. Så en regel som tex säger max 16 timmar i spilta är bättre än ingen regel alls om maxtid.

Ja 16 timmar i spilta är för mycket helt klart. Men vi kanske måste acceptera kompromisser som inte är optimala men ändå bättre än idag. Så en regel som tex säger max 16 timmar i spilta är bättre än ingen regel alls om maxtid.
ja, det är det ju faktiskt, ett steg på vägen får man vara glad för :)

ja, det är det ju faktiskt, ett steg på vägen får man vara glad för :)

Jag är mycket negativt färgad av min tid på K1. Där var hästarna i spilta dygnet runt om man bortser från ridningen :(

Och många av de hästarna var inte riktigt psykiskt friska faktiskt.

*kl*
Mina hästar går ute dygnet runt, dom har ligghall med en varm djupbädd. De trivs som bara attan.. Det är smidigt eftersom det inte är någon mockning, man luktar inte häst när man arit hos hästarna, vattnet fryser, men det är lätt ordnat med en värmekabel. Dock ska jag bygga stall snarast möjligt.. Ska mina föla så vill jag ha dom i box, så jag ser att dom får i sig det dom ska ha och även att dom dricker, vilket är svårt att ha koll på eftersom dom går fria.

Jag gillar även spiltor, för unghästar.. Dom ska lära sig att kunna stå uppbundna och eftersom man hålls bakom dom så blir dom ytterst sällan bakskygga, vilket är ju ett plus om man ska köra dom..

Spilta och box är ok, om hästen får vara ute så mycket som möjligt, gärna lagar på det. Bra ventilation, rengjort, ordentligt med foder och ett lugnt stall..
Då slipper man ev sjukdomar som kan komma..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 872
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 018
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har min häst står själv i hage men med andra hästar bredvid i andra hagar som går bra. Men nu ska hästen i hagen bredvid på...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Ärtan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025