Behöver hjälp med marsvin

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Odie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 823
O

Odie

Min dotter har haft 2 marsvinshanar, ca 6 mån gamla, som vuxit upp tillsammans. Förra veckan hittade vi den ena död i buren. Han hade inga skador, alltså är det inte den andra som varit dum, utan han dog av någon sjukdom.

Min fråga är nu hur vi ska göra med den andra. Eftersom marsvin är flockdjur vill vi gärna skaffa en ny. Gärna en unge, helst en korthårig. Men vi vill gärna höra andra som har liknande erfarenheter, har många funderingar.

Är det bra att skaffa en unge? Eller är det lättare med ett vuxet djur? Kan man sätta ihop 2 vuxna hanar varav den ena vuxit upp själv? Hur bråttom ska vi ha, är det lättare att sätta ihop dem om vi gör det så snart som möjligt, el går det bra att vänta ett tag? Den hane vi har kvar är ganska dominant, och var den som bestämde i buren! Har för stunden ingen aktuell unge på gång, och tänker denna gång inte köpa från djuraffär då vi har dåliga erfarenheter av det (se tidigare tråd från mig ang missbildade fötter, nu en som dog redan vid 6 mån ålder), utan vill ha från uppfödare. Vill gärna ha tips på uppfödare i norra sverige (Umeå m omnejd).

Sv: Behöver hjälp med marsvin

Hej.
Jag tycker att du borde skaffa en yngre hane. Då jag själv är marsvinsuppfödare känner jag en del uppfödare, tyvärr ingen så långtupp i norra sverige, men i marsvinsnätets uppfödarregister finns en i Umeå, här är en länk till hennes hemsida
http://www.freewebs.com/exiosmarsvin/index.htm

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
461
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 585
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 208
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 728
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka