Bekräfta identitet med blodtypning.

FadeAway

Trådstartare
En vän till mig har köpt ett sto e icke godkänd fullblodshingst. Då hingsten nu skulle vara över 20 så är det ju möjligt att han är död. På galoppsport står det att han är blodtypad. Skulle man kunna jämföra en blodtypning av hästen i fråga mot hingstens befintliga?
Stoet är reggat utan stam i SH. Mamman skall vara e godkänd halvblodshingst men går inte finna i blup (mååånga med namn okänt e den hingsten)
 
Sv: Bekräfta identitet med blodtypning.

Rent teoretiskt så går det om det sedan är praktiskt genomförbart är en annan sak. Misstänker dessutom att det kommer att kosta en hel del så frågan är nog mer om det är ekonomiskt försvarbart att göra det. Sprciellt med tanke på att det tycks finnas fler problem i stammen. Tänker då på att det kan behövas samma sak med mamman för säkerställa att hon är en av de med okänt namn.
 
Sv: Bekräfta identitet med blodtypning.

Du behöver ha DNA att jämföra med för att kunna fastställa vilka som är hästens föräldrar. Jag vet inte om man gör med hästar som med människor och sparar alla blodprov i frysen. Gör man det kanske det möjligen går att få ut det och göra en jämförande test.
 
Sv: Bekräfta identitet med blodtypning.

Jag tänker att min gamla häst var blodtypad mot sin far och mor. Pappan gick på semin från holland. Hur det gick till vet jag inte jag hade bara lappen med resultatet :)
 
Sv: Bekräfta identitet med blodtypning.

Förr i tiden var ju inte dna-tekniken så utvecklad och då fick man ta det som fanns. Mitt sto fött -90 är tillverkad via semin och också blodtypad. Nu för tiden godkänns inte annat än dna.
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
902
Senast: cirkus
·
Avel Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit! Stoet har lämnat bra...
Svar
8
· Visningar
2 004
Senast: Zuzzi
·
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 799
Senast: Ramona
·
F
Avel En fundering... Vad "betalar" sig bäst i slut ändan...? Har ett swb sto m gröna papper o fått en fölunge efter icke godkänd swb...
Svar
16
· Visningar
1 758
Senast: fritzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp