Behöver tips angående en häst som "sitter" fast i vänster sida

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 177

Ela

Trådstartare
Jag har precis skaffat mig en femåring, han är inte mycket riden i dressyren utan i stort sett bara riden rakt fram.

Han sitter fast i vänster sida, vill ogärna ställa åt vänster och är stark i den tygeln. I vänster varv går den ändå ganska bra och jag får loss honom hyfsat, däremot är det svårare i höger varv. Här viker han huvudet mot höger och kastar ut bogen och försvinner... försökte rida han vänster ställd här med för att komma åt honom och det fungerade ganska bra.

Han surar även en del mot skänkeln och går emot, är en häst som blir lite lat när det blir jobbigt.

(han ska vara ok i mun och kropp)

Nån som har tips på hur jag ska träna, bra övningar??

Sv: Behöver tips angående en häst som "sitter" fast i vänster sida

Om det inte är något fel på hästen och om jag fattat din beskrivning rätt ska du få in vänsterbogen som han trycker ut (var det så?)
Att ställa utåt är inte det bästa, utan att med skänkeln (ytter) lite längre fram hålla in bogen samt leda in den åt höger.

Försök att rida hästen i en svag öppna i höger varv. Du ska få den på yttertygeln (som den nog släpper) och ytter måste alltså vara tydlig och även mothållande så att den inte böjer halsen. Men inte så att du ställer utåt.
I vänster ska du tänka att baken ska in en aning, alltså ngt tagen bakdel, samt att verkligen hålla koll så att inte vänserbogen trycker inåt, utan ha skänkeln en aning framme som i så fall puttar ut den igen. Även där tydlig yttertygel, och i det varvet kan du ev emellanåt tänka en aning ställa utåt, men inte hela tiden, däremot stadig yttertygel hela tiden.

Om jag fattade din förklaring rätt nu, av vad som är problemet.

I det varvet han gärna skjuter ut bogen kan du kanske försöka ställa honom utåt (på hittat ord:angel:) då tvingas han bog inåt och han kan inte flyta ut. Värt ett försök kanske:D

jag skulle:
1. be en veterinär kolla att hästen verkligen är ok
2. ta hjälp av tränare eller annan duktig ryttare.

Kanske förvänd sluta??

Jag skulle rida hasten rakt fram kanske en tredjedel i hoger varv och tva tredjedelar i vanster varv.

Konsentrare mig pa att fa ordentlig bojning/stallning och framatbjudning.

Fore hasten ar lite battre grundutbildad och mer rak i sin kropp skulle jag vanta med oppnor / slutor osv. Eftersom det ar ett steg fore dom som problemen siter.

Lat hasten ta tid pa sig att muskla om och bli mera mjuk, inte for att det ska ta lang lang tid, men sa lange du ser framsteg sa ska du vara nojd.

Jag tror inte att det är rätt tid att börja med skolor på den hästen...

Jag blir rätt förvirrad av ditt inlägg - eller så är jag det från början...
( det där ställandet bekymrar mig, det kan tyda på att den skyddar ngt)

Du måste i vilket fall flytta vikten bort från höger fram till vänster fram

Om den bara är riden rakt fram så är det ju en relativt oriden häst som du får rida på mjuka linjer.

Forma honom med vikten och ledande tygeltag, du kan stå i fältsits, och var noga med att stå mer i yttre stigbygeln i höger varv (där den ramlar inåt) - den måste få hjälp med att hitta
balansen där

Checka även av stoppningen oh att stiglädrena verkligen är likalånga

Senast ändrad av en moderator:

Om min häst gjorde så och inget hjälper med försiktig "gymnastik" skulle jag ta hjälp av en equiterapeut, för lokalisera vart hästen sitter fast. Ofta kan man få bra tips om bra ridövningar av en erfaren duktig equiterapeut.

kl

"svarar alla"

Självklart rider jag för tränare och jag vet att hästen är helt ok.
Iaf har vi varit med på en dressyrkurs nu i veckan och det har verkligen gått framåt. Sista passet idag var han väldigt mjuk och fin. :love:

Flashlight du är inne på samma bana som min tränare och det verkar fungera järrebra.

Tack :bow: alla som svarat, jag vill lära mig mer och det finns alltid fler sätt att lösa ett problem, därför är det intressant att få råd av flera :)

Det låter som om det är grunden som behöver stärkas. Jag skulle jobbat hästen mycket i skritt på väldigt lös tygel. Sidvärtsrörelser och skolor för att få bakbenen mera engagerade. (och mera lika) Se till att hästen går kvar i böjning utan att ryttarens hand håller den kvar.

Jag håller med flashlight! Hästen är svagare i höger bakben och gör allt för att inte sätta det under sig. Det uppfattas då som om hästen sitter fast i vänstersidan...

Du skriver att han kastar ut bogen och försvinner i höger varv

åt vilket håll?

Usch nä..inte jag heller. Jag missade inledningen på inlägget där av nån anledning.
Däremot tycker jag iofs att man kan börja tänka mot skolorna rätt tidigt i hästens utbildning.

Hehe, sitter och fnissar lite för mig själv här... har nämligen en häst som gör EXAKT likadant, fast spegelvänt... Trodde jag var ensam om att ha "dragkamp" om vem som ska chefa om den ena tygeln, men jag hade tydligen fel... =)

Min tränare brukar säga att jag ska arbeta mycket med att ställa åt olika håll, så att hästen måste fundera på ngt annat än att bita sig fast i ena tygeln. Vi arbetar mycket med skänkelvikningar och skolor, mycket motställt. det fungerar bra och nu har han nästan slutat med de dumheterna har oxå problemet med att bogen(högerbogen för min del) försvinner ivåg åt tjottaheiti, och då brukar jag leda åt vänster, ställa åt höger och tvära undan några steg. efter 3-5 upprepningar så sitter högerbogen på plats.

Kan tillägga att jag jobbar hästen mkt med tömkörning och det hjälper oxå. Brukar även ta en liten "dans" med honom i hagen (jag från marken) ca 3-4 ggr i veckan då vi gympar lite och går på volt och sätter in bakbenen under kroppen. Hästen följer mig som ledare, och när jag då går emot virveln så flyttar han undan, och får beröm när han sätter in bakbenet under sig.
Han har ganska mycket svårare att sätta in vänster bak, men sen vi började markträna det så har han blivit mycket säkrare.

Lycka till!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Edla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 720
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 943
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka