Behöver hjälp med mat nu.

Du är kräsen men äter fabriksmat? :yuck: Ska jag berätta hur man gör på tex felix?

Dobbis som jobbat där 2v och ALDRIG skulle komma på tanken att äta färdigmat.

Har du TS problem med mat och färdigmat fungerar så har jag full respekt och förståelse för det. Att det inte är ett val jag själv skulle göra har inget med med det hela att göra.

/anorektikern som fortfarande har problem ibland

Äter du färska grönsaker? Jag brukar göra en mättande (och borde vara väldigt låga points) sallad som går snabbt att få ihop. Basen är vitkål eller rödkål som jag strimlar (istället för pasta) och sen ringlar jag lite balsamico över, på med fetaost, bönor, oliver, morotsbitar, tomat, tonfisk, räkor eller vad du gillar. Sen mer balsamico:up:

Det tar max 5 minuter och det blir väldigt lite disk. Köper du efter säsong behöver inte grönsaker vara dyrt heller.

Annars rekommenderar jag matkasse (CityGross har Viktväktarkasse), men om du är kräsen är det nog inget alternativ.

Quorn och Hälsans Kök har vegetariska rätter med rätt lite kalorier, det äter jag ibland. Det mesta går fint att slänga in i micron, undantaget är väl quornfiléer som kan behöva tina först så de inte blir torra i micron.
En micrad sojaburgare med nån fyllning du gillar och ett salladsblad eller två istället för bröd så har du en nyttigare hamburgare utan att ens behöva titta på spisen :)

Bara för att bilden ska bli lite klarare och det ska bli lättare att komma med förslag: vad är det du vill uppnå med att äta färdigmat(Alltså inte menat som en raljerande fråga utan en uppriktig undran. Jag har full respekt för att det kan vara en rimlig lösning att äta färdigmat)? Är det att inte behöva fundera så mycket, är det att inte behöva laga mat, är det att inte behöva diska(det har du ju iofs redan nämnt), är det att portionsstorleken redan är bestämd, är det att det ska gå snabbt?

@MissFideli

Äter du färska grönsaker? Jag brukar göra en mättande (och borde vara väldigt låga points) sallad som går snabbt att få ihop. Basen är vitkål eller rödkål som jag strimlar (istället för pasta) och sen ringlar jag lite balsamico över, på med fetaost, bönor, oliver, morotsbitar, tomat, tonfisk, räkor eller vad du gillar. Sen mer balsamico:up:

Det tar max 5 minuter och det blir väldigt lite disk. Köper du efter säsong behöver inte grönsaker vara dyrt heller.

Annars rekommenderar jag matkasse (CityGross har Viktväktarkasse), men om du är kräsen är det nog inget alternativ.

Jag är generellt usel på grönsaker, bönor t.ex får jag inte till alls. Underligt nog, eftersom jag har smakat och inte tycker dom smakar illa. Men nått är det. Fetaost har jag precis börjat äta, så det funkar! Gjorde en god sallad på ynka pasta, tonfisk, grönsallad och creme... nånting franska örter. Blev jättegott! Men pasta har jag jobbigt med trots att jag behöver nått matigt. Tonfisk älskar jag, kyckling och skinka funkar också. Så nån sallad ska jag ju kunna få ihop. Balsamico har jag aldrig testat tror jag, men vinegretter och sånt gillar jag. Måste få in mer nyttiga fetter också. Fått bassning av min läkare :o

Bara för att bilden ska bli lite klarare och det ska bli lättare att komma med förslag: vad är det du vill uppnå med att äta färdigmat(Alltså inte menat som en raljerande fråga utan en uppriktig undran. Jag har full respekt för att det kan vara en rimlig lösning att äta färdigmat)? Är det att inte behöva fundera så mycket, är det att inte behöva laga mat, är det att inte behöva diska(det har du ju iofs redan nämnt), är det att portionsstorleken redan är bestämd, är det att det ska gå snabbt?

@MissFideli

Egentligen är det nog för att jag ska få i mig nått över huvud taget. Med den ångestrelaterade problematiken är nog det mesta undanflykter för att jag inte lagar mat och då istället äter godis, ramlar in i hetsätande och dels inte får till psykiska måendet och dels går upp i vikt.

Egentligen är det nog för att jag ska få i mig nått över huvud taget. Med den ångestrelaterade problematiken är nog det mesta undanflykter för att jag inte lagar mat och då istället äter godis, ramlar in i hetsätande och dels inte får till psykiska måendet och dels går upp i vikt.
Ok, så det är värt en hel del att du får något hyfsat vettigt i dig.

Har du frys? Om alternativet är godis och hetsätning är den mesta färdigmat bättre. Om du ser till att alltid ha ett gäng färdigrätter hemma finns det ju inget som hindrar att du ibland gör en sallad eller lagar mat ändå, men du har alltid tillgång till ett alternativ som hur vi än vänder och vrider på det är bättre än godis och hetsätning.

Nej, det ingick i det att de här som känner mig eftersom jag haft problem med det sen bukefalos födelse typ. Matfobi är inte kräsenhet i sig utan rädsla för att smaka nya saker förövrigt.

Findus har fyra(tror jag) rätter med namnet "Smak", som innehåller schyssta ingredienser och inte en massa humbug. Kaloriinnehållet är rimligt för en huvudmåltid. Jag har ätit två av dem, en med torskrygg, som var jättegod för att vara fryst färdigmat, och en med ricottabiffar. Jag tror att det finns en lasagne och en kycklingrätt också. Kolla in dem, kanske någon kan funka!

Ok, så det är värt en hel del att du får något hyfsat vettigt i dig.

Har du frys? Om alternativet är godis och hetsätning är den mesta färdigmat bättre. Om du ser till att alltid ha ett gäng färdigrätter hemma finns det ju inget som hindrar att du ibland gör en sallad eller lagar mat ändå, men du har alltid tillgång till ett alternativ som hur vi än vänder och vrider på det är bättre än godis och hetsätning.

Japp, frys finns :D Och det är väl lite så jag tänker också. Har fallenhet för att välja bort en dags mat för att med "gott samvete" (vilket ju inte funkar, men ändå) kunna ta en påse chips istället. Har jag färdigmat hemma så är det ju enkelt.

Jag tänker att det är lite viktigt att det är hela måltider, så om du kör på frysta soppor eller färdigsoppor(alltså inte dietpulvervarianter utan sådana som finns färska i bägare eller tetror), så kan du behöva komplettera med tex en äggsmörgås(om det funkar).

Ska kolla på de där andra också! Salladen ovan var bra eftersom jag ungefär 2 dgr/v äter lunch i bussen utan att kunna värma upp. Självvalt, men så vill jag ha det just nu. Sallad är ju bättre än mackor.

Japp, frys finns :D Och det är väl lite så jag tänker också. Har fallenhet för att välja bort en dags mat för att med "gott samvete" (vilket ju inte funkar, men ändå) kunna ta en påse chips istället. Har jag färdigmat hemma så är det ju enkelt.
Då tycker jag att din plan är skitbra! Var inte för tuff med att det måste bli perfekt och jämför färdigrätterna med det som faktiskt blir ditt alternativ(chips,godis osv). Då framstår de som ganska vettiga måltider, tycker jag. Du måste utgå från verkligheten.

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är... 2
Svar
35
· Visningar
2 170
Senast: Keb71
·
R
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 785
Senast: Roheryn
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 565
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 863
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?