Bellini-blod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 404
N

NiitSirK

Bellini - blod

Jag har ett sto som är e; Bellini ue; Cyrano uue; Gladiator.

Jag undrar om de linjerna är eftertraktade inom aveln?

Stoet i sig är ganska litet, ca 158-159, väldigt vacker och mycket utstrålning med reslig nacke...
Har inte fått henne ext. bedömd ännu men ska försöka med det så fort som möjligt. Så låga poäng tror jag dock inte att hon kommer få...

tacksam för svar... :smirk:

Sv: Bellini - blod

Eftertraktat eller ej - vet ej...Bellini var ju omtyckt dock på sin tid...

Men har sett en trevlig avkomma efter Dionysos ue Bellini...som inte var dum alls.

Jag är svag för Bellini-blod, men vet inte hur pass gångbart det anses vara.

Cyrano har jag ridit flera hästar efter, men jag har ingen åsikt om honom, han var OK men ingen stjärna. Gladiator e Heristal - Onkel - Largo representerar gamla blodslinjer som var mycket populära på sin tid, men som idag ofta representerar en typ av häst som man inte längre vill ha.

okej. Du menar tyngre hästar??

Min häst är ju väldigt, väldigt ädel...

Jag har själv ett Bellini-sto som ska betäckas i år. Jag tror att Bellini som morfar kan vara eftertraktat. Han dog ju medan han var populär och då "dalar" inte populariteten lika snabbt som om han skulle fortsatt att vara i avel. Knepigt! Dessutom lämnade han väldigt god modell och arbetsvilliga hästar, även om en del har lätt att se spöken. Jag har hört många nöjda ägare till Bellini-hästar.

Attans du!! Jäklar vad låg han var...

Min kuse är inte lågställd :p. Hon är kändis i stallet för att hon går i så hög form. Eller, gick... vi har jobbat på att få henne lite låg :P.
Hon är väldigt reslig faktiskt...

Ja...

Vad jag har förstått så har Bellini-hästar oftast ett väldigt starkt temperament...Tendens till att bli heta i skallen...?

Men jag har tyvärr aldrig träffat någon annan Bellini-avkomma. Jag har sett Lambourghini(hingst e:Bellini) på en del tävlingar jag varit på och han ser ju döcool ut men...

Jag hoppas att Bellini-blod är eftertraktat :D. :banana:

NiitSirK skrev:
Ja...

Vad jag har förstått så har Bellini-hästar oftast ett väldigt starkt temperament...Tendens till att bli heta i skallen...?

Men jag har tyvärr aldrig träffat någon annan Bellini-avkomma. Jag har sett Lambourghini(hingst e:Bellini) på en del tävlingar jag varit på och han ser ju döcool ut men...

Jag hoppas att Bellini-blod är eftertraktat :D. :banana:

Jag instämmer med Ploppi. Det du kanske får problem med är att få tillräcklig storlek på avkommorna eftersom hon själv är så liten. Har själv haft ett väldigt vackert och ädelt Bellinisto av god modell som lämnat väldigt fina och rörliga avkommor - om än av det mindre slaget. Det är först hennes senaste, tredje föl, som verkar få lite storlek.

Jag är ju ingen avlesexpert men min personliga åsikt är den att jag gillar Bellini...
Har träffat några avkommor, en av dom var ganska så het...

Hihi GiG, kul att du hänvisar till mig, Ploppi, som inte lagt in nåt inlägg här men jag vet vad du syftar på, vi har ju lite Belliniblod hos oss.

Vi har ett sto e Bellini-Cyrano-Toreador. Mamman till stoet kommer ur fam 5 o var syster till Pascal. Hon lämnade även bl a Baghera e Bellini (helsyster till vårt nuvarande sto) samt Bernice e Bernstein som är o har varit mycket framgångsrika dressyrhästar. På vår hemsida finns bilder, titta på Havanna!

Tycker nog att Bellini har lämnat lite blandat. Vi har en mycket stabil stostam i den här linjen o avkommorna e Bellini har mycket energi men är snälla. Kan säkert tolkas som heta eller nerviga av en del men vi har mer sett det som hanterbara fördelar.

Havanna, stoet vi har kvar av stammen nu, ska precis få sitt femte föl. Har blivit väldigt bra avkommor med Donnerhall blod, den som kommer nu är e Don Romantic o åringen är e Don Charly.

Hälsn Ann

Sorry, det var ju Jarrah! Fast jag vet ju att även ni har ett Bellinisto i stallet, väldigt lik den vi hade för övrigt. Ska bli spännande att se Don Romantic-fölet, den hingsten har jag föreslagit för de nya ägarna eftersom jag tror det skulle passa väldigt bra.

Till Ploppi; Härligt att hitta någon som har haft (?) ett sto som är så pass nära släkt ändå med min egen (som också är e Bellini - Cyrano, det är förresten hon som är på bilden)...

Hur blev storleken på avkommorna ?

MVH / Kristin (Som är ÖVERLYCKLIG efter alla dessa svar :D:D)

Ser ingen bild... :(

Jag har också goda erfarenheter av Bellini. Han var en av mina favoriter :love:
Lämnat mycket lätt och fint i typen. De hästar jag sett var lagom stora (runt 1.67 . Men andra kanske tycker att även det är litet...) och rörliga.
Lite drag har det varit i alla avkommorna som jag träffat, men inget negativt tycker jag.
Kanske däremot kan vara idé att titta på en hingst som är lugn och trevlig i temperamentet. Men det tycker jag nog gäller för det mesta...
I ditt fall skulle jag nog ta en hingst med lite storlek också.

Jag tror nog att efterfrågan på Belliniblod finns. ;)

...Har ett Bellini- Maraton sto , också av den ngt mindre modellen, jätte läcker på alla vis, men är väldigt lyhörd ( nästan för bra) att rida och kanske inte en häst för vem som...
I fjol fick hon en fölunge som annonserades ut och den första som kom och tittade på henne köpte henne. Hon finns numera i England för en dressyr satsning. Jätte roligt!
Så jag tror visst att Bellini avk är efter traktade!!!
Tyvärr resorberade hon i höstas och nu ska hon betäckas igen...fast jag har lite ide torka i år.
Nån med förslag till litet (160) spänstigt sto av ädel modell????
//Tina

Nu var väl Gladiator av mer modern typ än fadern Heristal

Hej igen,

Vårt Bellini sto är mätt till 161 på 3-årstestet. Vet inte om det påverkade att hennes mamma dog när hon var fem veckor o att hon blev uppfödd på mjölkersättning. För övrigt var hon verkligen inte eftersatt! Övriga syskon var 165-170, mamman inmätt 163.

Avkommorna är ju inte så gamla. Första, e Bernstein, är drygt 160 o upplevdes som liten men var som sagt första fölet o det brukar ibland vara litet. Nästa e Don Schufro blir 3 år i vår o ägaren gissade på 165 i höstas så den verkar inte bli liten! Den som blir 2 i vår är e Di Caprio o var 155 som 1,5 åring. Åringen är e Don Charly o är nu 152 fram o 155 bak o har vääääldigt långa ben.

Känns inte litet även om mamma inte är nån jätte!

Hälsn Ann

Vår mättes till 157 på 3-årstest men var 159 på 2-årstalangjakt(!) och själv hade vi mätt henne till 160 då hon var 3, idag är hon runt 162 och hon växte tills hon var 6. Hennes första var knappt 160 som 4-åring, hennes andra är 1,5 år nu och mäter 155 fram (högre bak) och bör bli runt 165 och hennes tredje föl som är en vecka gammal är större än båda sina äldre bröder så den blir nog över 165.
Jag tycker att man ser rätt många Bellini-ston som är ganska små (just över/under 160) medan Bellini-valackerna kan vara runt 170 cm.

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 458
Senast: fridshem
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Mabuse
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 944
Senast: zoowie
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka