Belåna hus på ofri grund/arrende

Nepenthe

Trådstartare
Hej,

var osäker på vart jag skulle lägga frågan. Det gäller ett arv av en sommarstuga som står på ofri grund, det är alltså ett arrende på marken som betalas varje år. Min morfar byggde stugan och vi är vänner till markägarna.
Dock kommer det ske ett generationskifte hos markägaren om säg, 10-15 år?

Jag behöver belåna stugan om jag ska ta över för att köpa ut min syster + renovering.
Har kontaktat banken och de har skickat en mäklare för att värdera stugan nästa fredag.

Nu vill jag höra lite erfarenheter också om att just belåna något som denna stuga?
Arrendet är inte skriftligt (vi betalar det de skattar just nu) Jag ska såklart fråga mäklaren om det inte underlättar med just skriftligt avtal.
Det blir en trygghet för mig iaf. Dessa kanske finns färdiga?

Något tips kanske ni har?

Aldrig ägt en bostad innan så vill inte ta några förhastade eller dumma beslut.
Finns inga lån på stugan nu och renovering är i form av luftvärmepump(istället för direkt el) byte av fönster, en ombyggnation inne (sovrum) och nu trall på verandan. Så det är ju lite som kommer höjja värdet.
 
Skriftligt avtal på marken är viktigt. Se till att det blir ordnat.
Framför allt behöver du säkra upp att du har besittningsrätt.
Du kan läsa lite om reglerna här.
(Skulle personligen välja en annan kunnig person till detta än en vanlig mäklare)

Hus på ofri grund kan inte belånas på samma sätt som fastigheter. Eftersom banken inte kan få något pantbrev som hindrar huset från att byta ägare utan att skulden blir betald har de inte samma säkerhet. Räkna med högre ränta än på ett vanligt bolån.
(I gengäld bör huset vara lägre värderat än ett som står på egen mark)
 
När ni ändå pratar om arrendet skulle jag passa på att fråga om det inte går att köpa loss marken huset står på.
Och då även fråga mäklaren vad hen värderar till på både egen mark och ofri. Så om det går att köpa loss mark redan finns ett "Hum" om hur mkt mer det handlar om och då även hur mkt mer man kan belåna för att även i såna fall köpa loss marken =)
 
När ni ändå pratar om arrendet skulle jag passa på att fråga om det inte går att köpa loss marken huset står på.
Och då även fråga mäklaren vad hen värderar till på både egen mark och ofri. Så om det går att köpa loss mark redan finns ett "Hum" om hur mkt mer det handlar om och då även hur mkt mer man kan belåna för att även i såna fall köpa loss marken =)
Har tänkt fråga detta men räknar med att det blir ganska dyrt.
Huset ligger på en udde ut i vattnet, privat badplats och från dörren är det ca 50m ner till vattnet.

Jag måste ha lägenhet + denna stuga så får inte bli hur dyrt som helst 🙈
 
Skriftligt avtal på marken är viktigt. Se till att det blir ordnat.
Framför allt behöver du säkra upp att du har besittningsrätt.
Du kan läsa lite om reglerna här.
(Skulle personligen välja en annan kunnig person till detta än en vanlig mäklare)

Hus på ofri grund kan inte belånas på samma sätt som fastigheter. Eftersom banken inte kan få något pantbrev som hindrar huset från att byta ägare utan att skulden blir betald har de inte samma säkerhet. Räkna med högre ränta än på ett vanligt bolån.
(I gengäld bör huset vara lägre värderat än ett som står på egen mark)

Tack! Det är precis sånt här jag behöver veta 🙂
 
Har tänkt fråga detta men räknar med att det blir ganska dyrt.
Huset ligger på en udde ut i vattnet, privat badplats och från dörren är det ca 50m ner till vattnet.

Jag måste ha lägenhet + denna stuga så får inte bli hur dyrt som helst 🙈
Ha i åtanke att arrendet kan höjas. I framtiden med en ny ägare till marknadsvärde. Om du avbetalar på ett markköp är det s.a.s. sparande till dig själv, istället för att pengarna går till någon annan.
Be banken redovisa hur de olika lånen skulle se ut och effekten av att det blir en fastighet du belånar istället för lös egendom.
 
Går det att köpa loss marken stugan står på och en bit runt om redan idag? Medan er familj är vänner med markägaren. Det finns trots allt risk att deras arvingar sätter sig emot en försäljning och i värsta fall avslutar arrendet. Ta er tiden att ordna upp papper och det praktiska så snart som möjligt. Vänta inte en massa år.
 
Vi hamnade i ett dilemma med en släktstuga när arrendet tog slut. Marken var inget värd utan stugan och stugan var inget värd utan marken.
Markägaren ville först inte förlänga arrendet men var intresserad av att köpa stugan själv, men väldigt billigt. Vi stod dock på oss och sa att stugan skulle rivas om markägaren inte förlängde arrendet. Varför skulle han göra en sådan gynnsam affär?

Tillslut gick han med på förlängning av arrendet.
 
Går det att köpa loss marken stugan står på och en bit runt om redan idag? Medan er familj är vänner med markägaren. Det finns trots allt risk att deras arvingar sätter sig emot en försäljning och i värsta fall avslutar arrendet. Ta er tiden att ordna upp papper och det praktiska så snart som möjligt. Vänta inte en massa år.

Chansen är inte jättestor. De är av den typen som äger mycket mark med flera fastigheter men är inte direkt intresserade av att hyra ut stugorna.
Jag vet en annan stuga de köpte bara pga marken som nu står tom.

Ja detta sker ju nu, mäklaren kommer nästa vecka och jag kollar upp allt jag kan.
Mina föräldrar är sjuka och vill att stället används men jag måste köpa ut min syster och renoveringen måste även den göras.
Annars får vi sälja det....
 
Vi hamnade i ett dilemma med en släktstuga när arrendet tog slut. Marken var inget värd utan stugan och stugan var inget värd utan marken.
Markägaren ville först inte förlänga arrendet men var intresserad av att köpa stugan själv, men väldigt billigt. Vi stod dock på oss och sa att stugan skulle rivas om markägaren inte förlängde arrendet. Varför skulle han göra en sådan gynnsam affär?

Tillslut gick han med på förlängning av arrendet.

Tur i oturen ändå!

Jag har precis satt in mig in mig i detta då vi spenderar varje sommar i denna stuga under hela min uppväxt.
Men jag måste ha råd och en viss säkerhet även för att inte sätta mig själv i skiten
 
Vi hamnade i ett dilemma med en släktstuga när arrendet tog slut. Marken var inget värd utan stugan och stugan var inget värd utan marken.
Markägaren ville först inte förlänga arrendet men var intresserad av att köpa stugan själv, men väldigt billigt. Vi stod dock på oss och sa att stugan skulle rivas om markägaren inte förlängde arrendet. Varför skulle han göra en sådan gynnsam affär?

Tillslut gick han med på förlängning av arrendet.
Det är värdet av besittningsrätten. Att det är begränsat under vilka omständigheter som markägaren kan neka fortsatt arrende. Kommer man inte överens om beloppet när det ska omförhandlas så låter man arrendenämnden bestämma.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, jag kommer ärva familjens stuga. Det är en "sportstuga" min morfar byggt själv. Frågan då, den är på ofri grund och har ett arrende...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp