behöver hästen verkligen skos?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare josephinel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 888
J

josephinel

Min 14åriga valack har varit regelbundet verkad och skodd sedan han var liten, skulle det hända något speciellt om jag slutade sko honom och bara verkade honom istället?
Alltså, skulle han bli öm i hovarna eller så?
Mina föräldrar är inga hästmänniskor och de tycker det är så otroligt dyrt med skoning så nu vill de att vi slutar sko hästen.
Han rids 6dgr/veckan, borde han inte vara skodd då?
Föräldrarna tjatar om att folk på jobbet har sagt att hästar egentligen inte behöver skos men hur är det egentligen?
Eftersom han är van det och rids regelbundet så borde han väl fortsätta med det eller kan jag bara sluta sko honom?
Om inte, kom gärna med bra anledningar så jag kan få mina föräldar att inse det. :)

Sv: behöver hästen verkligen skos?

beror ju på om hästen är ömfotad eller inte, vissa hästar klarar att gå utan och vissa gör de inte.
de beror ju på hovkvalitén om hästen klarar de så fråga din hovis istället va den tycker.
kunde min häst vara utan skor och endå klara träningen och inte ömma nåt så skulle ja lätt ha honom utan.

Ok, funderar på att låta honom gå barfota under sommaren i alla fall.
Har inte haft honom så länge och han har alltid varit skodd under min tid så vet inte om han är ömfotad..
Ska ha ut hovslagaren nästa vecka så jag kan ju fråga henne.

Mina föräldrar är inga hästmänniskor och de tycker det är så otroligt dyrt med skoning så nu vill de att vi slutar sko hästen.

Det är inget skäl att sluta sko en häst, tala om det för dem! Allvarligt, det är hästens hälsa som ska avgöra behovet av skor, och de allra, allra flesta hästar som rids 6 dagar i veckan har absolut användning för sina. Jag skulle bli förvånad om din häst klarar sig utan med så mycket ridning. Kom ihåg att hästar inte är gjorda för att man ska rida dem öht, de är inte anpassade för grusvägar.

Min 14åriga valack har varit regelbundet verkad och skodd sedan han var liten, skulle det hända något speciellt om jag slutade sko honom och bara verkade honom istället?
Föräldrarna tjatar om att folk på jobbet har sagt att hästar egentligen inte behöver skos men hur är det egentligen?
Eftersom han är van det och rids regelbundet så borde han väl fortsätta med det eller kan jag bara sluta sko honom?
Om inte, kom gärna med bra anledningar så jag kan få mina föräldar att inse det. :)
Tala om för dina föräldrar att allt man hör är inte sant.
Svenskt klimat med i vissa fall mer regn än sommar och vinterklimat försvagar hovarna.
Att hästar som mustanger i usa med torrt klimat och där de slipper leriga hagar och ryttare på ryggen kan klara barfota visst.;)
För mkt väta försvagar hoven ,vilket vissa barfotasekter inte upplyser om .
Vi bor i Sverige,vi får anpassa oss efter vårt klimat och framförallt efter hästindividen och dess använding.
Har man inte råd att sko sin häst om den faktiskt behöver det ,är i vissa fall rent djurplågeri.

Låt föräldrarna va med vid nästa hovslagarbesök och diskutera då om just denna hästindivid och dess miljö klarar ett barfotaförsök.
Då kan de få svar på sina frågor och kanske förstå att hästar,dess miljö och använding varierar,vad som passar en individ passar inte nästa häst.
Att snåla i en ände kan bli dyrt i andra änden.

Man kan ju prova att låta hästen gå utan skor ett tag, för att se hur den reagerar, om den klarar att gå barfota eller om den blir ömfotad.

Att låta hästen gå oskodd för att spara pengar är ingen bra idé, det man tjänar in är i princip kostnaden för hästskorna. Den behöver ändå verkas regelbundet, åtminstone korrigeras (om den nu nöter hovarna "lagom" mycket, men kanske snett, någonstans).

Enligt min hovslagare, som jag diskuterat detta med, så skulle det ta ca ett år för hästen att fullt ut vänja sig vid att gå utan skor, och att även bli riden på olika underlag utan skor. OM hästen har tillräckligt bra hovkvalitet, vill säga.... Och då skall man INTE räkna med att kunna rida som man vill under det året, utan måste anpassa sig väldigt mycket till hästens hovar, rådande väglag etc. Och jag undrar just vad dina föräldrar skulle säga om det ekonomiskt riktiga i att ha en häst som under ett års tid kanske inte ens är ridbar?

De allra flesta hästar som är vana vid att skos blir ömma i hovarna när skorna tas av. Hur mycket de ömmar är givetvis individuellt, men det KAN bli så mycket att det faktiskt inte är OK ur djurskyddssynpunkt.

Du har fått många bra synpunkter. Jag vill också tillägga att lite beroende på var du bor och hur/var du rider kan du behöva skor på vintern för broddens skull.

Min kille kan inte ens gå i hagen utan att se ut som bambi om han tappat en sko och man draigt bort den motsvarande (oskodd bak eller fram med andra ord) - så HÄR och med MIN HÄST är oskodd inte ett alternativ. I vart fall inte på vintern.

Dessutom vill jag ju att min häst skall kunna bli körd och riden ute och vi har isiga vintrar...

Om dina föräldrar inte vill sko hästen är det bättre att sälja den.Vad händer när ni får dyrare utgifter än då?

Jag anser inte att en häst som rids 6 dagar/vecka ska vara oskodd.

Ngt alla inte tänker på är att det är rätt ovanligt att hästar som varit skodda hela livet kan gå oskodda.
För det mesta blir de ömfotade, & det är oxå bevisat att oskodda hästar får mer hovbölder än andra så där kan vi snacka dyra räkningar på klinik osv.

Jag har lust att säga till dina föräldrar att de ska hålla sig till sånt de kan istället för att börja snåla på hästens nödväniga utgifter, annars som sagt, sälj hästen till ngn som har råd.

Det som ngn här skrivit att det tar ett år tills hästen vänjer sig att vara oskodd, ska hästen gå & ömma ett helt år?det är nite snällt mot den alls.

låt honom gå oskodd i sommar om du inte kommer rida lika mkt,hovarna nöts ju ner så risken är att dom blir "försörda" om du rider mkt.men som sagt låt gå barfota över sommaren,kommer förmodkigen vara öm i början , men vänjer sig , och i höst när du sätter igång igen så får du ju se hurpass hovarna håller för barfotaridning.kan tipsa om en himla bra grejj-hovstärkare,det bäta ja använt! hovarna blir hårda o hållbara.

Hur hästen klarar att gå barfota vet man aldrig förrän man provat.

Prova att ta av skorna och verka hästen för barfotagång (=lite mer rundade kanter t.ex.) och låt ev. hästen vila från ridningen några dagar för att se hur den reagerar av att bara gå i hagen.

Verkar den klara det utan att ömma så kan du prova att rida på mjukt underlag, för att sedan "öka på" till lite grövre underlag, typ grusvägar.

Klarar hästen inte att gå barfota efter ett par veckor ska skorna på igen!!

Du måste även titta på hur hästen nöter sina hovar. Nöts de ner alltför mycket så måste de skos igen.

Många extrema barfotamänniskor menar att det kan ta månader-år innan hästen ställt om sig och slutar ömma, men jag tycker inte att det är rätt att låta hästen ha ont så länge. :cool:

Jag brukar tänka så här:
Gärna barfota, men inte till vilket pris som helst!

Min unghäst har gått barfota, och kommer kanske att göra igen om hon klarar det nu när hon tränas mer, men vintertid är skor med snösula och brodd ett måste.

Senast ändrad:

Hovslagarens räkning är oftast mkt billigare än veterinärens :idea:
En häst som rids så pass mkt kan sällan gå oskodd om du inte enbart rider på gräs förstås, då kanske det går. Kanske kan ni prova att endast sko fram en skoperiod och sedan låta hovslagaren avgöra om hästen kan gå barfota bak men skodd fram?

Mvh Jate Volim

Är det ingen som undrar vilken disciplin det handlar om? 6dagar i veckan säger inget om man inte vet om det rör sig om 20 minuters dressyr i ridhuset eller fälttävlan 6dar i veckan eller fö den delan långdistans? Fråga din hovslagare on h*n tror det fungerar. Men det är inte säkert att det blir biligare för att hålla den barfota. Den dyraste kostnaden måste vara foder, ska man svälta den då?

En hästägare som inte har råd/möjlighet att ta hand om sin häst ska sluta vara hästägare. Sälj eller avliva hästen!

"Hästar egentligen inte behöver skos" är en fånig utsaga. Vissa hästar i vissa arbeten behöver inte skos, men de behöver ändå en god hovvård. Dvs det kostar ändå pengar. Det är individen som bestämmer. 6 dagars ridning (beorende på var/hur) låter som mycket för en gammal skodd häst att börja gå barfota - räkna med en längre omställningsperiod med lite ridning på bara mjuka underlag.

Men huvudproblemet är att du/dina föräldrar tänker på barfotagång från HELT FEL bakgrund - det ska inte vara pengarna som styr, det ska vara hästens bästa som styr!

Vi har både råd och möjlighet att ta hand om vår häst, har aldrig sagt att vi inte har pengar för det har vi.
Problemet är bara att mina föräldrar tror att det är onödigt att sko hästar då vildhästar går utan skor och därför tycker de att det är slöseri med pengar.
De fattar med andra ord inte varför man ska sko sin häst för de kan inte särskilt mycket om hästar men jag ska låta de vara med när hovslagaren kommer nästa vecka så de lär sig lite.

Vi har både råd och möjlighet att ta hand om vår häst, har aldrig sagt att vi inte har pengar för det har vi.

Fast det skrev du faktiskt: "...de tycker det är så otroligt dyrt med skoning så nu vill de att vi slutar sko hästen." Men det är ju bra om hovslagaren kan prata dem tillrätta, för det låter som en vansinnig idé att plötsligt ta av skorna.

De ville sluta sko hästen p.g.a. att de tycker det är slöseri med pengar.
Det var det jag menade.

Att låta hästen gå barfota för att det är slöseri med pengar att sko låter inte som någon bra idé :crazy: Jag har två hästar som båda går oskodda året runt. Varför? Häst nummer 1 var ett rent h*elv*ete att ha skodd. Inga problem med kostnaden eller själva proceduren men han slet av sig skorna i tid och otid. Han var också grymt ömfotad. När vi sedan flyttade hästen till en gammal hästgubbe så gav han oss rådet att dra av skorna. Sagt och gjort. När vi kom dit nästa dag så mötte vi en häst som inte ömmade det minsta. Hela hästen blev mycket trevligare att ha och göra med och dessutom mycket gladare. Nu går han mest som sällskap och rids inte.
Häst nummer 2 gick barfota när vi köpte honom och han kommer att få fortsätta med det. Han rids flera dagar i veckan men jag har aldrig märkt något problem med hovarna. Enda problemet är nu när det är isigt. Väldigt svårt att rida då.

Nu säger jag inte att din häst kan gå barfota bara för att mina kan det. Men du kan ju prova för det kan funka riktigt bra också. Bara man låter hästen bestämma och inte pengarna!

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 063
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Edla
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 940
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 113
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka