Behöver hästar ha hagar???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Horsehead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 10 999
Sv: Behöver hästar ha hagar???

mark kostar och att förbättra marken kostar än mer.. som det ser ut idag är mycket av den mark som används till hästar som är förbättrad, den håller inte ens för användning under 1/3 av dygnets tid..

så vad föreslår du? vem ska skjuta till med pengarna.. ?

Haha, jätte fina drömmar du har men dom är tyvärr ogenomförbara. Vi kan väl försöka hålla diskutionen realistisk?

Ja, det kostar även oerhört mycket pengar att bygga stall och stallinredning,
I en lösdrift läggar man mer pengar och tid på hagarna, och lösdrift är defintivt ingen dröm.
Om hagen inte håller för 1/3 av tiden, hur ser då hagen ut, och hur är den förbättrad?

hagarna hos oss är förbättrade med rejäla uppdikningar och singel, lera körs bort och singel körs på varje år, ändå håller inte hagen för 8 timmars utevistelse..

ja stall kostar att bygga men behöver inte byggas om helt och hållet varje år som hagens underlag behöver..

men till REALISTISKA lösningar nu och inga fantasier.. vad har du att komma med?

3 ha till 5 hästar.. så nej det är inte trångt precis..

Ja då förstår jag varför hagarna inte håller. Singel trampar hästarna ner i leran ganska snart.
Lera består av mycket fina partiklar som lätt binder sig med markvatten, singel binder inte vatten därför sjunker singlet ner i leran och de finaste ler- partiklarna följer med vattnet upp och lägger sig över singlet ni lägger på varje år.

japp, kankse det men att täcka hela hagarna med täckbark kostar för mycket.. marken håller inte.. lös problemet, och du ska lösa det på ett ekonomiskt sätt så att ALLA har råd.. komigen nu.. hittils har du inte kommit med några lösningar så se till att spotta ut dem..

När man bygger hållbara hagar måste man först skrapa av matjordslagret ca 10 - 15 cm, alternativt hoppa över schakten och lägga 10cm bergkross 18 -32 mm direkt detta packas med markvibrator.
Sedan rullas fiberduk klass 2 ut och ett lager med 10 cm bergkross kornstorlek 0- 32 mm i diameter lägges på. Sist toppas de med stenmjöl 0 - 4mm 5 -6 cm. Detta är ett perfekt underlag som håller i evighet!
Kostnaden för detta är ca 30 – 40 kr / m2.
Vi har ungefär grusat 750 m2 totalt, men denna yta behöver bara underhållas genom att hålla ren från hästskit! Inte värre än att mocka ut i stallet!
Totalt går hästarna på ca 2,5 ha, men hagen är planerad så att dom rör sig ständigt mellan foder -platserna, vattnet, , lösdriften och sina favorit- viloplatser, som ligger på de kullar som blivit av schaktmassorna. Intensiv-ytorna är de som vi har förstärk med bergkrosset.

så vart får man 1,2 mille att fixa 4 hagar ifrån, kommunen?

kommunen vill juh ffs inte ens sponsra för upprustning i dagens samhälle.. hockeyhallar är viktigare..

men du tycker alltså att det skulle vara jättebra med en lag om lösdrift som träder in vid årsskiftet 07-08? en lag som är fullt genomförbar?

1,2 milj?
Tänkte du grusa upp alla 3 hektaren? Det verkar väldigt överdrivet, särskilt om det är dikad mark vi pratar om.
Grusytorna anläggs på de intensiva ytorna, vid tex foderplats, vattenhålet, passager, samt vid grindhål och runt lösdriftstallet givetvis.
Till och från intensivytorna väljer hästarna olika vägar, blir det lerigt på en ”stig” väljer dom en annan.
Tips, istället för att lägga ut singel där det är lerigt, prova och lägg på mellan 5 – 10 cm stenmjöl, beroende på hur kladdigt de är, stenmjölet binder sig med lerpartiklarna och ger en tåligare struktur efter varje upptorkning.

tre hagar 3 ha vardera, 1/3 av varje hage trampas sönder totalt.. så ja, 3 ha behöver förstärkas..

finns inget lösdriftstall utan detta är hagar som brukas 1/3 av dygnets timmar..

citerar mig själv
men du tycker alltså att det skulle vara jättebra med en lag om lösdrift som träder in vid årsskiftet 07-08? en lag som är fullt genomförbar?

Lagar och förbud leder inte till bättre djurhållning, det är den den enskilda individens inställning och moral samt individens förmåga eller oförmåga att ta till sig ny kunskap!

Jag ställer mig på din sida. :D

Skulle välkomna betydligt hårdare lagar angående detta. Visst, många stall och ridskolor skulle få slå igen, OCH? Det är ingen rättighet att ha häst, så om man inte kan erbjuda vettiga förhållanden så får man vara utan. Så enkelt är det. Mer tid ute än inne i hagar stora nog att de tillåter ordentliga busgalopper med hästpolarna anser jag vara minimum. Hur man som hästmänniska kan acceptera sämre villkor än så är för mig ett mysterium. Jag skulle må skit om jag visste att min häst stod inne 12-20 timmar per dygn, vilket är verkligheten för de flesta hästar.

så en lag på daglig utevistelse skulle inte göra nån skillnad säger du?

Jag tror det skulle göra stor skillnad på lång sikt. De framtida hästmänniskor som idag existerar på ägg/spermie-stadiet skulle växa upp i ett hästsverige där hagvistelse är ett krav och således skulle det vara helt självklart för dem. Det är dagens hästmänniskor som är "problemet", för det är förändringen som är jobbigast.

ja, men du håller ju med AB lund om en lag ang lösdrift, dvs att alla permanenta stall ska bannlysas och alla hästar ska gå på lösdrift..

jag säger:
minst 4 h hagtid per dag,
minst 2000 kvm per häst i hagen (5 hästar per ha)
minst 2 hästar per hage
max 12 timmar i sträck i box eller spilta

undantag gäller hästar som inte går ihop med någon hagkompis, konvalecenter m.fl som av olika orsaker inte går att ha i hage med andra hästar..

Det är krav som man i nuläget inte bör ha några problem med att uppnå.. och har man det bör man minska ner hästantalet eller flytta anläggningen..
samtidigt som dessa krav skulle öka upp standarden för de hästar som påverkas av förr liten hage och för lång tid inne i stallet så kommer kraven inte att påverka de hästar som i dagsläget faktiskt går i bra hage, står inne enbart nattetid och mår bra..

för visst kan man förbättra och sätta ännu högre krav, tex minst 8 h utevistelse, 5000 kvm hage/häst, max 8 timmar i box/spilta, men då blir det snarare att många ridskolor får dra ner verksamhaten för att de få hästarna de kan ha kvar pga hagytrymmet ska vara i hagen istället för att gå lektion.. dvs en kollektiv bestraffning åt dom som idag faktiskt redan har bra hästhållning..

Trångt är det inte, men för lite.

Vi har till 4 hästar c:a 7-8 ha varav ungefär 2/3 är vall och resten skog och impediment.
Det håller alldeles utmärkt, trots att hästarna går ute 24/365. Även under senaste halvåret med sitt besvärliga väder har ytorna klarat sig, och vi har inte grusat eller preparerat på något sätt.
Enda yta som blivit lerig (som vanligt) är vid matplatsen. Den planerar vi att flytta till en berghäll strax bredvid så slipper vi det problemet.

Jag skulle tro att minimiarealen för att hålla t ex 5 hästar utan att överanstränga marken är runt 8 ha, men med toleranser åt båda håll beroende på olika förutsättningar.

Så det behövs inga dyra, konstlade metoder, bara tillräckligt stora ytor!

LIA

Anser inte att man måste ha lösdrift, men jag anser inte att det är okej att hästarna står inne mellan 17 och 08, t.ex.

Jag säger minst 12 timmar hagvistelse, ca 0,5 ha per häst. Hästar är gjorda för att vara i rörelse 20-22 timmar per dygn, de mår inte bra av att stå still. Så enkelt är det. Jag skulle oerhört gärna vilja se lite siffror på skadefrekvensen/sjukdomsproblematiken hos hästar som tränas likvärdigt men där en grupp går ute 14-24 timmar och den andra gruppen är ute kanske 4-6 timmar. Jag är tämligen säker på vad de siffrorna skulle visa.

Om hästarna bara ska stå i box/spilta max 12 timmar per dygn men man ska kunna ha så lite som 4 timmars hagvistelse, vad ska man göra med de övriga 8 timmarna?

Senast ändrad:

Som du säger; det är bara vid matplatsen och vid grinderna som det blir upptrampat. Har hästarna nog stora ytor så följer de ju sina stigar och större delen av marken klarar sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 872
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 018
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har min häst står själv i hage men med andra hästar bredvid i andra hagar som går bra. Men nu ska hästen i hagen bredvid på...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Ärtan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025